Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hormoner kan man bli galen på...  (läst 2071 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Hormoner kan man bli galen på...
« skrivet: 12 apr-08 kl 12:06 »
Vi har bara tikar men vad hjälper det när en tik blir kär i en annan?

Finns det inget att göra åt det? Vår minsta hund ska sätta på den lilla valpen HELA tiden och slicka henne i öronen så det slutar med att den lilla hunden är i famnen hela tiden så valpen ska få vara ifred. Börjar bli less på att bära.

Gräbban

• -
SV: Hormoner kan man bli galen på...
« Svar #1 skrivet: 12 apr-08 kl 15:46 »
Har haft samma problem (nästan) med två av mina hanar när den ena var valp. Men pedofili är inte ok ens i djurens värld, så tillrättavisa din hund när den försöker rida på den andra. I vissa fall är det dominans, men när den äldre hunden putsar på den yngre är det inte dominansbeteende.
Ta henne i nackskinnet om hon envisas med att rida, den lilla hunden ska inte behöva stå ut med det, och har dessutom inget att säga till om mot en äldre. Det har hjälp i mitt fall.
Det förekommer även homosexualitet bland djur.
Lycka till och att ta upp den lilla i famnen löser ju inga problem, problemet kommer ju att kvarstå när ni släpper ner henne igen! :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

nordtravare

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 20:39 »
kastrera den

Birgit

« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 15:12 »
Nu är det ju inte gratis att kastrera en tik. Så det alternativet kanske inte är så vanligt.
Dels är det en fråga om dominans. Den högrangiga rider på den låga.
Detta är också, som jag brukar påpeka, ett uttryck för att vi håller hundarna på ett för dem onaturligt sätt.
Det är inte ovanligt i djurvärlden med liknande beteenden. Vanligast ser man det ju hos tjurar eller baggar, där man tränger ihop många djur på en relativt liten yta, men inträffar också på hon-sidan.
Man får alltså lära den ranghöga av med det genom att tala om för henne vem som är högst och alltså har sista ordet.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 apr-08 kl 06:33 »
Nu har det lugnat ner sig. Den lilla hunden var den som var jobbig, hon väger bara 2,5 kilo och är en papillon, valpen är en smålandsstövarvalp.

Jag har testat att ta i nackskinnet och allt men den lilla damen ger sig inte, hon lyssnar i en halv minut sen är hon där igen. Skitjobbigt!
Men som sagt nu är de lugna tills nästa gång....puh. Hon är sån här i löptider och vissta kan man sterilisera, men det kostar ca 10 000 har jag hört. Har undersökt det här med p-spruta också och då måste de ha regelbundna löp. Så jag får hoppas att hon börjar löpa regelbundet snart så vi kan börja med det.

När de var i samma rum bar jag en av dem annars har vi kört med kompostnät som avgränsare och att lämna en till grannen då och då när man blir som mest knäpp.
« Senast ändrad: 23 apr-08 kl 06:35 av sallyomolly »

Birgit

« Svar #5 skrivet: 23 apr-08 kl 07:36 »
Fast en vet. jag pratade med om p-spruta sa att det ökar risken för cancer rejält. Så vi struntade i det. :-\

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 16:14 »
Nu har det lugnat ner sig. Den lilla hunden var den som var jobbig, hon väger bara 2,5 kilo och är en papillon, valpen är en smålandsstövarvalp.

Jag har testat att ta i nackskinnet och allt men den lilla damen ger sig inte, hon lyssnar i en halv minut sen är hon där igen. Skitjobbigt!
Men som sagt nu är de lugna tills nästa gång....puh. Hon är sån här i löptider och vissta kan man sterilisera, men det kostar ca 10 000 har jag hört. Har undersökt det här med p-spruta också och då måste de ha regelbundna löp. Så jag får hoppas att hon börjar löpa regelbundet snart så vi kan börja med det.

När de var i samma rum bar jag en av dem annars har vi kört med kompostnät som avgränsare och att lämna en till grannen då och då när man blir som mest knäpp.

Kastrering/sterilisering av tik går på ca 5000:- iaf här i vårt område (östergötland)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 25 apr-08 kl 10:52 »
Priset på kastrering/sterilisering varierar mycket från olika områden och olika veterinärer. Ibland har de "rea" på våren. Dessutom går de ofta på hundens vikt, så stor hund blir svindyrt jämfört med chihuahua t.ex.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 apr-08 kl 19:37 »
En ekonomisk fördel med att låta kastrera tikarna är att de flesta försäkringsbolag tar bort en viss procentsats på priset.
Det eftersom alla livmodersrelaterade sjukdomar garanterat kommer utebli..

..Sen vet jag inte om jag personligen hade låtit mina djur genomgå ett kirurgiskt ingrepp bara för att man kan.

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 29 apr-08 kl 18:48 »
Tips: Ring några veterinärer och fråga vad det kostar att kastrera. (ska du ändå inte ha henne i avel, så undviker du ju som sagt framtida livmodersinflammation, som är mycket vanligt och kan bli dödligt)
Ring sedan ditt försäkringsbolag och fråga om försäkringen omfattar steriliseringen och om premien påverkas!
DEt är alltid en risk med operation, men livmoderinflammation är oxå väldigt vanligt. Jag har bara hanar, men när jag känner att jag inte ska använda dom i avel mer eller tävla längre, så kommer jag att kastrera dom eftersom testikelcancer är fruktansvärt vanligt hos dom!
Jag vill ha mina hundar länge. Förhoppningsvis ca femtio år ;D  ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
LimJans, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser