Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  deklarationspanik  (läst 11111 gånger)

morellen

• Västergötland
deklarationspanik
« skrivet: 11 apr-08 kl 15:37 »
eftersom vi köpt en fastighet som är taxerad som jordbruk så skall det i år in en N blanket... MEN grejen är ju att vi inte har gården som företag, inte ännu ialla fall. Frågan är hur man går till väga nu?
OM  man dklarerar N-blankett blir man då klassad som egen företagare automatiskt? Vill liksom inte tappa rätten till a-kassa för att vi köpt "fel" hus.
var kan man hitta mer information om det här?

Sano

• Bohuslän
SV: deklarationspanik
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 15:50 »
Äger man en lantbruksfastighet så har man per automatik ett företag (enskild firma). Företag kan dock vara aktiva eller passiva och så länge de är passiva kan jag inte tro att a-kassan påverkas (men att förstå sig på deras tänkande är inte alltid så lätt...). N-blanketten gör i alla fall varken till eller från.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 apr-08 kl 18:53 »
Jag har fått mitt företag godkänt som bisyssla av a-kassan. Då får du tjäna ca 7-8000/månad på det och ändå behålla hela akassan. Däremot är msåte du också redovisa hur många timmar du jobbar i företaget, i förväg och varje gång du söker ny akassa. Det ska vara en konstant summa som aldrig varierar. Hur mycket man får jobba i sin bisyssla finns det inga regler om. Jag har angett tio timmar/vecka och det gick de med på.

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 12:56 »
nästa dumma fråga; hur förklarar man för skattemyndigheten att företaget är passivt? O måste jag o sambon lämna in var sin n-blankett eller kan man bara hänvisa till den andres deklaration om den ena lämnar en?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 12 apr-08 kl 13:00 »
Det räcker med en blankett. På skatte och avgiftsanmällan kan du kryssa för om företaget bedrivs passivt. Jag skulle även söka moms om du ändå ska lämna skatteanmällan, då kan du lyfta moms på inköpta prytlar.  Moms på försålda prytlar måste du lämna oavsett moms-registrering.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 19 apr-08 kl 11:33 »
Klart ni ska driva gården som företag! Man har det per automatik så att säga. Ni har ju köpt gården och kan redan dra "icke-bostadshus"-kostnader för gården. Har ni lånat pengar för att köpa så kan dra en del av kostnaden för låneupplägg och pantbrev. Om ni köpt några redskap eller liknande som kan knytas till lantbruket så kan ni dra av de kostnaderna och få tillbaka momsen. Gäller även om ni gör någon renovering/ uppfräschning av uthusen eller hagar och staket. De första fem åren får ni dessutom kvitta förluster upp till 100 000 kronor per person(!) i verksamheten mot inkomst av tjänst (vet ej om a-kassa räknas som det men, det är inte omöjligt). Ni sänker alltså er beskattningsbara inkomst!

Kolla upp det och momsregistrera er. Det kan göra mycket pengar på bara ett år! De fem åren verkar gälla från det året man köper gården. I alla fall så har vi några kompisar som köpte en gård men, resonerade som så att de inte inte drev lantbruk (vilket de egentligen gjorde eftersom de fick in arrende och hade hästar). När de sedan såg hur vi kunde kvitta förluster mot inkomst av tjänst så beslöt de att göra likadant. Då hade de dock bott där i fyra år men, resonerade som så att deras lantbruk inte började förrän det året eftersom de drivit det passivt tidigare. Året därpå så åkte de på revision av skattemyndigheten och fick avslag på att kvitta förlust mot inkomst av tjänst eftersom skattemyndigheten ansåg att lantbruket startats i och med att de köpte gården.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

morellen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-08 kl 10:24 »
vart är vettigaste stället att vända sig om man vill ha råd om sånt här? Kanske inte bara just i deklaratinspaniken utan även framöver?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-08 kl 15:26 »
vart är vettigaste stället att vända sig om man vill ha råd om sånt här? Kanske inte bara just i deklaratinspaniken utan även framöver?

Skattemyndigheten (eller heter de skatteverket??) kan hjälpa till med skattefrågor men de är lika luddiga som sockervadd så det gäller att ha papper, penna och huvudet med sig när man ringer! Annars kan du ju be en revisor om hjälp! Vet inte om sådana tom är avdragsgilla? Går i deklarationspanik själv, pga lantbruksfastighet, och funderar på att leja bort eländet. Finns alltid människor som tar hand om ens skit, bara man betalar  ;)!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 28 apr-08 kl 15:40 »
Klart en revisor är avdragsgill. Jag är en av få med enskild firma som måste få sin årsredovisning godkänd av revisor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 maj-08 kl 19:26 »
Nej, det här går ju inte. Kan nån svara på lite bokförings/deklarationsfrågor?

Nu har jag fyllt i NE för företagare, men jag fattar det som att jag inte får räkna avskrivningar och moms som utgift i företaget? Men det gör jag väl i bokföringen? På det här sättet blir ju min vinst mycket högre än den egentligen är.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 maj-08 kl 20:26 »
jo men nu klarnar det. Men alltså, på Skatteverket säger de nu att jag ska få tillbaka moms, men jag tror inte riktigt på det. Min utgående är ca 500 kr och min ingående ca 10.000. Tanten menar att jag ska få 10.000-500=9500 kr. Rätt?

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 04 maj-08 kl 20:48 »
jo men nu klarnar det. Men alltså, på Skatteverket säger de nu att jag ska få tillbaka moms, men jag tror inte riktigt på det. Min utgående är ca 500 kr och min ingående ca 10.000. Tanten menar att jag ska få 10.000-500=9500 kr. Rätt?

Du är inte ensam om att bli förvirrad av de begreppen. Tänk att det är tvärsom som det låter.
Eller att utgående är från dej, ingående till dej.
« Senast ändrad: 04 maj-08 kl 20:50 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 maj-08 kl 20:55 »
Eller utgå ifrån att när Skatteverket säger att man skall få pengar så säger man inte emot.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 04 maj-08 kl 21:13 »
Eller utgå ifrån att när Skatteverket säger att man skall få pengar så säger man inte emot.

;D

För egen del tror jag att alla deklarationspapper nu är hittade. Har ju hela natten på mig att få det här färdigt.  ::)

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 maj-08 kl 21:41 »
Jamen det är bara det att alla gubbar hånat mig så fort jag vill ha kvitto för att dra av. "Man ska ha nåt att dra det mot också", flinar de.

Nu går jag runt i chocktillstånd över alla pengar jag ska få tillbaka. Går med brakförlust+ att jag ska ha pendlingspengar tillbaka. Ibland är livet inte så tungt å svårt å orättvist trots allt!!:-)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 05 maj-08 kl 09:58 »
Jamen det är bara det att alla gubbar hånat mig så fort jag vill ha kvitto för att dra av. "Man ska ha nåt att dra det mot också", flinar de.

Hälsa dem att du får dra av det mot din inkomst av tjänst! Ja, i alla fall de fem första åren.  :)

morellen

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 06 maj-08 kl 09:41 »
Fy sjutton vad skönt att det är inskickat för det här året!

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 06 maj-08 kl 09:42 »
Fy sjutton vad skönt att det är inskickat för det här året!
Instämmer :P. Känns som om stenbumlingarna äntligen trillat av från axlarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 maj-08 kl 11:09 »
Jo jag brukar säga det till dem, de står som fågelholkar sen. Ingen har hört talas om regeln. Men inte konstigt, den gäller inte om man har ärvt sitt jordbruk.

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 06 maj-08 kl 11:14 »
I gengäld så får nystartare troligen betala mycket mer för smågårdar tack vare den regeln.
Det är mumma för högavlönade grönavågare att kunna handla och dra av vad tygen håller några år.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser