Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bidöd  (läst 10866 gånger)

Dunderhonung

SV: Bidöd
« Svar #40 skrivet: 08 maj-08 kl 22:41 »
Lågnormal bör övervintra på två lådor. Eller så kan en list på 5 cmläggas mellan den enda lådanoch  bottenplattan.

Tydligen är en LN för lågt för att få en bra luftcirkulation i kupan. En del går därför över från LN till norsk ram, vilken är någothögre.

Hej!
Invintrar på en ram lågnormal, fungerar kanon! Man bör tänka på att även om det är mycket bin i kupan vid invintringen, så dör många snart, då får bina det svårt att hålla varmt på vintern...

Vad är listen på 5 cm bra till?

Ventilerad botten -bra luftcirkulation i kupan..

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 09 maj-08 kl 13:25 »
Jag bor i område med mycket sent ljungdrag vilket betyder att jag ibland inte invintrar mina bin för än sista hälften i september eller runt början av oktober (Bina kan ha 5-6 ramar med rejält yngelklot i mitten av september). Jag har vid några tillfällen praktiserat att invintra på bara mellanväggar (LN endast 1 låda) och det funkar utmärkt, både när det gäller ventilation och utbyggnad.

//Roger

Suresh

• -
« Svar #42 skrivet: 09 maj-08 kl 14:47 »
Hej!
Invintrar på en ram lågnormal, fungerar kanon! Man bör tänka på att även om det är mycket bin i kupan vid invintringen, så dör många snart, då får bina det svårt att hålla varmt på vintern...

Vad är listen på 5 cm bra till?

Ventilerad botten -bra luftcirkulation i kupan..

:)

Jag skrev medvetet tvärsäkert för att få höra reaktionen.

Här i Sjuhärad är det en vedertagen "sanning" att det inte går att övervintra på en ram lågnormal. Listen på 5 cm är till för att höja kupstorleken så att det blir luftcirkulation i kupan. Lågnormalen får då samma mått som den norska ramen som är några cm högre. 

anette i bugared

• -
« Svar #43 skrivet: 09 maj-08 kl 16:02 »

Jag skrev medvetet tvärsäkert för att få höra reaktionen.

Här i Sjuhärad är det en vedertagen "sanning" att det inte går att övervintra på en ram lågnormal. Listen på 5 cm är till för att höja kupstorleken så att det blir luftcirkulation i kupan. Lågnormalen får då samma mått som den norska ramen som är några cm högre. 
I din del av Sjuhärad kanske ;), i en annan del av Köping.......förlåt, Sjuhärad skall det visst vara, d.v.s. vår del, så skall man övervintra på 1 låda LN. ALLT annat är otänkbart. (Helst skall man bara ha trågkupor också 8).)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #44 skrivet: 09 maj-08 kl 16:07 »
Citera
Här i Sjuhärad är det en vedertagen "sanning" att det inte går att övervintra på en ram lågnormal.
Så var det med alla gamla myter... Tur för bina att de inte har läst/hört att de inte klarar en det ena och en det andra...

//Roger

wictor

« Svar #45 skrivet: 09 maj-08 kl 21:46 »
Hej Anette
Ja just i Bugared har ju ALLA hört att man måste göra just så.

Som sagt, frågar man två biodlare om råd får man tre svar.

Själv försöker jag tänka lite som bina.

(Å andra sidan har de ju väldigt liten hjärna, men det kanske passar mig bra?)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #46 skrivet: 09 maj-08 kl 21:57 »
 ;D ;)
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

• -
« Svar #47 skrivet: 09 maj-08 kl 22:29 »
Hej Anette
Ja just i Bugared har ju ALLA hört att man måste göra just så.

Och då talar vi om ALLA ;) ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #48 skrivet: 09 maj-08 kl 23:15 »
Vi pratade om det på vår första träff i måndags; hur olika svar man får.

En glad äldre man tyckte då att om vi alla tyckt samma hade det ju inte blivit några roliga diskussioner.... :) Det ligger ju nåt i det, biodlare är ju tämligen snacksaliga.. :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser