Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin och marsvin  (läst 1049 gånger)

Suzniz

Kanin och marsvin
« skrivet: 11 apr-08 kl 15:54 »
Jag har ett marsvin på några år och en kanin på ett år. Hanar båda två. Undrar nu om man kan ha dem i samma bur. De sitter i sina burar och har tråkigt och ingen att "prata" med. Har hört att det ska kunna gå och de håller sams. Hur ska jag isåfall öva dem att trivas ihop? /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Kerstin Linnea

SV: Kanin och marsvin
« Svar #1 skrivet: 12 apr-08 kl 08:20 »
Jag skulle inte prova då kaninen kan försöka "sätta på" marsvinet typ dag och natt vilket kan vara rejält stressande , eller så kan dom slåss och skada varann allvarligt....Jag har själv aldrig sett kombinationen marsvin och kanin funka.....Dom man ser på zoo butik är oftast ungar och dom brukar börja bråka ganska snabbt dom med men butiksägaren tycker det ser sött ut och det fukar väl som reklam antar jag så dom får fler djur sålda...

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 22:28 »
Jag tycker nog att du kan prova-var med hela tiden första gången bara.
Så här är det här:
Vi har 2 marsvin,honor, det ena är 8 och den andra är ca 3 år,i buren bredvid bor det en relativt ny inflyttad kanin hane ca 2 år,inte kastrerad, under dagarna får kaninen gå lös inne i rummet och då öppnar jag buren för marsvinen med så att de kan hälsa på varandra,inga problem utan det verkkar som om gammeltanten tycker om lite besök, den yngre marsvinet hoppar ur buren själv ibland och springer runt med kaninen Elvis, som hoppar in i marsvins buren och tuggar i sej lite gott.
verkar som om de tycker det är roligt att umgås, men som sagt, ha koll i början- de kanske inte ska bo i samma bur utan att de ibland kan umgås.... :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 11:30 »
Det är inte att rekommendera. Om kaninen skulle få för sej nåt är marsvinet hjälplöst. Bättre då att kastrera kaninen och skaffa en hona som kompis och en marsvinshane till som sällskap. Marsvin och kanin talar inte samma språk. Marsvin behöver kommunicera med gelikar för att må bäst.

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser