Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  issolering?  (läst 6397 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: issolering?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-08 kl 22:59 »
Ju lägre U-värde desto bättre isolering.

Tack prinsen!  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 17 apr-08 kl 23:06 »
Eftersom det verkar som att vi går mot ett allt fuktigare klimat (iaf är det så jag har tolkat klimatforskarna) tycker jag man ska tänka sig noga för innan man isolerar. Med kortare vintrar och länge och fuktigare vårar och höstar samt fuktiga varma sommrar kommer mögel att bli ett allt störe problem - och det kommer inte att dröja 100 år.

Därför är just torvisolering bra eftersom den är naturligt bakteriehämmande och skyddar mot mögelangrepp.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 18 apr-08 kl 03:23 »
Mina kunskaper är högst teoretiska men som jag fått lära mig så är tak, golv, fönster och dörr de främsta läckagen för värmen. Även väggen måste vara vindtät. En skicklig timmerman kan fixa en tät stomme = ingen diffusionspapp i vägg.

Timmerhusen förr hade/har inte så värst tjocka väggar. Kan det va 5-6 tum? Man spikade oftast på med panel utvändigt och papp/tidningar/tapet/panel på insidan (efter vad man hade råd) för att få det varmare. Ska man bygga idag ska man fläska på till minst 8-10 tum. Då kan man ha timret synligt, ut- och invändigt, utan att behöva tilläggsisolera. En remsa isolering läggs mellan varje stockvarv.

Men det finns säkert delade åsikter om detta.

Det finnes en tråd som berör detta ämne: Är timmerstugor ekologiska?

Som bilden nedan visar så finns det timmerhus och sedan finns det timmerhus…   ;)

« Senast ändrad: 18 apr-08 kl 03:25 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

wikhall

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 apr-08 kl 08:23 »
Citera
Hampa fungerar asbra, men du måste ha ganska mycket isolering då, och hampa kostar fruktansvärt mycket pengar.

Icke.

1 kr/kg om du köper det från lokal odlare i Sverige som odlar för att det ska bli pellets. Beredd Hampa importerad från Tyskland däremot är svindyrt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser