Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinärbesiktning ?  (läst 8554 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Veterinärbesiktning ?
« skrivet: 18 apr-08 kl 03:00 »
Ska ju åka och titta på en ponny till tösen på söndag !!  Det låter som om det kan vara hästen vi letar efter så jag sitter och funderar lite. Om det nu är så att allt stämmer och vi känner att vi skulle vilja ha henne vad ska man tänlka på vid köpet ?
Det är ett sto på 6 år vi ska titta på. Jag tänker mest på det här med veterinärbesikting. Hur viktigt är det att göra en sådan och vad kan en veterinär se ? Vad kostar en sådan besikting ?
Något särskilt att tänka på när man ska titta på hästen. Kommer inta e att ha med mig någon hästkunnig denna gången.
Eller finns det någon riktigt hästkunnig person i trakten mellan Ulricehamn och Falköping som skulle kunna följa med mig och titta på hästen på söndag ???

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
SV: Veterinärbesiktning ?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-08 kl 04:56 »
Den ende jag vet som är RIKTIGT hästkunnig OCH veterinär, det är Lars Gleisner i Horred.
Honom kan jag rekommendera!
Annars får jag erkänna  :-[ att jag tänkte inte på något sådant överhuvudtaget när jag för 9 år sedan köpte min lilla häst, och jag hade nog tur, för hon har varit frisk o felfri hela tiden  :-[
Men det är ingen dum tanke att fixa en sådan sak som veterinärbesiktning, det kommer jag att göra om och när jag köper nästa häst!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 18 apr-08 kl 07:45 »
Bor inte Frances i falköpingstrakten?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

palledansk

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-08 kl 08:06 »
Ska ju åka och titta på en ponny till tösen på söndag !!  Det låter som om det kan vara hästen vi letar efter så jag sitter och funderar lite. Om det nu är så att allt stämmer och vi känner att vi skulle vilja ha henne vad ska man tänlka på vid köpet ?
Det är ett sto på 6 år vi ska titta på. Jag tänker mest på det här med veterinärbesikting. Hur viktigt är det att göra en sådan och vad kan en veterinär se ? Vad kostar en sådan besikting ?
Något särskilt att tänka på när man ska titta på hästen. Kommer inta e att ha med mig någon hästkunnig denna gången.
Eller finns det någon riktigt hästkunnig person i trakten mellan Ulricehamn och Falköping som skulle kunna följa med mig och titta på hästen på söndag ???

Himla viktigt med en besiktning, främst med tanke på hästen och eventuella fel som du bör veta om innan köpet men också med tanke på eventuell försäkring, alla anmärkningar på intyget leder till reservation/undantag i försäkringen.
Anlita en kunnig hästveterinär för besiktningen.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #4 skrivet: 18 apr-08 kl 09:22 »
Hej.
Jag ska ärligt säga att jag aldrig vet besiktat nån häst jag köpt :-[. Jag tillhör nog den skaran som tycker att om hästen är billig i inköp så lägger jag inga pengar på vetbes. Idiotiskt, jag vet men hittils så har det funkat kanon. Jag har också "köpt grisen i säcken" dvs köpt osedda hästar som jag enbart sett på bild och ev en liten film, inget jag kan rekomendera i o fs men men.
Om man köper en äldre häst så är vetbes mer befogad tycker jag. En 6-åring borde vara ganska oförstörd och utan förslitningsskador men jag kan naturligtvis ha fel. Vid en vetbes får man ju enbart reda på om hästen är frisk för stunden men det säger inte att hästen alltid kommer vara det.
När jag köpte häst till dottern så var det viktigaste att hästen och dottern var ett team och att de gillade varandra. Den hästen hade aldrig gått igenom en vetbes för han hade kraftig eksem och var väldigt omusklad och i ett allmänt dåligt tillstånd men idag är han en underbar häst som utan vidare skulle gå igenom vilken vetbes som helst. Eksemt är borta och han är musklad o fin och det kunde man inte tro för fyra år sen.

Jag tycker att ni ska åka o titta på ponnyn o se hur dottern och fungerar med den försök sedan åka några gånger till innan ni bestämmer er. Om de sedan ska vetbes eller inte kan bara du själv avgöra.
Lycka till.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 18 apr-08 kl 09:32 »
Det absolut bästa är att få ponnyn besiktigad på klinik. Det är mkt lättare att se ev. ojämnheter etc. på en plan gång än ex.vis grusväg och vetrinären är speicaliserad på hästar. Har ni någon atgklinik i närheten?
Tycker ni om ponnyn (den verkar trevlig att hantera och rida- kolla även så att barnet får rida ut en sväng, de flesta sköter sig i paddocken men en del kan vara svåra ute) så ring och boka tid på vetrinärstationen. Går den igenom kan ni och säljaren göra upp affären där och ni tar med er ponnyn hem. Var också noga att fråga om trafiksäkerhet. Lycka till!

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 18 apr-08 kl 09:44 »
Om man köper en äldre häst så är vetbes mer befogad tycker jag. En 6-åring borde vara ganska oförstörd och utan förslitningsskador men jag kan naturligtvis ha fel.

Borde kan man säga, men.. Fler faktorer än ålder spelar ju in här. Hur är hästen uppfödd, utfodrad, skodd etc. Hur arbetar hästen, hur gammal var den vid inridning/inkörning, hur har inridning/inkörning gått till, har hästen passande utrustning mm. mm. Det finns tyvärr många sätt att förstöra en häst utan att den behöver vara speciellt gammal.

Nu menar jag ju inte att det absolut behöver vara så, man ska ju inte tro det värsta! Men, man ska ju alltid vara vaksam vid hästköp!

Nåt som jag skulle vara uppmärksam på är hur hästen beter sig n är man borstar, nafsar den eller sänker ryggen när man borstar i sadelläget (om det är en ridhäst) så bör man undersöka utrustningen! Kolla sen hur hästen rör sig, med och utan ryttare.  
Longera hästen, och se hur den rör bakbenen. Trampar den under sig naturligt, eller ligger bakbenen och paddlar nånstans långt bakom kroppen? Rör den sig spännt (titta på överlinjen, högt huvud och spännd nacke och rygg är varningstecken), kolla utrustningen, smärtor av bett och sadel orsakar oftast spännd gång innan de orsakar andra skador. Kolla även hästens tänder, eller se till att nån som kan kollar tänderna. En vargtand kan ställa till mycket bekymmer om hästen arbetas med kontakt på bettet!
Låt sedan ryttare sitta upp, och gör likadan analys av hästens rörelser igen! Blir hästen spännd när ryttaren sitter upp? Fortsätter den vara spännd efter en stunds ridning?

En häst som har spänningar behöver ju inte vara ett dåligt köp. Spänningar beror ofta på smärta någonstans, och man bör vara medveten om att spänningar i förlängningen orsakar skador och förslitningar. Men, det är inte omöjligt att göra något åt! Dock bör man vara medveten om att det krävs en del jobb, dels med att identifiera och avlägsna det som orsakar spänningarna (ofta smärta av något slag), och sen krävs det en del jobb att få hästen att slappna av och röra sig på ett hållbart sätt.

I.A

« Svar #7 skrivet: 18 apr-08 kl 20:21 »
Jag blir jätteförvånad över att det finns frågetecken över att göra en vet. bes. vid hästköp/försäljning! Det borde vara en självklarhet för alla som köper eller säljer. Det spelar ingen roll om hästen är ung eller gammal. Man kan inte anta att en ung häst är frisk, ej heller veta om åldern ens stämmer. Hästen kan vara mycket äldre än vad som sägs......Gör alltid en veterinärbesiktning!

Mvh Ingela

Bäsen

« Svar #8 skrivet: 18 apr-08 kl 22:15 »
Jag blir jätteförvånad över att det finns frågetecken över att göra en vet. bes. vid hästköp/försäljning! Det borde vara en självklarhet för alla som köper eller säljer.

Inget att bli förvånad över. Själv har jag köpt mängder med hästar genom åren och aldrig veterinärbesiktat.
Har aldrig köpt grisen i säcken heller.

När jag säljer tar jag alltid ut en veterinär för besiktning. Det finns alltför många okunniga människor som köper hästar som man riskerar att få på halsen för ingenting.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 apr-08 kl 22:28 »
Det är skillnad Bäsen om man är mer rutinerad än dom flesta eller inte..

Jag har då aldrig gjort en vet. besiktning heller.. ::) Senaste köpet brydde jag mig inte ens om att provköra/rida ;D Det hinner jag göra många gånger när hästen kommit hem ;D

Men förstår resonemanget när du säljer.. Annars kanske det inträffar samma fenomen som när veterinären böjer sönder hästen ;) ;D ;D ;D

Är man ovan så kan det vara förståndigt med en veterinärbesiktning, men annars tycker jag det är billigare med en riktigt van hästmänniska med sig!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 18 apr-08 kl 23:07 »
Är man ovan så kan det vara förståndigt med en veterinärbesiktning, men annars tycker jag det är billigare med en riktigt van hästmänniska med sig!

Men handlar det inte mycket om försäkring? Alltså att försäkringsbolagen kräver veterinärbesiktning för att försäkra hästen?

I.A

« Svar #11 skrivet: 19 apr-08 kl 07:55 »
Men handlar det inte mycket om försäkring? Alltså att försäkringsbolagen kräver veterinärbesiktning för att försäkra hästen?
Men Hallå!!! Nej, Försäkringsbolaget kräver inte detta, utan det är för både köparen och säljarens trygghet.
Mvh Ingela

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #12 skrivet: 19 apr-08 kl 12:22 »
Veterinärbesiktning eller ej.......i vilket fall är ju detta ett fantastiskt forum !
Imorgon ska jag ju upp till Falköpingstrakten och titta på ponnyn. Jag är ju alldeles för oerfaren för att köpa häst på egen hand så jag slängde ur mig en fråga om det inte fanns någon hästkunnig forummedlem i trakterna av Falköping som kunde följa med mig och kolla på pållen!
Självklart fanns det....det dröjde inte lång stund förrän Frances hörde av sig och sa att hon gärna följer med. Så imorgon ska jag och Frances sammanstråla och åka och titta på ponnyn tillsammans. Och i det här fallet litar jag lika mycket på Frances goda omdöme som på en veterinärbesiktning !!
Ett bra bevis på hur otroligt bra detta nätverket fungerar ! Ni är ena riktiga pärlor här på forumet :-*

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 19 apr-08 kl 12:32 »
Då får jag bara önska lycka till! Alla är ju oerfarna första gången, och nånstans måste man skaffa erfarenheten! För egen del så var det nog en blandning av osedvanlig tur, och morsans känsla som gjorde vårt hästköp lyckat! Erfarenheten har vi ju sen fått med åren! Hälsa frances!

Guran

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 20 apr-08 kl 06:53 »

Jag har alltid fått skicka veterinärbesiktningsprotokoll (*puh* långt) när jag nyförsäkrat hästar.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 20 apr-08 kl 08:06 »
Jag har alltid fått skicka veterinärbesiktningsprotokoll (*puh* långt) när jag nyförsäkrat hästar.

När det gäller varmblod och kallblod (travare) så får man alltid undantag på hälta om man inte skickar in vet besiktingspapper med böjprov.
Hmm.. alltid är iaf alltid hos AGRIA..

Har två travare men har haft fler, mest som ridhästar.. de två jag har hemma har undantag, likadant den jag har utlånad..
Mitt ena kallblod klarade inte böjprovet (inget fel på honom dock, han är aldrig halt) och på de andra två har inte gjort någon besiktning..

Kan inte svara för andra hästraser.. ???
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 apr-08 kl 13:48 »
Fast bara om man har dom som ridhästar!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #17 skrivet: 20 apr-08 kl 15:27 »
Fast bara om man har dom som ridhästar!

Hmmm.. vad är det som är "bara om man har dom som ridhästar"  ???
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 apr-08 kl 15:32 »
vet.bes. för försäkring. Har aldrig behövt det på mina travare..men det har behövts för dom jag sålt som ridhästar,har jag hört..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #19 skrivet: 20 apr-08 kl 15:35 »
vet.bes. för försäkring. Har aldrig behövt det på mina travare..men det har behövts för dom jag sålt som ridhästar,har jag hört..

Oki..
Ja man måste ju inte men man får automatiskt undantaget på hälta om man inte gör böjprov..

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 5 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Karlsdotter, Ollefund, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser