Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spenhygien  (läst 1101 gånger)

mådan

Spenhygien
« skrivet: 19 apr-08 kl 09:22 »
Hej!
Jag har själv inga kor men däremot en liten fundering. I en mjölkbesättning sköter man ju om spenar och ser över juvret i och med mjölkning, men hur fungerar det i en dikobesättning? Torkar inte spenarna ut? Det borde bli som mina händer, torrt och självsprickor. Eller? 
   Nu går jag inte omkring och tror att alla dikor har torra och såriga spenar, självklart inte, utan jag undrar helt enkelt hur ni gör för att förhindra detta - om det ens behövs?
/ mådan

Anna Ho

• Östergötland
SV: Spenhygien
« Svar #1 skrivet: 19 apr-08 kl 12:32 »
Vet att under diperioden så fungerar kalven saliv som spensalva.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 19 apr-08 kl 17:56 »
precis som AnnaHo säger så blir de mycket fradga av saliven och mjölken då kalven diar... saliv är ju bakteriedödande sig och de gör att spenen klarar sig. bra... mjölken är ju fet så de blir ju som en bakterie dödande slava...

efter ca 2o minuter efter mjölkning så sluter sig även spenkalnalen också.. sen är de ju så att mjölka med maskin sliter mer på spenarna än kalven sug...

därför ar de ju alltid viktigt att ta av maskinen då mjölkflödet avtar- så de inte står o torr suger...

detta känner ju kalven själv o byter spene då mjölken tar slut...

Precis som när man ammade sina barn o fick nariga bröstvårtor så var ju bröst mjölk de bästa att smörja med...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mådan

« Svar #3 skrivet: 19 apr-08 kl 18:31 »
Ahaa!
Jag har inga barn heller, så jag vet just ingenting om sånt däringa. Men jag borde kanske gå med mina nariga händer till mjölkgården i närheten lite oftare, och låta kalvarna suga på dem...  :D

Tack för era läraktiga och pedagogiska svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare
Aevitas, Zoë Martin, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser