Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lokala valutor  (läst 4683 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
Lokala valutor
« skrivet: 12 apr-08 kl 14:50 »
I JAK:s medlemstridning Grus & Guld's senaste nummer finns en artikel om EU-områdets största lokala valuta, Chiemgauern. Med lokal valuta menar jag ett bytesmedel vars trovärdighet inte garanteras av en riksbank utan en intresseorganisation eller förening av något slag, samt i första hand är avsedd att fungera som bytesmedel inom en begränsad region. Chiemgauern bygger på demurrage istället för ränta, dvs en tidsbestämd användaravgift, f n 2 %, utgår per kvartal på varje sedel. Valutastocken ligger runt 2 miljoner SKR varav knappt hälften i form av elektroniska pengar.

Jag håller på att läsa igenom artikeln nu, men här är ett par länkar till att börja med.

http://www.chiemgauer.info/

http://en.wikipedia.org/wiki/Chiemgauer
« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 14:54 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Bo

2% ränta per kvartal
« Svar #1 skrivet: 12 apr-08 kl 16:59 »
att erläggas av innehavaren alltså istället för av den som lånade pengarna.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
SV: 2% ränta per kvartal
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 18:43 »
att erläggas av innehavaren alltså istället för av den som lånade pengarna.

Nope, inte ränta - utan cirkulationsavgift.

Ränta betalas av den som spenderar in bytesmedel i det ekonomiska kretsloppet genom att skuldsätta sig.

Cirkulationsavgift betalas av den som sitter på pengarna istället för att låta dem cirkulera. Den som bunkrar kontanter bestraffas medan den som spenderar fort belönas.

På de elektroniska kontanterna utgår en straffavgift på 0,02 % per dag, alltså negativ sparränta. De första 30 dagarna är dock den negativa sparräntan 0 %. Den som omsätter sina elektroniska pengar slipper alltså straff.

« Senast ändrad: 12 apr-08 kl 18:46 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Suresh

• -
SV: Lokala valutor
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 02:10 »
Följande motion är nu inlämnad till HErrljunga kommunfullmäktige:

Motion om lokal valuta i Herrljunga kommun

Det klagas så mycket på att det är ont om pengar i Herrljunga – varför då inte trycka egna?

En lokal valuta är ett betalningsmedel som används inom en region vid sidan om det nationella betalningsmedlet. Syftet med valutan är dels att stimulera lokal handel och öka solidariteten mellan lokalsamhällets medborgare, dels att frigöra innehav av den nationella valutan för andra ändamål. För varje enhet av den lokala valutan som cirkulerar bland medborgarna kan den totala skuldsättningen i riksvaluta minskas i motsvarande mån. Som garant för valutan kan en kommun, en köpmannaförening eller annan lokal förening stå. Detta möjliggör att gemensamma projekt av kommersiell eller ideell karaktär utlysta av garanten kan delfinansieras med den lokala valutan.

Inom EU-området finns flera exempel på framgångsrika lokala valutor. Nämnas kan den bayerska Chimgauern med en total valutastock på runt 400 000 Euro. I Berkshire, Massachusetts; USA finns valutan Berkshare, med en total omslutning över 2,2 miljoner dollar.

Herrljunga ligger i Sjuhäradsbygden med lång tradition av innovativ affärsverksamhet. Köptropheten i den lokala handeln är dock lägre än övriga sjuhärad. Från företagarföreningen har frågan lyfts om ett symbolprojekt för att stärka den lokala handeln. En lokal valuta skulle kunna vara rätt sätt att gå.

Frågan om vem som slutligen skall stå som garant för valutan kan lämnas öppen. Kommunen bör dock ta på sig projekteringsarbetet för den. Enligt finansdepartementet och SKL saknas prejudikat för om hanterandet av en lokal valuta faller inom kommunens verksamhetsområde. Något exempel på motsatsen finns dock inte heller, varför Herrljunga kan räkna med en del positiv massmedial uppmärksamhet redan under projektstadiet.

Jag yrkar därför på

att kommunfullmäktige tillsätter en projektgrupp för att undersöka möjligheten att införa en lokal valuta i Herrljunga.

För att komma igång med projektet bör i första hand kontakt tas med köpmanna-organisationerna för att höra om projektet kan vara intressant. Kontakter bör även tas med bankerna för att se om de är villiga att hantera kontantväxlingen. Valutan kan därefter lanseras när ett tillräckligt antal affärer och näringsidkare sagt ja till att godta det nya betalningsmedlet.

Bilaga  bifogas angående arbetsområden för projektgruppen

Jerker Nordlund
Kommunens Väl

Bo

« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 05:59 »
Med ett förvirrat tänkande som grund kan det inte bli något hållbart av detta.

För att lära dig vad pengar är och vem det är som bör betala ränta till vem, skall du läsa och begrunda min tråd om det perfekta finans- och valuta-systemet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82421.0

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-10 kl 12:28 »
Kryp ner i din grotta och göm dig, Bo.

Bo

« Svar #6 skrivet: 03 okt-10 kl 12:42 »
Logiken är glasklar: Liksom det är hyresgästen som skall betala hyra till fastighetsägaren, måste det vara låntagaren som skall betala ränta till långivaren. Den som skaffat ett hus för lånade pengar och den som bor i ett lånat hus är likställda och den som lånat ut pengar till en annans husförvärv är likställd med en som lånat ut sitt hus.

Gör dig inte dummare än du är.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 12:52 »
Vad har det att göra med lokala valutor, Bo? Den här tråden handlar om det, inte räntefri ekonomi.

Bo

« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 13:46 »
Lokala valutor måste också lyda under logikens lagar.

Onödigt att blanda in kommunalpolitiker. - Vem som vill kan ju sprida skuldsedlar.

Suresh

• -
« Svar #9 skrivet: 03 okt-10 kl 14:14 »
Lokala valutor måste också lyda under logikens lagar.

Gör bara inget likhetstecken mellan logikens lagar och dina funderingar.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #10 skrivet: 03 okt-10 kl 15:50 »
Kul att du fått iväg motionen Suresh. :)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #11 skrivet: 04 okt-10 kl 14:43 »
Av reaktionerna över nätet att döma har jag hela partiet emot mig. Det känns uppfriskande att bränna alla sin a politiska skepp så har i valets trettonde timma. ;D

Georgisten

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 04 okt-10 kl 14:52 »
Betyder det att det inte blir något med den?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #13 skrivet: 04 okt-10 kl 20:46 »
Eftersom jag slutar i fullmäktige nästa månad har jag dragit tillbaka den som motion. Istället kommer jag lägga den 1 November som medborgarförslag. Ingen idè att argumentera för den med partibeteckning när jag har partiet emot mig.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 04 okt-10 kl 21:21 »
Man borde kunna köra som "independent" i Sverige som man kan i staterna.

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 04 okt-10 kl 21:23 »
Man borde kunna köra som "independent" i Sverige som man kan i staterna.

Vad innebär det?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 04 okt-10 kl 22:01 »
Som jag förstått det: Att man kör en egen valkampanj enbart för sig själv. Ron Paul fick många förfrågningar kring den saken av journalister efter att han till skillnad från resten av republikanernas presidentkandidater ville avsluta kriget i Irak omedelbums 2008. Partipiskan verkar dock inte alls vara lika hård där borta som här och han har fått hållas och röstat som han känt för och ändå fått sitta kvar som republikansk företrädare.

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 04 okt-10 kl 22:04 »
Som jag förstått det: Att man kör en egen valkampanj enbart för sig själv. Ron Paul fick många förfrågningar kring den saken av journalister efter att han till skillnad från resten av republikanernas presidentkandidater ville avsluta kriget i Irak omedelbums 2008. Partipiskan verkar dock inte alls vara lika hård där borta som här och han har fått hållas och röstat som han känt för och ändå fått sitta kvar som republikansk företrädare.

Independent funkar bara i enmansvalkretsar. Sådana finns inte i Sverige. Så alternativet är att satsa på personval på en partilista.

Dock gör konstruktionen med medborgarförslag det onödigt att sitta i ett kommunfullmäktige för att lägga ett förslag till behandling.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 05 okt-10 kl 10:04 »
Hur stor chans har man med ett medborgareförslag om lokal valuta?

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 05 okt-10 kl 10:11 »
Hur stor chans har man med ett medborgareförslag om lokal valuta?
Lika stor som en motion - de behandlas på samma sätt i Kf. Skillnaden är att motionen läggs fram av en partigrupp och ett valt ombudf som företräder den och därmed kan vänta sig ett visst aargumentativt stöd. MEn om jag ändå inte har stöd av min partigrupp gör det ingen skillnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser