Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till åtta veckor gamla höns?  (läst 3910 gånger)

Simontorparen

Foder till åtta veckor gamla höns?
« skrivet: 11 apr-08 kl 18:38 »
Idag har vi hämtat hem våra allra första höns: åtta Dercohönor och en tupp. De är åtta veckor gamla, och vi undrar om de kan äta Hel värpfoder redan nu? Eller ska vi skaffa något annat att ge dem till att börja med?

Simon

• Gäst
SV: Foder till åtta veckor gamla höns?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 19:08 »
Hejsan ... Nej värpfoder ska du inte ge dem!

Bäst är att du pratar med uppfödaren vilket foder de fick innan du hämta dem.. Något tillväxtfoder är det iaf.. Ganska viktigt att du fortsätter med rätt foder om du vill att de ska få jämn tillväxt...uppfödningen är avgörande för hur bra de kommer fungera som värphöns!

Simontorparen

« Svar #2 skrivet: 11 apr-08 kl 19:30 »
Hej Simon!
Tack för svaret. Uppfödaren sa att det skulle gå bra med värpfoder, men vi har läst på en hel del innan vi hämtade hönsen, så vi tycker att det låter märkligt.
Har du något förslag på vad vi ska ge?

finkmormor

« Svar #3 skrivet: 11 apr-08 kl 20:04 »
Jag ger mina kycklingar kyckling start tills dom är 4 mån går sedan över på allfoder och mina växer  och frodas

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 apr-08 kl 20:47 »
Hej Simon!
Tack för svaret. Uppfödaren sa att det skulle gå bra med värpfoder, men vi har läst på en hel del innan vi hämtade hönsen, så vi tycker att det låter märkligt.
Har du något förslag på vad vi ska ge?
Hmm det tycker jag låter mycket märkligt att han rekomenderar  :o ....Ett värpfoder och tillväxtfoder är 2 skilda saker!   ::)
   Mitt tips, eftersom de är över 6 veckor så är det onödigt med startfoder... du ska ge ett TILLVÄXTFODER (allfoder i nödfall, hellre än bra) ...  detta ger du dem tills de lagt de första äggen..då går du över till ett värpfoder...

Var sparsam med ljus  ... 9 timmar räcker gott o väl under hela uppväxten! Ger du dem mer så kommer de lätt i förtidig väpning med lång uppvärpning som följd..
  mvh Simon

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 22:08 »
Mina 7 veckors får vad de andra får:

Fågelfoder multi, helt vete, majskross, överblivna brödbitar, grönsaker (ostronkross finns i fri tillgång men det tror jag väl inte dom petar i sig). Därtill vitaminer i vattnet.

Dom växer fint & verkar lyckliga.

Kanhända man ska ge dom specialfoder, men i mitt fall är det inte lösbart på något praktiskt vis.

Kan nämna att de tidigare kullarna fått samma sak & har växt upp på ett förträffligt vis.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 08:43 »

Fågelfoder multi

Säljer de fortfarande multi? Vilken tillverkare är det och vad är det till för, det som du köper? Har just funderat på om det fanns fortfarande, om det är samma foder vill säga.

//Linda

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 09:58 »
Säljer de fortfarande multi? Vilken tillverkare är det och vad är det till för, det som du köper? Har just funderat på om det fanns fortfarande, om det är samma foder vill säga.

//Linda

Nu minns jag ju inte fabrikatnamnet... Det ligger numera i en tunna förstås.

Blå påse med ankor, höns & andra fågelfä på. Köper det hos "mickehästhandlaren", så det är inte hos någon större affärskedja. Finns som värp & multi.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 10:08 »
Hmm, det fanns nämligen ett foder som hette Multi för flera år sen. Det var speciellt för utställningshöns. Dock är jag lite osäker på vem tillverkaren var, om det var lantmännen eller svenska foder eller någon annan..

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser