Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kutryggiga  (läst 4331 gånger)

fungilla

kutryggiga
« skrivet: 10 apr-08 kl 01:28 »
Ett par av mina lamm ser ut att vara kutryggiga. De fick tokosel direkt när de föddes.De är kraftiga i övrigt. Kan det vara något ämne som fattas?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Birgit

SV: kutryggiga
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 07:09 »
Verkar de må bra? Hade själv ett par finullslamm för några år sedan, som hade väldigt långa ben och kropp, som stod och "sköt" rygg i början. Det var mer att de inte kunde hantera sina opropotionerliga kroppar. De var helt normala efter en veckas träning.
Det viktigaste är ju att kolla att de verkar nöjda med livet. Pigga, äter som de ska, rör sig hyfsat normalt för åldern osv. Inte fryser? Då ser de ju sådana ut också.

fungilla

« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 08:59 »
Ja de vekar må bra i övrigt, men inte riktigt lika aktiva som de andra jämngamla lammen.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: kutryggiga lamm !
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 09:20 »
Lammen kan bli svajiga i bakbenen (så att dom ser övervinklade ut)
och liksom krumma i ryggen (eftersom dom drar upp buken) när dom har
D-vitaminbrist  i komb. med Ca brist.

Här en bild på ett lamm (det vänstra) med en mycket allvarlig virus sjukdom dvs BD.
Då kan lammen också bli krumma i ryggen och se välvinklade ut.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 16:52 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 17:54 »
Om lammet kutar med ryggen kan det bero på att den inte får tillräckligt med mjölk från mamman. Då gäller det att ta fram flaska  och stödmata.
Hade för ett par år sen en tacka som fick tre lamm varav två av dom var ytterst snabba att ta bröstet så nummer tre blev utan.
Hon kutade med ryggen som tur var upptäckte jag det i tid och hon fick bli ett flasklamm.
Kolla om lammet tar bröstet.

Mona

Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 18:12 »
Får har väl inga bröst heller.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

agge

« Svar #6 skrivet: 10 apr-08 kl 20:37 »
Mest troligt får de för lite mat, har haft såna lamm själv.
De brukar piggna till ganska fort när de får tillägg.

Det kan också bero på något som heter Acidos, de slöar till o slutar äta dör efter nåt dygn.
Detta går att avhjälpa med miniform droppar som man ger till småbarn. (vet. råd)
Jag blandar 10-15 droppar med lite vatten o ger med en spruta ( utan nål ) i munnen flera ggr / dag
om det är flasklamm ges det före maten.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-08 kl 21:16 »
Men..har aldrig varit med på lamm..men föl kan skjuta rygg om dom har bajsproblem?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 10 apr-08 kl 22:23 »
När jag har haft lamm som sett "kutryggiga" ut (lite eländiga, man ser dom direkt man tittar i flocken) så har det antingen varit så att de fått för lite mat eller så har det varit "stopp i baken på dom" (bajsproblem som Frances skrev).
Jag vet inte varför egentligen men på vissa lamm verkar råmjölken göra bajset så trögt att det torkar och blir stopp helt enkelt.
Pillrar man bort det och tvättar så brukar det bli fart på magen och lammen ser direkt piggare ut.
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 10 apr-08 kl 22:23 »
Mest troligt får de för lite mat, har haft såna lamm själv.
De brukar piggna till ganska fort när de får tillägg.

Det kan också bero på något som heter Acidos, de slöar till o slutar äta dör efter nåt dygn.
Detta går att avhjälpa med miniform droppar som man ger till småbarn. (vet. råd)
Jag blandar 10-15 droppar med lite vatten o ger med en spruta ( utan nål ) i munnen flera ggr / dag
om det är flasklamm ges det före maten.

Är det ADE droppar du menar då ???
Har en liten krakig bagge som föddes igår som är kutryggig.. hans syster är jättepigg och fin..
Har stödfodrat honom sen imorse.. han försöker dia av mamma men har inte riktigt orken (lite skakig i benen) att stå kvar o suga tillräckligt länge..
Första flaskan han fick mjölkade jag ur hans mamma sen har han fått Pontus lammnäring.. dom fick en fingersudd på tungan med Selen/E-vitamin bägge två oxå..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

agge

« Svar #10 skrivet: 10 apr-08 kl 22:28 »
Nä det är inte ade-droppar. det heter Miniform och ges till spädbarn som har kolik
men jag tror din lille är för ung, mina som har blivit hjälpta av det har varit runt 4 veckor.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 apr-08 kl 22:29 »
Nej, miniform är andra droppar. Faktist samma sak som diskmedel, typ.  ;D Man tar bort ytspänningen
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 10 apr-08 kl 22:34 »
Nej, miniform är andra droppar. Faktist samma sak som diskmedel, typ.  ;D Man tar bort ytspänningen

Ja men då kan vi ju ge YES istället då.. ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 10 apr-08 kl 22:36 »
Principen är den samma ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 11 apr-08 kl 01:55 »
Har en liten krakig bagge som föddes igår som är kutryggig.. Har stödfodrat honom sen imorse..
han försöker dia av mamma men har inte riktigt orken (lite skakig i benen) att stå kvar o suga tillräckligt länge..

Det lammets mamma skulle jag ta ut en veterinär och ta blodprov på! för att se om hon har antikroppar mot mot BD.

Kutryggig, skakig i benen och orkar inte dia är nämligen tre symptom på just BD- lamm.

Det kan vara bra att kolla upp  speciellt om man tänker sig att sälja djur i framtiden
så att man inte sprider sjukdommen till andra besättningar.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 02:00 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 11 apr-08 kl 08:45 »
Han dog inatt  :(

Men jag tror att mycket av problemet var att han satt förmodligen fast länge på väg ut.. när jag kom ner till stallet så låg tackan och bräkte hjärtskärande.. och han var nästan livlös när jag fick ut honom.. men fick igång honom..

Han åt glatt ur flaska igår.. upp till 1 dl åt gången och klättrade upp i mitt knä för att komma åt den..

Han kom upp på benen och diade men inte så långa stunder.. och igår kväll kunde han tom rymma ur båset o gå ut till dom andra fåren..
Tackan hade legat på honom inatt.. han var alldeles platt.. :(

Men jag ska kolla upp det med vet.. tack för tipset Rosa..
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 08:47 av Oskarsgården »

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #16 skrivet: 11 apr-08 kl 13:07 »
Det lammets mamma skulle jag ta ut en veterinär och ta blodprov på! för att se om hon har antikroppar mot mot BD.

Kutryggig, skakig i benen och orkar inte dia är nämligen tre symptom på just BD- lamm.

Det kan vara bra att kolla upp  speciellt om man tänker sig att sälja djur i framtiden
så att man inte sprider sjukdommen till andra besättningar.

Mvh Rosa

Har pratat med vet idag.. han sa att det var ganska ovanligt.. det kallas ju hairy shaker och lammen ska förutom dessa symtom vara ovanligt ulliga och det var han absolut inte..
Han pratade om Toxoplasmos.. men det finns inga katter inärheten av vår gård.. och listeria..

Jag bad honom iaf komma o ta prov på måndag.. på den tackan och de tre övriga från samma gård.. + ett par av de andra tackorna..
För att vara på den säkra sidan..

Tackan och det hennes tacklamm mår iaf alldeles utmärkt.. :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: BD = border disease på får o lamm.
« Svar #17 skrivet: 11 apr-08 kl 16:27 »
Vad har du för veterinär ? han behöver läsa på  ;)

Som du kan läsa här behöver lammen inte alls vara ulliga...
Dom behöver faktiskt inte ens ha ett enda symptom och kan ändå ha BD..

Har man då tre (4)  symptom på ett lamm så kan det ju vara bra att kolla upp det.
Bra och seriöst att ni tar blodprover och kollar antikroppar. 

Jag lägger in lite om BD kanske någon tycker det är intressant? // Mvh Rosa

BD är hos vuxna djur en lindrig sjukdom som ofta missas helt.

Fosterdöd på grund av infektion förekommer under alla stadier av dräktigheten.
Risken är störst under tidig dräktighet.
I samband med lamning ses dödfödda -, svagfödda-, defekta eller till synes normala lamm.
Under första halvan av dräktigheten utvecklar fostret inte immunitet utan lammen kan bli kronisk bärare av viruset. Det finns inte någon behandling av BD.

Lamm som genomgått BD-infektion under fosterstadiet eller i vissa fall som framfödda lamm kan visa en rad symptom.
Allt från lindriga muskeldarrningar på bakben, rygg, svans, huvud,
eller öron till våldsamma rytmiska kontraktioner i muskulaturen, ataxi och oförmåga att stå.
Abnorm kroppsform förekommer också. Benen kan vara korta, tunnare än normalt och knä och has kan ibland inte sträckas ut. Ryggen kan vara kort och bågformad. Vissa lamm har smala huvuden med bullig panna och förkortat underkäksben.

Vid BD ses ibland så kallade “hairy shakers”: små lamm som skakar och som har ullförändringar. Ullförändringar ses framförallt hos raser med mjuka pälsar. Pälsen har onormal mängd grova långa hår. Bruna eller svarta pigmentförändringar i ullen ses också.

I vissa besättningar som drabbas av BD är förluster i samband med lamningen små och om lammen tas väl omhand överlever många kroniker.
Problem med hög lammdödlighet, dålig tillväxt och diarré kan uppkomma senare, till exempel i samband med avvänjning.

Vet. Lena Stengärde SVDH
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 16:53 av Rosa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1523 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser