Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisen spyr och andas ansträngt, råd?  (läst 13001 gånger)

louise

• Gäst
Grisen spyr och andas ansträngt, råd?
« skrivet: 14 apr-08 kl 18:33 »
Min 8 månaders gylta spyr och ser rätt medtagen ut. Hon ville inte ha kvällsmat utan spydde och gick och la sig. Hon andas ansträngt och tungt och ser på det hela taget rätt dålig ut. Trött, hängig, darrar i benen. 

Vad är det och vad gör jag?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Grisen spyr och andas ansträngt, råd?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 19:25 »
Har hon åkt transport idag ?
Om inte kan det ju vara förstoppning ?

Ring veterinären om hon är sådär dålig...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 19:35 »
Nej, inte ut å åkt. Tänkte också förstoppning men hon bajsade. Å andra sidan kanske det var för att hon håller på att bli bra igen.

Vi var tre som försökte ta tempen på henne men det slutade med att min stora sugga lämnade sina kultingar och var helt hysterisk över att kompisen skrek. Bonden som hjälpte mig tyckte att vi skulle låta bli. Så nu avvaktar jag och ser hur det går för henne.

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 19:59 »
hon har inte fått tag i nått olämpligt som hon käkat upp? Jag kan inte ett skit om grisar men på andra djur skulle jag tolka det som förgiftningssymptom?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 20:08 »
Det hade ju varit "bra" om det "bara" var förgiftning. Kräkas kan ju alla göra lite till mans faktiskt utan att det är katastrof.

Det är det där med andningen som oroar mest. Låter som när stora suggan krystade ut kultingarna i helgen. Ibland lite rossligt. Men nu är hon så uppskrämd av försöken att ta tempen så jag tror det dröjer innan man kan lyssna på hennes "naturliga" andning. Å andra sidan andas man ju rätt tungt när man mår illa och är sjuk också.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 20:55 »
Rådgjort med veterinären, tack och lov den kunniga snälla som har jour ikväll. Hon sa jag skulle ringa om en timme om hon var sämre. Mest för att hon var kvar i närheten då. Hon pratade om lunginflammation möjligen men det gick ju inte riktigt ihop med kräkningen. Å så är hon ju faktiskt inte helt utslagen med tanke på den energi och kraft hon fick när vi försökte tempa henne:)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-08 kl 23:23 »
Nä, lite märkligt, har nog aldrig sett en gris spy.... Men det låter ju som om hon fått i sig nåt hon inte tål..vad det nu skulle kunna vara ::)
Tempen tror jag inte du behöver oroa dig för, har dom feber brukar det heller aldrig vara några problem att kolla den, för då ligger dom mest...

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 apr-08 kl 07:45 »
Nu på morgonen verkar hon mycket bättre. Hoppade upp och åt lite, gick runt å grymta, puffa på lite grejer och gick sen å la sig. Tycker hon andas lite tungt med intrycket är nog ändå att hon verkar ha det rätt mysigt.

Om man nu tänker hur det är när människor är magsjuka, så är det kanske inte katastrof att hon kanske har lite ont i magen (därav av andningen) och äter lite dåligt morgonen efter hon spytt.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 10:11 »
Det händer att mina grisar kan spy om de kastar i sig maten. :P
Kan det vara det?
Min ena sugga kan inte ha något annat i maten är sitt kraftfoder. Blandar jag i äppelbitar, bröd eller annat så sätter hon i halsen direkt.  Hon "suger" i sig maten utan att tugga. Hon är jätteglupsk!

Lunginflammation kan också vara (som vet. sa) en trolig orsak till hennes andning.
Jag hade en galt för många år sen som blev väldigt dålig och han lät som en storrökare när han andades.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 apr-08 kl 10:18 »
NÄ, så låter hon inte. Mer.. hon andas in, håller andan och stönar ut andningen. Ser att hon har varit uppe å snurrat vid maten en gång till idag, gott tecken.

När jag köpte henne för ca två månader sen så såg magen väldigt svullen ut, men det gick ner efter nån vecka. Hon kanske är allmänt "magkänslig" / har nåt jävla livsfarligt fel på mag-tarmsystemet.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 15 apr-08 kl 10:20 »
Är hon avmaskad?
Tänkte på lungmask och andra äckliga parasiter. :P
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 apr-08 kl 10:38 »
Nä hon är inte avmaskad. Får erkänna att jag har dåliga kunskaper om grisar å avmaskning..

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 apr-08 kl 10:56 »
Nämen nu har jag hopp. En tredje gång har hon varit uppe och ätit och är tom social. Gnager i mina skor å snusar, går runt å puffar på grejer.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 15 apr-08 kl 12:24 »
Då är det nog ingen fara med henne.  :D
Hon mådde nog bara lite illa av någon anledning.
Kanske hon hade ätit lite mycket rötter med jord på bara. ;)

teufel

« Svar #14 skrivet: 27 apr-08 kl 11:54 »
Tja, hästarna får kolik när de har käkat för mycket jord, grisar spyr... Ja, det låter rimligt.

By the way... Hur hindrar man dem från att äta glupskt? När hon kommer in utifrån är det bara mat som gäller, och fort ska det gå. Sätter i sig två nävar korn och lite suggfoder på mindre än 2 minuter...

/P

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 18:39 »
Återupplivar tråden om min sjuka gylta.

Nu är hon extremt hängig igen men jag har inte sett henne spy men hon gjorde ett försök. Imorse ville hon inte gå upp och äta, och nu på kvällen står hon bara med kutig rygg och ser eländig ut. Fjäskade för grisarna med äpple och de andra åt glupskt men lilla Sabina orkade bara nosa och smacka lite på äpplet.

Nån vanlig grissjukdom jag kan misstänka? För ett tag sedan var hon lite rödprickig på magen och jag tänkte direkt på rödsjuka men tänkte att jag inte skulle stirra upp mig, det kan ju lika väl vara myggbett, skav av halm eller vad som helst.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 21:58 »
Nja, rödsjuka ger rektangulära, röda upphöjningar på huden... Och botas extremt lätt med penicillin, man vet nästan först efteråt att dom hade det, eftersom det gick över så fort efter en spruta... ::)

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 maj-08 kl 07:30 »
ja då är det i nte det. Men vad är det med henne?

Hon vill inte äta idag heller. Varute och betade lite med de andra, men när maten kom ställde hon sig en bit ifrån å nu har hon lagt sig. Helt apatisk är hon.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 maj-08 kl 08:42 »
41 grader har hon. Vad är normaltemp för en gris?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 maj-08 kl 09:53 »
Herregud! Nu måste du agera, det där är alldeles för hög feber, dom har runt 38 i vanliga fall, 41 är livsfarligt..
Om du absolut inte vill ta ut veterinär, och inte har riktiga mediciner hemma ( Romefen, mot feber) Så ge henne åtminstone ett par magnecyl, och hoppas att febern ger med sig lite..
Dom kan få feber utan att det är nåt speciellt, som vi ungefär, men den måste behandlas om den är så hög...
« Senast ändrad: 21 maj-08 kl 09:55 av Fridolf2 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser