Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglarna tar över världen!!!  (läst 9662 gånger)

souped

• -
SV: Mördarsniglarna tar över världen!!!
« Svar #20 skrivet: 18 maj-08 kl 17:25 »
Det är väl bara myskankor som gärna äter mördarsniglar...?

Det har snarare visat sig att myskankan äter sniglarna när det inte finns något annat att äta. Så inte gärna men vid behöv. ^ ^

Byracka

• -
« Svar #21 skrivet: 18 maj-08 kl 17:32 »
Min erfarenhet är att dom flesta fjäderfän äter sniglarna, men att ju mindre sniglarna är  desto lättare går det. Riktigt stora slembollar vill inte ens dom största myskdrakarna äta, trots att allt mindre än en golfboll brukar gå ner i vanliga fall.
Bäst är att skaffa fåglarna innan man skaffar sniglarna, samt se till att upprätthålla ett tillräckligt högt predatorstryck.
Har man skaffat sig sniglar först får man hjälpa till med handplockning tills man uppnår jämnvikt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 18 maj-08 kl 19:56 »

Finns det någon plats dit de inte har kommit än? Jag är beredd att flytta dit!

Välkommen till Uppsala, hit har de inte kommit, ännu!

Har också hört att myskankor äter spanska skogssniglar. Och så Vitis höns  ;)

Acleja

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 18 maj-08 kl 23:22 »
Läser just lite om nyttodjur i trädgården. Det står att grodor och paddor äter bl a snäckor och sniglar. Är det någon som vet lite mer om det? Kanske de gillar mördarsniglar också?

Acleja

sofiaho

« Svar #24 skrivet: 19 maj-08 kl 12:16 »
Någon som har nån adress till nåt svenskt företag som säljer "bekämpningsgrejer" mot sniglar till rimliga priser?

Alla mina morötter har blivit uppätna inatt och jag är INTE på bra humör :P
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

hustran

« Svar #25 skrivet: 20 maj-08 kl 16:06 »
Det finns så många "konstiga" sätt att avliva odjuren. Klippa av dem, plocka. lägga i frysen, salt eller tillockmed hälla kokande vatten på dem. Såg också en fantastisk skapelse att plocka dem med för ca. 300 kr. Jösses. Vi stampar på dem så splott så dör de. Ngn. sa att det inte var bra av ngn. anledning.....varför?  ???

johe71

« Svar #26 skrivet: 20 maj-08 kl 16:15 »
"bekämpningsgrejer" mot sniglar till rimliga priser?

jag såg en "snigelfälla" på öb häromdagen, en burk med "tak" (och givetvis en springa mellan burket och tacket så sniglarna kunde krypa in), sedan hällde man lite vatten och två teskedar salt i burken och grävde ner den i markhöjd...

om man "laddar" den med vatten så vet jag inte vad som får sniglarna att krypa in, det stod att man även kunde ladda den med öl och salt och då tror jag att effekten blir bättre, för öl verkar de gilla de små rackarna

så jag ska testa det i mitt växthus, fast jag tänkte gräva ner en avskuren pet-flaska med öl och salt i, jag antar att taket på köpefällan var för att det inte skulle regna ner i fällan... och i växthuset har jag inte det problemet, däremot så har jag en del sniglar i växthuset förra året, jag tror inte det var mördarsniglar, men jag vill inte ha några andra sniglar i växthuset heller...

Sommartorparn

« Svar #27 skrivet: 20 maj-08 kl 16:21 »
I växthus går det säkert bra med ölfälla. Problemet utomhus är att sniglar ä l s k a r öl och kommer en masse från alla håll när de känner lukten.

Tapio

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 20 maj-08 kl 16:54 »
Det finns så många "konstiga" sätt att avliva odjuren. Klippa av dem, plocka. lägga i frysen, salt eller tillockmed hälla kokande vatten på dem. Såg också en fantastisk skapelse att plocka dem med för ca. 300 kr. Jösses. Vi stampar på dem så splott så dör de. Ngn. sa att det inte var bra av ngn. anledning.....varför?  ???

Halaj!

För att de blir mat åt de sniglar som är kvar.

//T

sofiaho

« Svar #29 skrivet: 20 maj-08 kl 17:39 »
Jag har funderat på just ölfällor, men de kommer att vara överfulla på en väligt kort stund (om jag inte gör fällor av 10 liters hinkar då)

Största problemet för mig just nu är jag inte kommer nånstans. Har ingen bil, matbutiken här saknar snigeldödare och tiden det tar att cykla till andra butiker har jag inte då jag är i slutspurten på mitt ex-jobb som ska framföras på torsdag om en veckan. Men sniglarna tycks ha all tid i världen för att försöka bryta sig in i mina land :(
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Acleja

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 20 maj-08 kl 18:40 »
Största problemet för mig just nu är jag inte kommer nånstans. Har ingen bil, matbutiken här saknar snigeldödare och tiden det tar att cykla till andra butiker har jag inte då jag är i slutspurten på mitt ex-jobb som ska framföras på torsdag om en veckan. Men sniglarna tycks ha all tid i världen för att försöka bryta sig in i mina land :(

Om inte du har så stort land - gör en tillfällig barriär av salt eller aska/sot.

Acleja

Luffsen

• -
« Svar #31 skrivet: 23 maj-08 kl 23:18 »
Lägg några matskedar hundmat på en tallrik, vilken sort som helst duger, ställ den i gräset och jag lovar... man får den äckligaste röra av hundmat och sniglar på bara några timmar!

Sen kan man ta denna röra och göra vad man tycker känns bäst med... tömma den i hett vatten, strö salt över hela anrättningen, bära bort dom från tomten eller vad som helst...

Man lär inte bli kvitt snigelproblemen helt på detta vis, (heller), men om man får undan några hundra sniglar i veckan så...

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Acleja

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 25 maj-08 kl 21:55 »
Nackdelen med att sätta ut och mat och dryck till sniglarna är väl att det blir massvandring till den egna tomten och till trädgårdslandet. Helst vill man ju att enbart de sniglar som råkar befinna sig där ska väck...

Acleja

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #33 skrivet: 26 maj-08 kl 09:29 »
Man vill ju inte locka sniglarna till tomten med ölfällorna, men man skulle väl kunna placera dem någonstans utanför tomten? Grannarna borde ju ha samma problem, så att ni kan samarbeta. Bor man i samhälle så finns det säkert någon plätt där sniglarna hellre kan husera än i folks trädgårdar.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 28 maj-08 kl 13:02 »
Vi hade massor av sniglar vid den här tiden förra året....
torkan har drivit bort dom MYCKET effektivt kan man säga.
Gött mos! :D

Sågaren75

« Svar #35 skrivet: 11 okt-08 kl 18:20 »
Snacka om miljöpåverkan fara omkring med allt komposterbart till återvinningsstationen, det låter ju hur idiotiskt som helst men som vanligt har väll era komunpolitiker helt tappat förståndet som överallt i landet. dom borde verkligen ta och räkna på hur mycket koldioxid som släpps ut när alla ton komposterbart material ska forslas iväg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser