Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när klyva sättpotatis?  (läst 9028 gånger)

huggiådra

när klyva sättpotatis?
« skrivet: 04 maj-05 kl 04:48 »
hur långt på förhand kan man klyva och doppa klyvytorna på sättpotatis i aska utan att de torkar bort?

Skogstrollet

• Skåne
Re:när klyva sättpotatis?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-05 kl 20:02 »
Jag vet inte var gränsen går, men jag har klyvt den en vecka innan - om jag har kommit ihåg det  ;) annars får den bli klyvd i samband med planteringen, och även det brukar gå bra.  

Alma

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-05 kl 19:56 »
Hmm, vad har jag missat nu? Varför klyver man sin sättpotatis? /Alma
Jag ska lära mig allt!

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #3 skrivet: 20 jun-05 kl 21:49 »
I min barndom fanns det de som var ganska fattiga som klöv sin potatis. Då klöv man i alla fall potatisen av den anledningen. Mera att äta. Annars tror jag inte det är klokt eftersom man skapar en öppen såryta där skade-varelser av olika slag lätt kan tränga in. Teoretsikt skulle man nog kunna äta up hela potatisen. Sedan sätta bara skalet med groddarna kvar.

kurt

« Svar #4 skrivet: 13 jul-05 kl 08:06 »
Man kan  t o m skära loss enskillda groddar och plantera, på så sätt kan man få något 10-tal potatisplantor från vaje sättpotatis. Man måste förodla groddarna och det tar lite längre tid än om man sätter sättpotatisar.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 20 jul-05 kl 22:00 »
Om jag inte minns fel är det väl så att om man klyver sin potatis får man stora men få potatisar och lägger man ner dom hela får man många men mindre potatisar.

Jag klöv våra tidiga sättpotatisar i år bara för att prova (klöv dom på morgonen och lät dom torka i solen under dan) och kan nu gräva upp ett fåtal potatisar under varje planta men dom är STORA. Nästa år gör jag nog inte det, för färskpotatis är godare när den är liten tycker jag!

Monika

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser