Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man när man vill att valparna ska sluta dia sin moder?  (läst 9329 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hej!
Våra valpar är nu 6 veckor och river och biter vår tik väldigt mycket. Dessutom behöver hon ha näringen hon får i sig till sig själv. Hur gör man för att mjölkproduktionen ska minska?
Vi har ett tag låtit henne gå in till dem efter att valparna ätit ett mål som vi gett dem. Kanske är hon hos dem mellan 2-3 gånger per dag. Men som sagt... både hon och vi tycker att det är nog nu... så kan vi få bra tips?
Tackar på förhand!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Vilse

• Gäst
långsam ersättning med annan mat så mattas deras diande av,,
ha valparna så tiken kan gå ut o komma tillbaka när hon vill,,

Birgit

Dessutom brukar ju tiken säga ifrån när hon tröttnat på att ge di.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Jo, hon går ju in mindre och mindre hos dem men det är ändå 2 ggr om dagen... egentligen någon fler som vi hejdar henne. Men kan det bli problem för henne om "det står mjölk" där och som inte sugs ut? Eller går det tillbaka av sig själv? Är det någon särskild "behandling" av tiken för att mjölkproduktionen ska minska och ta slut? Motion? Mindre mat?
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Birgit

Låt tiken avgöra själv. Hon känner väl hur mycket mjölk hon kan ge osv. Har aldrig tvingat bort min när hon vill ge di. De tröttnar tids nog ändå och då får valparna tydligt veta detta.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
Mjölken din tik har kommer precis som hos människor att sina av sig sjäv

När jag hade mina valpar så började vi sära på tiken & valparna när hon visade att nog var nog.
Hon fick gå in till dem med jämna mellanrum men oftast ville hon inte , valparna var på henne som galningar & hon tyckte att det var jätte jobbigt.
Sära på tiken & valparna under dagtid så att dom bara får dia på kvällen för att sedan sära på dem helt tills dess att mjölken har  sinat.
Då blir det inte så jobbigt för vare sig valparna eller din tik.

Det är viktigt att du inte drar ner på maten för din tik, om hon är något som vår tik så är hon inte allt för vacker just nu. Valparna tar ju väldigt mycket av den näring hon borde ha fått. Mata på bara =)

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Tack för goda råd!
Idag när jag gick ut morgonrundan med vår Louise så gick jag en bit in på rundan som vi gick varje dag enda fram till en vecka före valparna föddes. Louise blev himla glad och uppspelt! Så nu imorgon ska vi gå ännu lite längre och försöka komma in i "gamla" vanor både för henne och för mig.
Ja, hon behöver mycket mat eftersom hon fick livmodersinflammation i samband med valpningen. Hon var nära döden men klarade sig! Då gick hon ned väldigt mycket men verkar tagit igen det mesta nu och det är riktigt skönt.
Är det någon som är intresserad av att läsa vår historia så gå in på vår hemsida om Louise och valparna där jag försöker skriva så gott som dagligen.
Lite för att de blivande valpägarna ska vara delaktiga men även för min egen skull!
www.vingesus.se/louise
kram/Marika

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser