Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjukt marsvin  (läst 2652 gånger)

soleskog

sjukt marsvin
« skrivet: 04 apr-08 kl 18:26 »
Kanske kan jag få några (företrädesvis snällt och vänligt) råd här på forumet; vårt lille rare marsvin Pontus har en böld på "bakkroppen", och jag som inte annars brukar ha svårt att se när djur ska avlivas, är brydd. Marsvinet är piggt, rör sig obehindrat, i bra hull. Bölden är någonstans i storlek som en stor vindruva. Han har haft den i ett halvår, först liten och "sluten", senaste veckorna har den vuxit något och gått hål på, inget som bekymrar marsvinet vad det verkar. I bälden är det något mystiskt, torrt, vitt, som inte luktar. Ska jag alldeles omgående ta bort marsvinet eller finns det någon möjlighet att det läker ut/han kan leva bra med den? Tilläggas kan att lille Pontus är ungefär 3,5 år ("ärvd") och har en marsvinkompis som är jämnårig. 
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: sjukt marsvin
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 23:33 »
Jag tycker du ska ringa någon veterinär och fråga..det är ju inte normalt att det växer utväxter på kroppen :-\ och lycka till.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 22:13 »
Så hade vårat marsvin oxå.
Jag klämde ut det vita och tvättade ordentligt varje dag.
_Helt återställd utan vetrinärbesök :)

Men är du orolig tycker jag absolut att du skall kontakta vetrinär ;)
Lycka till!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-08 kl 23:14 »
Fettknöl som spruckit? Fettknölar är vanligt på marsvin, eller åtminstonde inte ovanligt. Han är ju inte pur-ung, så länge han ser glad ut, så tycker jag du bara ska tvätta rent med koksalt o låta honom vara. Marsvin har svårt att bli sövda, och ser han pigg o nöjd ut finns väl ingen anledning att avliva?
Mvh  Annika

Abruzzo

« Svar #4 skrivet: 08 apr-08 kl 21:22 »
Låter som en talgknöl.Ganska vanligt och helt ofarligt, inget du behöver avliva för.Försök att försiktigt trycka ur innehållet och tvätta av.

soleskog

« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 21:14 »
Rapport från Pontus-marsvinet: mycket bättre nu efter att vi tvättat upprepade gånger. Tack för tipsen!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 23:17 »
Det var skönt att höra!!

Låter helt enkelt som en "fett knöl"

;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 apr-08 kl 12:03 »
Tror osså på fettknöl :) En av mina omplaceringar på 6 år har en som jag tömmer regelbundet. Han gillar det inte men det gör jag *älskar klämma och pilla :P*. Tyvärr har han fått en annan sorts knöl som är hård och växer alldeles för fort. Jag misstänker cancer av nån sort. Han är för gammal för operation men så länge han äter, mår gott och inte har ont får han gå och skrota. Han kompis som är lika gammal har börjat få en likadan svulst på nästan exakt samma ställe. Båda har förlorat i vikt men dom var knubbiga innan. Så trist att se dom bli skruttiga... :-\ Mina tappra mys-pysar...

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser