Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken harv till vad?  (läst 8182 gånger)

louise

• Gäst
Vilken harv till vad?
« skrivet: 05 apr-08 kl 21:14 »
Håller på å leta harv, men det finns ju så många sorter!? c-harv, pinnharv.. vad har jag till vad? En granne vill sälja en pinnharv, en c-harv har jag nog själv. Lite osäker om den är till häst eller traktor.

Filip Skräplund

SV: Vilken harv till vad?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-08 kl 02:50 »
Jag vet inte riktigt vad som menas med pinnharv, man brukar kalla alla sorter för pinnar - c-pinnar, s-pinnar, raka pinnar osv.
Ditt behov beror bl a på vad du har för jordart, på lättare jordar funkar c-pinnar bra, är det styvare som lera är det bättre med s-pinnar.
S-pinnar håller harvdjupet bättre genom att pinnarna inte fjädrar bakåt så mycket. Såna pinnar har alltså ungefär s-form,
och är något av en universalharv som passar på de flesta jordar.
Har du bara några hektar att harva kanske du klarar dej med den gamla harven du redan har.
Jag antar att den saknar hydraulkoppling men det spelar mindre roll om du bara kör runt gården, det är bara att släpa harven i en kätting.
Sladdplankan framtill behöver vara hel och någorlunda fräscha pinnar behövs.
Är det en s-pinneharv grannen har kanske det kan vara nåt för dej, om storleken passar.
En MF 35 klarar högst en 25-30 pinnars s-pinneharv skulle jag tro, är den tyngre så lättar framhjulen (om harven hänger i hydraularmarna).
Kan du lägga in bild på harven/harvarna så är det lättare att ge ett användbart svar.
« Senast ändrad: 06 apr-08 kl 14:43 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 apr-08 kl 10:12 »
tror det var raka pinnar på den som säljs, men vi pratade inte om det. Båda tyckte nog det var underförstått "en sån där vanlig med pinnar". S-formade har jag aldrig sett. jag har ganska lätt gjord, mkt sand, så kanske jag ska nöja mig med min c-harv. Får ta en titt på den.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-08 kl 10:21 »
Jag kan ju berätta om vårt harvande. Vi har en jättefin harv med tre sektioner med sammanlagt 69 S-pinnar som vi bärgat från skrotupplaget nere vid sjön. Den kan vår T24 över huvud taget inte flytta på. Jag har tagit bort två sektioner, det som är kvar är rätt lagom. En T24 är ungefär lika stor som en MF35 men har lite klenare motor.

Vi har också en mindre harv med C-pinnar, men den harvar bara ovanpå leran.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 06 apr-08 kl 14:53 »
En c-pinneharv funkar på sand, om inte harven är helt slut.
En fördel med c-pinnharv är att pinnarna rör sig mycket i sidled så att ogräs skakas loss från pinnarna.
Det behövs slitpinnar, alltså de utbytbara delarna som krafsar i backen.
Är harven riktigt gammal vet jag inte om passande såna finns att köpa längre.
C-pinnspetsar skulle man iofs kunna tillverka av skrotdelar, t ex gamla c-pinnar.
Det behövs också slitdelar till harvens medar.
En harv med raka fasta pinnar har jag aldrig använt, tror såna mest är till för att harva styva leror.
« Senast ändrad: 06 apr-08 kl 15:14 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser