Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väntar på sista lamningen  (läst 964 gånger)

Tindranu

• Småland
Väntar på sista lamningen
« skrivet: 18 apr-08 kl 22:12 »
Nu sitter vi och väntar på sista lamningen.
Himla nervöst, tackan fick slidväggsframfall för några dagar sedan och veterinären tryckte in och sydde ihop henne.
Så nu måste vi va med och öppna det där när det är dags.
Känns jobbigt, men men, vi försöker hålla oss lugna.
Det är första gången vi har får, gutefår är det.
Undrar om det är något speciellt man ska tänka på nu, förstår att det är troligt att allt kommer ut eller?
Läste nånstans att det kommer oftast inte lamm i mörker, stämmer det?

Igår fick vi två bagglamm, o jag fick vara med!!
Mysigt och otroligt spännande, jag har aldrig sett nåt liknande...
Blev lite rädd när nr 2 kom, det kändes som evigheter innan tackan visade honom intresse, men - hon hade
säkert stenkoll...
Nu dags o gå ner till tackan igen, får ta varann gång i natt.
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
SV: Väntar på sista lamningen
« Svar #1 skrivet: 19 apr-08 kl 08:24 »
Har ju inga svar på dina frågor...men otroligt söta små krulliga lamm!!!  :-*

hustran

« Svar #2 skrivet: 20 apr-08 kl 20:42 »
Jag är ingen "vän" av ihopsyning av tackor med framfall. trodde inte det gjordes längre. "framfallet" sitter ju oftas längre in alltså blir pressen på stygnen tufft och tänk er själva. vi gjorde en enkel bygel för sånt förut i tjock rostfri tråd, den såg ut som tecknet för "slott" tror jag det var. 2 öglor upptill och 2 öglor nedtill, fastsatta med hängslen. Väldigt bekvämt för tackan, men man måste självklart passa lammningen. Undrar om inte LG:s bygel passar också, dessutom lär de kunna lamma med den. Ha alltid en sån hemma. Vårt framfall hade 39,6 i kväll ser pigg ut och "doftar" bättre. Hon har fått antibiotica i 4 dygn nu.

Tindranu

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-08 kl 09:10 »
Jag var tyvärr inte med när veterinären var där, och som jag uppfattar min sambos berättelse tyckte han nog att vi var rätt knäppa fårägare. Men man måste väl börja någonstans, eller hur?
Jag vet att vi är nya fårägare och jag vet att jag inte kan allt om får, men vi har fått två tackor att lamma och jag fick vara med på den sista lammningen och det var hur coolt som helst. Spännande att se hur naturen löser det...
Nu har vi en med problem, då får vi lära oss allt om det!

Grannen som vi köpte fåren av, tjejen där har hjälpt oss nu att kolla noga. Livmodern är inte öppen mer än ett finger. Framfallet trycks tillbaka när hon krystat klart, men jag får känslan att hon krystar på framfallet. Det sitter ju liksom i öppningen...
Idag får vi låna en framfallsbåge, och jag hoppas vi kan klura ut hur den ska spännas fast....
Kanske vore smart med antibiotika, får väl ringa "favvo"veterinären igen... (eller ta en annan!)

Tackan äter ordentligt, dricker, och ser inte speciellt medtagen ut än... Så hoppas vi kan hjälpa henne med en bygel.
Nån som har en beskrivning på hur man sätter i den??
Mvh Tindranu

Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser