Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundgård/kennel for dummies :)  (läst 3285 gånger)

Vilse

• Gäst
Hundgård/kennel for dummies :)
« skrivet: 13 apr-08 kl 04:26 »
Nån som kan regler och sånt för hur att bygga hundgård med tillhörande kennel?
Smarta lösningar.
Jag har tänkt mej att antingen utnyttja befintlig bod och blockera av lagom stort rum och sen ha "kattlucka" ut till rastgård och stängsla med typ 2 meter högt gunnebo stängsel.
Vi pratar om dagis förvaring för stor hund när matte är hemifrån max 5 timmar och i övrigt är hunden på fri fot.

Lösningen jag har i dag kan inte tillämpas i sverige då vi har behagligt klimat året om och hunden kan komma och gå som han vill med öppen dörr och tillgång till stängslad trädgård.

Gräbban

• -
SV: Hundgård/kennel for dummies :)
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 19:19 »
Min hundgård har jag då inte byggt efter några speciella regler. Dom har en vinterbonad friggebod med element å lyse, våningssäng (i hundhöjd) och duntäcken... :P
Hundlucka ut till en grusad rastgård, byggd av färdiga nätsektioner.
Mina hundar får bo i det huset när jag är på jobbet den veckan som jag jobbar morgon, eftersom ingen då är hemma på nio timmar. Dom sover ändå den tiden. Huvudsaken är ju att man sedan aktiverar hunden när man väl kommer hem. :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 20:22 »
Har du några bilder som du kan posta eller kan du maila dom til mej om jag pm:ar min mail address till dej??

Birgit

« Svar #3 skrivet: 15 apr-08 kl 20:20 »
Däremot finns ju regler för minimi mått osv. Går att läsa om dem på www.sjv.se Kan vara bra att veta innan man börjar bygga nåt.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 20:28 »
Har tyvärr inga bilder... :P Men kolla upp tillverkare av hundgårdar och ring. De flesta sektioner är ca 2 m höga och 180 breda, kostar runt 3-500 kr styck, monteras mycket enkelt ihop med varann till en rejäl rastgård. Har köpt mina av Lundhs.. 0495-41295. Finns även dörrdelar. Ser väldigt snyggt och prydligt ut till skillnad från många hemmabyggen. De säljer oxå hundkojor, element till hundkojor osv.
Det är ju ganska dyrt, men det är evighetshållbart, är mycket stadigt och stabilt. samt snyggt.
Eftersom du inte har uppfödning finns inga regler för hur stort det ska vara. Det kan ingen människa kontrollera, men du vill väl själv att hunden ska ha nog med plats antar jag? :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 21:06 »
tack för tips, ska hitta den där lundh å se vad dom har att erbjuda.

jag är nog mera mån om mina hundar än mej själv så dom har det bättre än vad jag har :)

här nere har dom flesta en typ av hundkoja som är fabrikstillverkad och ser ut som en cylinder/tunna med tillhörande bur.
Jag nyttjar inget sånt!!!
När jag måste låsa in hund pga "eau de tik" så är det i min carport med plats för STOR bil. (bara när jag e på jobb)
Annars har vi ju inga vilda djur typ älg, rådjur o ren så trädgården är ok som den är med elstängsel til får o ko hage.

palledansk

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-08 kl 11:04 »

Eftersom du inte har uppfödning finns inga regler för hur stort det ska vara. Det kan ingen människa kontrollera, men du vill väl själv att hunden ska ha nog med plats antar jag? :D

Reglerna (minimimått etc) gäller alla oavsett uppfödning eller inte.
Djurskyddsinspektörerna i kommunen har alltid rätt att kontrollera hundhållning.
Är du medlem i SKK eller SKKansluten klubb kan SKK:s kennelkonsulenter kolla.

http://sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf
« Senast ändrad: 21 apr-08 kl 11:05 av palledansk »
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser