Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäljning av mjölk  (läst 3890 gånger)

marie_c

• Värmland
Försäljning av mjölk
« skrivet: 11 apr-08 kl 12:14 »
Vet inte riktigt om tråden passar in här men hur mycket tar man lämpligen betalt vid försäljning av mjölk? (till granne) Hur gör ni med råmjölk, hur mycket tar ni betalt?
Nu med egna kor!

Lars Pers Maria

• -
SV: Försäljning av mjölk
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 21:37 »
Egentligen får du väl inte sälja...
Jag har betalat 20 kr per liter för råmjölk fast den är säkert värd 50.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 00:22 »
Här är ett citat från;
LIVSMEDELSVERKET
Tillsynsavdelningen
Enheten för inspektion
Vägledning till offentlig kontroll vid mindre
mjölkproduktföretag
2006-12-18

"Ej värmebehandlad mjölk får som tidigare överlåtas på gården. Överlåtelsen av mjölk ska ske i liten omfattning, t.ex. till några närboende. Att sälja ej värmebehandlad mjölk i gårdsbutik eller motsvarande är inte tillåtet. Råmjölk får säljas i liten mängd till lokal detaljhandel som levererar direkt till konsument. EU-regler håller på att tas fram om råmjölk."

Jag är osäker på om man skall tolka ordet överlåta som lika med att ge bort eller om det innebär att man kan ta betalt?

marie_c

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-08 kl 10:48 »
Tack för era svar! Säljer ju givetvis inte i någon stor skala och har inte tänkt göra det heller. Grannen köper några liter mjölk och betalar 7 kr/litern. Råmjölk var det två som ville ha dom gav nog ca 20 kr/litern. Visste inte vad jag skulle ta riktigt så dom fick bestämma själva. :)
Nu med egna kor!

git

• På våran gård är det
« Svar #4 skrivet: 12 apr-08 kl 16:13 »
Jag har också tagit 20 kr litern när jag sålt.
Har bara sålt till dom man känner och då tar jag snälla priser, Vi bor ju inte så till att  man kan ta vilka priser somhelst
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Kärleken

« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 17:01 »
Vanlig mjölk tar vi 4kr för. Råmjölken ger vi bort om det blir något över. Mest till svärmor och någon äldre granne.

git

• På våran gård är det
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 17:08 »
Den vanliga mjölken har jag tagit 5 kr litern.
Men Svärmor räknas inte hon får av allt vi har för hon är världens bästa på att ställa upp i alla väder för familjen.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 01:28 »
Jag har tagit 7:-/litern för getmjölk de få ggr. någon har frågat efter det.

Och betalat mellan 0-35:-/litern för råmjölk från ko, beroende på hur sötsugen jag har varit  :-[

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #8 skrivet: 02 jun-08 kl 00:53 »
4 kr litern för ko-mjölkenoch 20 kr litern för råmjölken....

Det råder nya direktiv när det gäller ej värme behandlad mjölk.....
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 03 jun-08 kl 00:21 »
Och dom direktiven hittar vi vart?

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare
praktejder, borsdorfer, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser