Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gammal häst ?  (läst 12481 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Köpa gammal häst ?
« skrivet: 12 apr-08 kl 07:10 »
Jag har varit och tittat på en c-ponny till min tös på 9 år.. En korsningsponny som var snäll och trevlig på alla vis. Snäll att hantera, hon tyckte om att rida honom även om han testade henne genom att inte vilja trava osv. Dotter i huset red honom och då gick han hur fint som helst. Hästen är regelbundet riden och ser väldigt pigg och fräsch ut. En lugn och fin ponny som nog skulle passa tösen.
Nu till saken ....ponnyn är rätt gammal, han är 19 år. Är det dumt att köpa en så gammal häst ? Det blir ju hennes första häst och hon ska han han till att rida i skogen och kanske nån liten blåbärshoppning eller clearround nån gång. Alltså inget avancerat.
Vi tyckte mycket om honom.....men jag är lite tveksam pga åldern. Dom jag frågat säger dock att åldern är inget problem för en ponny utan att han kommer att bli en perfekt läromästare.
Vad har ni för åsikter och erfarenheter ?

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Köpa gammal häst ?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-08 kl 09:08 »
Hej.
19 år är ingen ålder på en ponny tycker jag. Särskilt som han ska används som läromästare till din dotter. Det går ju alltid att göra en vetbesiktning av honom så du vet att han är ok.
När din dotter blivit några år äldre så kanske hon vill satsa på tex hoppning och då kan det ju vara läge att köpa en annan ponny men så länge så passar den här ponnyn bra. Din dotter gillar ju honom och de är ju ändå A och O anser jag.
Lycka till.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 13:31 »
Jag håller med, för en ponny är det ingen ålder, och framförallt inte med det syftet ni tänker ha den till. Jag hade låtit en veterinär jag litar på och känner förtroende för göra en besiktning först bara.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 15:42 »
Ska åka och titta på honom imorgon igen och då ska jag ha med mig en riktigt kunnig tjej med lång erfarenhet av hästar. Hoppas att hon tycker att han ser bra ut.........då blir det nog hästköp :D. Håll tummarna...!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 12 apr-08 kl 16:59 »
Jag hade föredragit att ta honom på foder om det var möjligt. Vissa hästar fräscha in i det sista, andra inte och med så pass gamla hästar är ändå risken större för att behöva hjälpa honom till sista vilan.
Hursomhelst anser jag att en ordentlig vetrinärundersökning är på sin plats, kolla speciellt tänderna så att de inte är alltför nedslitna (kan bli stort problem på en gammal häst om den är alltför regelbundet raspad, hästen har bara en viss mängd tandämne). Att ridningen blir regelbunden är också viktig på en gammal häst som lätt stelnar till.

Nu blir jag antagligen påhoppad men jag tycker det är lite tufft att sälja/lämna ut på foder hästar i 20-årsålden, det bästa borde vara om den kunde stå kvar på sitt gamla stall och inte behövde anpassa sig till ny miljö, ny rangordning med nya hästar etc. och bara fick en ny intresserad ryttare. Men det finns säkert 20-åringar som klarar detta utmärkt också!

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 22:13 »
Åh, det är såå svårt! Klart ni ska ha hästen, MEN, en häst på 19 är har lärt sig ett och annat.. Kanske han inte testade dottern din, utan visade att han hade problem att göra det hon sa. Och att han lydde sin ägare kan bero på att han vet att det går inte att diskutera med henne, då kommer hårdhandskarna fram.. En häst på 19 år har säkerligen råkat ut för en eller annan skada, som medför att rörelser och muskulatur inte är optimala. Av mina tre hästar, 13, 18 o 20 år, var samtliga "defekta" i sina rörelser, vilket innebar hältor osv osv. De visste jag när jag tog mej an dem. Vad jag inte visste var vilket jobb det är att återfå ett korrekt rörelse-uttag. Efter enträget letande, och tusenlappar senare, har jag äntligen funnit en person som VET hur hästens rörelser skall se ut, och hjälper mej o mina pållar att hitta dit.
Suck. Är det kärlek så givetvis, men inse att det kan krävas månader av arbete/rehabilitering för att få en hållbar häst. Jag anser att mina hästar är värda det. Hoppas att denna killen är det med. Lycka till!

Mvh  Annika

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 22:18 »
Jag har 2 hästar, en holländskt varmblod och en ospecificerat E-ponny. Den ena är 28 och den andra är 25. De mår prima här på vårt bete, ungdomen bland dem skulle även må bra av lite ridning då och då, nu vallar han kor istället när han är utråkad. Den gamla är inne på sitt sista eller nästsista år, den har jag känt sedan jag var åtta, så det blir märkligt när han inte finns längre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 10:50 »
Ursäkta, kanske en dum fråga, med vad är en E-ponny..? :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 11:17 »
Ett nytt mått på stora ponnys. 148-156cm mankhöjd. Det blev populärt i Nederländerna och Tyskland för då kan man köpa en bra ponny när man är 14 som man fortfarande kan tävla med när man har fyllt 18, för då går den ju som häst.

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 apr-08 kl 11:52 »
 ;D Då har ju jag E & F ponnyn! ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 13 apr-08 kl 14:51 »
Jag har varit och tittat på en c-ponny till min tös på 9 år.. En korsningsponny som var snäll och trevlig på alla vis. Snäll att hantera, hon tyckte om att rida honom även om han testade henne genom att inte vilja trava osv. Dotter i huset red honom och då gick han hur fint som helst. Hästen är regelbundet riden och ser väldigt pigg och fräsch ut. En lugn och fin ponny som nog skulle passa tösen.
Nu till saken ....ponnyn är rätt gammal, han är 19 år. Är det dumt att köpa en så gammal häst ? Det blir ju hennes första häst och hon ska han han till att rida i skogen och kanske nån liten blåbärshoppning eller clearround nån gång. Alltså inget avancerat.
Vi tyckte mycket om honom.....men jag är lite tveksam pga åldern. Dom jag frågat säger dock att åldern är inget problem för en ponny utan att han kommer att bli en perfekt läromästare.
Vad har ni för åsikter och erfarenheter ?

Visst kan du köpa en gammal ponny men inte om man vill hoppa dock.
Förutom det så är en läromästare guld i många lägen.
MEN jag skulle ALDRIG betala mera än en symbolisk summa på max några tusenlappar för en gammal häst.
Tänk på att föräkringen sjunker ( om den har försäkring) har den inte försäkring så går den inte att nyförsäkra.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 13 apr-08 kl 17:21 »
Man bör alltid veterinärbesiktiga hästen innan man köper, oavsett ålder! Så, är hästen bara fräsch så köp den! Visst kan det vara tvivelaktigt att sälja gamla hästar, det håller jag med om, men det är ju säljarens beslut som är tvivelaktigt då! Nä, är ponnyn fräsch så köp den! Och gläd er åt att ge hästen ett gott sista hem sen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

klorofyll

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 apr-08 kl 17:58 »
Instämmer med bl a Sar. Tänk till en gång extra. Varför inte åka och titta på några till,
då får ni lite mer på fötterna. Risken är ju så klart större för skador och sjukdomar på en äldre häst.
Kolla som sagt upp försäkringen, livbeloppet sjunker med åldern och min 24-åring mister sitt helt nu i år.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 13 apr-08 kl 18:23 »
Det är dessutom inte brist på trevliga gamla pollar.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 apr-08 kl 17:09 »
Min 19 åring bytte stall som foderhäst. Gick sådär bra. Han var van vid sina gamle polers och
hade sina vanor o rutiner. Testa på foder först.
Sen är det ju så att gamla hästar kan bli dåliga fort.
Har jobbat som vet.assistent flera år och har sett fräscha hästar bli dåliga fort när de har kommit
upp i åren.
Men som sagt det är så olika från individ till individ.
Hoppas det blir bra hur ni än gör.  :)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
« Svar #15 skrivet: 14 apr-08 kl 20:56 »
Jag tycker en ponny som är 19 är kanon som läromästare till en ung tjej/kille. Är den snäll och trevlig i hanteringen så är det kanon ju.  En 9 åring kan inte, och ska inte heller, ha så mkt häst. Räkna istället att hon får ha denna några år för att lära sig rida, hantering och vett och ettikett. SEN får du köpa en till, om hon ff är intresserad och kanske vill mer i sin ridning typ tävling. Det är som att köpa en cykel(förstå mig rätt nu), man ska inte köpa en STOR cykel till barnet för den ska växa i den...
Vet.besikta? Absolut, men räkna inte med helt felfri. Inte många gamlingar som går igenom böjproven, och jag tycker inte om att böja. Absolut inte unga och gamla!

Jag köpte min flicka en liten c-ponny då hon var 9 år. Ponnyn var välutbildad och kanon i hanteringen. Hon lärde sig allt på denna ponny! Ponnyn såldes efter några år, då hon ville tävla mer än vad ponnyn klarade, så hon fortsatte på nya ponnyer och hästar. Hon har varit en av norrlands och Stockholms bästa dressyrryttare, och en av sveriges bästa fälttävlansryttare. Idag rider hon inte lika mkt, då skola och jobb tar sin tid. Men hon tjatar hela tiden om vad hon längtar till att få känna tävlingspirret igen, så hon kommer säkert igång igen.

Till sist kan jag säga att i nyår kom hennes "gamle" vän hem igen. Hon köpte tillbaka sin första ponny! Han ska få gå här hemma sina sista år, och vi alla önskar att det blir många år...

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 14 apr-08 kl 21:13 »
Citera
och jag tycker inte om att böja. Absolut inte unga och gamla!

Bryter dom benen ???

Ranni

« Svar #17 skrivet: 15 apr-08 kl 21:57 »
Frances; Nej, det gör de inte... ;D Men man kan så lätt böja dem fel. Många vet gör det, och har man inte en halt häst när man kommer, så har man det när man åker. Tänk dig själv knöla ihop ben och armar på en 70-årig man/kvinna...  ::)

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 apr-08 kl 22:36 »
Det är nog ingen fara Ranni, tål dom inte böjning så tål dom inte att jobbas heller.... ::)

Det som orutinerade veterinärer gör fel är att dom böjer för lite o missar en begynnande hälta..inte tvärtom...

Ranni

« Svar #19 skrivet: 16 apr-08 kl 21:26 »
Fances: Har haft 2 hästar som varit fullt friska, som vet har böjt halta. Någon veckas vila blev de ok igen. Båda i full tävling... Alltså fullt ridbara. Den ena gick SM i Fälttävlan, den andre FEI Dressyr så det var inget lull i skogen bara...

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser