Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öroninflammation... går det att bota med Frontline?  (läst 10198 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« skrivet: 20 apr-08 kl 07:00 »
Hej!
Nu är det jag igen! Vår hund har fått besvär i öronen. Har torkat ur dem och dragit hår i förrgår men såg igår kväll att det var... jag kan inte säga "gegg" som när katten hade "skabb"? men besvärad är hon i alla fall. Nu undrar jag... kan man ta Fronline tror jag det hette, som vi använde till katten. Han blev bra. Är det någon som har erfarenhet av öronbesvär och den medicinens verkan på det?
Tackar för snabbt svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 09:14 »
Ta hunden till veterinären !!!!!
Hedemorahöns

filurfigur

  • Gäst
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-08 kl 09:36 »
Om du verkligen menar frontline så är det ju ett fästingmedel och det tror jag inte är särskilt bra att droppa ner i öronen om hunden tex har öroninflammation eller är svampig där.

Håller med Lycka, bättre att gå till veterinären.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 10:09 »
Jag håller med dom andra, prata med veterinär.
Men det är nog möjligt att Frontline funkar på skabb???
Det är ju ett medel för Ohyra i största allmänhet och sprider sig över huden (om jag inte fattat fel?) Jag använde ett liknande preparat när hundarna fått löss, så det kanske tar Skabbdjur också?
Men som sagt, först måste man ju veta vad det är i hundens öron.
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 10:45 »
Frontline tar fästingar, loppor och löss:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19951201000048&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Har dock använt det vid svårdiagnosticerad klåda/håravfall på en av mina hästar; efter veterinärkontroll.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-08 kl 12:09 »
Jag har fått det rekomenderat av veterinär att droppa en eller två droppar frontline i örat vid skabb så det funkar fint.
Fast själv föredrar jag öronpuder, det använder jag på både hundarna och katterna, en knivsudd i varje öra en gång/vecka i förebyggande syfte och om man redan har problem så är det bara att ta i mer och oftare. Pudret "suger" upp det kladdiga och sen trillar det ut när hunden (eller katten) skakar på sig. Detta är helt klart överlägset det bästa mot öronproblem och för att förebygga öronproblem, tycker jag, man slipper pilla i öronen på dem vilket ofta bara gör problemen och klådan värre, dessutom riskerar man att skada nåt i örat om man tar för "djupt".
Pulvret är dessutom helt ofarligt för djuret.
Däremot så brukar jag ta en bit papper och torka av det yttersta kladdet innan jag öser i puder.
Pudret finns bara att få tag i på Näsum veterinärpraktik, men ringer man dit så skickar dem hem det.
Prova det och lycka till!
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Lusa

  • Gäst
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 23:49 »
nej öroninflammation går inte att bota med frontline.
Har hunden öroninflammation eller svamp behöver du annat. och öroninflammation är någon du behöver medicinera rätt eftersom det inte bara gör fruktansvärt ont på hunden utan också kan bli kroniskt.


Vilken färg är det på "gegget".. Skabb ger ett svart gegg.. örininflammation ett ljusare.. Hur luktar det i öronen..



Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 10:44 »
Hej!
Jag har varit iväg till veterinär med henne. Hon hade svamp, lite ljust inte så kletigt utan mer smuligt "jox". Detta har hon fått förmodligen på grund av att hon hade feber i samband med livmodersinflammation och lite misskötsel från min sida med att inte dra tillräckligt med hår i öronen.
Nu har jag inskaffat en peang och "att dra hår i öronen" är betydligt lättare, så nu skall jag göra det till en rutin precis som kloklippningen.
Pudret lät ju intressant tycker jag! Kanske bra att ha hemma!
Tack för alla råd och tips!
kram/Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

johlin

  • Inlägg: 822
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-08 kl 22:37 »
Hej! Kan inte låta bli att skriva lite i denna tråd fast den är gammal..
Hundar får inte öronskabb, kattens ö-skabb är kattrasernas egna skabb, det vill säga att det inte smittar mellan katt och hund. Vad man vet så får inte heller katter hunddjurens "rävskabb"..
Och så ska öronproblem alltid undersökas av veterinär, oavsett om det är hund lr katt!  :)
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Margit

  • Gäst
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #9 skrivet: 15 aug-08 kl 22:46 »
Hej! Kan inte låta bli att skriva lite i denna tråd fast den är gammal..
Hundar får inte öronskabb, kattens ö-skabb är kattrasernas egna skabb, det vill säga att det inte smittar mellan katt och hund. Vad man vet så får inte heller katter hunddjurens "rävskabb"..
Och så ska öronproblem alltid undersökas av veterinär, oavsett om det är hund lr katt!  :)

Fast...min hund fick "kattskabb" i öronen - fastställt av veterinär, behandling med Frontline.

Veterinären menade att det var vanligt att hunden fick den här sortens skabb av familjens katt. Rödsvart gegga i öronen och klåda som orsakade små sår.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #10 skrivet: 15 aug-08 kl 22:52 »
Tyvärr måste jag tala om att rävskabb går på katter också. En väninna som har hunduppfödning hade ganska mycket skabbräv i skogarna runt och hennes hundar fick det ett par gånger och till slut hade katterna det också. Katterna är stallkatter så det träffade inte hundarna i huset. Så den vägen smittade det inte.
Som tur är fick de bukt med de stackars skabbrävarna genom intensiv jakt.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

johlin

  • Inlägg: 822
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #11 skrivet: 15 aug-08 kl 23:25 »
Jag ber om ursäkt för felaktigt inlägg, de veterinärer jag pratat med säger att smittan inte går på katt men enligt SVA och er här på forumet så är det så att katten verkligen kan få rävskabb! F`låt
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Ravskabb/
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #12 skrivet: 20 aug-08 kl 09:06 »
Hade öronskabb på mina katter när de var små och även hunden, ringde veterinären och frågade hur man ska göra.
Hon skrev ut örondroppar som hjälpte mot både öronskabb och öroninflammation. Hon menade att fick de öronskabb så fick de även lätt öroninflammation. Jag höll på med örondroppar i fyra veckor två gånger om dagen, det var inte kul. Men jag tror nog att det var bäst för sen har de blivit helt bra.
Läste också mycket om att man kunde droppa frontline i öronen men vetten sa att skabben ofta kom tillbaka ändå. Har man många katter som springer ute kan man få ett särskilt nackdropp, som även hjälper mot skabb, utskrivet av veterinären.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #13 skrivet: 21 aug-08 kl 16:06 »
Tänk på att det är rätt giftigt. Fosterskador hos fåglar, vet jag. Antagligen annat med.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Öroninflammation... går det att bota med Frontline?
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 12:30 »
Hej! Kan inte låta bli att skriva lite i denna tråd fast den är gammal..
Hundar får inte öronskabb, kattens ö-skabb är kattrasernas egna skabb, det vill säga att det inte smittar mellan katt och hund. Vad man vet så får inte heller katter hunddjurens "rävskabb"..
Och så ska öronproblem alltid undersökas av veterinär, oavsett om det är hund lr katt!  :)

Mina katter smitta ner min hund med öronskabb iaf.
Konstaterat av veterinär i microscop att hon hade det.
Öronskabb på hund har blivit alltmera vanligt på senare tid, antagligen för att många med hund har katter.
Detta botas lättast med Stronghold.

EDIT:

Man ska aldrig hälla nåt i öronen på hunden om den har problem, innan man fått reda på fakta.

Ett exempel.

Min hund hade för en tid sen problem med örat hon ruska huvudet och va irriterad av det.
Jag trodde att hon hade fått nåt skräp där då örona annars va rena.

Tog hunden till veterinären och det visade sig att ena örat, långt ner, hade mycket klegg som täppte igen.

Jag fick råd att inte röra öronen, utan kortison började ges för att jag 3 dar senare skulle återkomma.
Hon sa att jag inte fick hälla öronputs i örat eftersomd et kunde göra mer skada än nytta, utan de skulle vid återbesöket putsa örat ordentligt och suga pp vätskan igen.

Enligt första undersökningen var högra örat ok.

När jag kom dit på dagen D, gav de lugnande så huden halvsov och började kolla mer.
De visade sig att även högra örat va smutsigt även om hon vid första besöket inte sett nåt där.

LÅngt långt ner hittade hon en fasttorkad stor propp och när hon plockat bort den så såg hon att trummhinnan saknades, ett tecken på att hon tidigare haft öronskabb.
HOn sa att jag under 2 månader absolut inte fick låta fukt eller vatten komma i örat för de skulle åstadkomma stor skada.

Så med andra ord. Kolla alltid upp hundens öron innan ni börjar putsa och rengöra...

« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 12:35 av Meritaton »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 3 användare
gronesmyg, Parakit, Limpans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser