Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För sent för tomater?  (läst 3713 gånger)

Norrsken

• -
För sent för tomater?
« skrivet: 16 apr-08 kl 16:43 »
Har inte fått några fröer i jorden, av lite olika anledningar. Nu funderar jag på att ändå ha några små plantor, lite tomater, squash och mangold, sen får det nog räcka. Squash och mangold vet jag ju att jag har tid på mig med, men hur är det med tomaterna? Hinner jag få till några plantor om jag sår dem nu?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Bo

Nej
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 16:52 »
Köp plantor.

Norrsken

• -
SV: Nej
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 18:01 »
Köp plantor.

Det tråkiga med att köpa plantor var att de jag köpte förra året smakade så lite! Tänkte ha lite mer smakrika sorter, och se om det går att få lite mer smak i tomaterna! Annars så blir det ändå inte fler än att jag har råd att köpa plantor, men det är mer för smakens skull som jag gärna vill dra upp några själv!

anette i bugared

• -
SV: För sent för tomater?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 19:51 »
Om du köper frön till en tidig tomatsort, tex Tigrella eller nån högväxande coctailvariant så bör du väl hinna få bra skörd. Tips på supergoda Coctailtomater är Supersweet, Sungold eller Sweet olive.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Bo

6 veckor tidigare skörd
« Svar #4 skrivet: 16 apr-08 kl 20:51 »
om du köper plantor än om du sår nu.

Lika väl som man kan köpa plantor av en smaklös sort, kan man ju köpa frö av en smaklös sort och omvänt.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 apr-08 kl 21:36 »
Man kan också köpa plantor på postorder ... alla tre sorterna som Anette tipsar om finns i vårt sortiment om ett par veckor. Hemsidan är lite försenad pga. dataproblem men nu är den på gång. PM'a om du vill ha mer info.

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 21:59 »
Man kan också köpa plantor på postorder ... alla tre sorterna som Anette tipsar om finns i vårt sortiment om ett par veckor. Hemsidan är lite försenad pga. dataproblem men nu är den på gång. PM'a om du vill ha mer info.

Låter intressant! Det allra intressantaste som är svårt att riktigt förstå för en nybörjare som mig är hur plantorna överlever i posten!

Ang sorter så har jag bara köpt plantor tidigare. Gillade de dansk export jag odlade på balkongen i luleå förförra sommaren. Underbart smakrika! Så jag köpte några plantor dansk export i somras också, och, de smakade lika blaskigt som vilken bifftomat som helst i affären! Gissar att det är ljuset i norr som ger mer smak (precis som det gör med jordgubbar) så då får man väl försöka kompensera med en smakrikare sort tänkte jag! Frön har jag uppe i nattugsbordet, så jag kanske provar sätta några i alla fall..

Bo

Det handlar inte om sorten
« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 07:00 »
Det måste vara odlingsförhållanden. Ibland blir det smaklösa tomater bland de andra och som är lite mjukare.

anette i bugared

• -
SV: Det handlar inte om sorten
« Svar #8 skrivet: 17 apr-08 kl 07:15 »
Det måste vara odlingsförhållanden. Ibland blir det smaklösa tomater bland de andra och som är lite mjukare.

Men visst spelar även sorten in. Vissa sorter är sötare och andra ger mer "massa". En snabbodlad tomat tex har större chans att ge fler goda frukter än en bautastor bifftomat som tar halva sommaren på sig att mogna.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Bo

Eftersom
« Svar #9 skrivet: 17 apr-08 kl 07:28 »
det var Dansk Export båda åren, berodde det inte på sorten.

mistel

• -
« Svar #10 skrivet: 17 apr-08 kl 08:48 »
Det finns fortfarande tid att så tomat 6-8v innan utplantering kan man så tomat och ska man odla på friland sätter man ju inte ut plantorna förren en bit in i juni på de flesta håll i sverige. Välj gärna sorter med kort utvecklingstid vid sen sådd.

Norrsken

• -
SV: Det handlar inte om sorten
« Svar #11 skrivet: 17 apr-08 kl 13:09 »

Men eftersom jag har samma odlingsförhållanden som jag hade i somras när mina dansk export blev blaskiga så tänkte jag försöka mig på nån annan sort som är känd för att vara smakrik! När jag flyttar tillbaks till norr så spelar kanske sorten mindre roll, utan man kan satsa på vilken som helst som ger bra skörd ;) Men de odlingsförhållandena har jag tidigast nästa sommar, så jag tänkte testa nån spännande sort nu!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #12 skrivet: 17 apr-08 kl 13:40 »
Förra sommaren blev det jätteäckliga tomater som aldrig mognade, det var för kallt och mulet i kronoberg.  >:( Så vädret spelar nog roll också.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 17 apr-08 kl 15:25 »
Förra sommaren blev det jätteäckliga tomater som aldrig mognade, det var för kallt och mulet i kronoberg.  >:( Så vädret spelar nog roll också.
Inte ens coctailtomaterna blev lika goda som vanligt förra året, men några hann i alla fall mogna. Tyvärr så fick vi bladmögel på alla plantor, det var ju regn och mulet, torkade aldrig upp, varken på bladen eller i jorden.

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 17 apr-08 kl 16:44 »

Kan väl tänkas! Jag tyckte dock inte att vädret var alltför illa här i huvudstaden i somras. Visst regnade det, men det var mest skurar, och det blev aldrig överdrivet blött.. Regnet gjorde mest bara att jag slapp vattna.. Men det var ju bara andra sommaren som jag odlat tomater, så jag har inte alltför mycket erfarenhet. Eller, tja, de tomater mina föräldrar haft har alltid smakat väldigt mycket! Så jag tror nog att förhållandena i norr med de ljusa nätterna ger mer smak.. Men nu får det bli ett test till här nere, så får jag se om det går att få liite mer smak!

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 apr-08 kl 00:39 »
Låter intressant! Det allra intressantaste som är svårt att riktigt förstå för en nybörjare som mig är hur plantorna överlever i posten!

Hört talas om "emballage" ... lägger ju inte plantorna i ett kuvert direkt.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 19 apr-08 kl 09:28 »
Hört talas om "emballage" ... lägger ju inte plantorna i ett kuvert direkt.

Antar att det faktiskt funkar, eftersom att förfarandet praktiseras ;) Jag får väl prova beställa ett par plantor, så att jag ser hur det går till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser