Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...  (läst 11155 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« skrivet: 03 apr-08 kl 17:54 »
Hej!
Återigen lite förfrågan om valpar. En utav våra valpar som är 3½ vecka nu har fått 2... ja, det ser ut som finnar fast ganska stora, på den hårlösa magen. Jag undrar om det är någon som vet vad det är? och om man bör gå iväg till veterinär med det? Är det "typ" finnar verkar det lite larvigt kanske att komma till veterinär... eller vad säger ni?
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

filurfigur

  • Gäst
SV: Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 06:53 »
En del valpar får det på magen just när de inte har någon päls där. Min valp hade det i omgångar i somras/höstas. Jag frågade veterinären när jag ändå pratade med dem om en av mina andra hundar som hade skadat sig. De sa att det troligtvis blev så för att tex gräs o dyl stack på valpens hårlösa mage, så det blev som en slags irritation.

På min valp såg det först ut som du säger, som stora finnar, sen sprack de och huden fick en sårskorpa som blev brun o sen lite svartaktig innan den allt eftersom ramlade av.

Antagligen är det samma som din valp har, men känner du dig ändå osäker så tycker jag att du ska ringa en veterinär och fråga. Inga fråga är väl för dum?! Inte när man bryr sig om.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« Svar #2 skrivet: 04 apr-08 kl 14:08 »
En del valpar får det på magen just när de inte har någon päls där. Min valp hade det i omgångar i somras/höstas. Jag frågade veterinären när jag ändå pratade med dem om en av mina andra hundar som hade skadat sig. De sa att det troligtvis blev så för att tex gräs o dyl stack på valpens hårlösa mage, så det blev som en slags irritation.

På min valp såg det först ut som du säger, som stora finnar, sen sprack de och huden fick en sårskorpa som blev brun o sen lite svartaktig innan den allt eftersom ramlade av.

Antagligen är det samma som din valp har, men känner du dig ändå osäker så tycker jag att du ska ringa en veterinär och fråga. Inga fråga är väl för dum?! Inte när man bryr sig om.

Himla mycket tack för ditt svar! kram/Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

amarantus

  • Gäst
SV: Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« Svar #3 skrivet: 04 apr-08 kl 15:16 »
Jag vet att det är jord-Staffelykocker och man stryker på Fuciderm-gel 2ggr/dag  7-10 dagar. Är receptbelagt.


Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« Svar #4 skrivet: 04 apr-08 kl 19:22 »
Jag vet att det är jord-Staffelykocker och man stryker på Fuciderm-gel 2ggr/dag  7-10 dagar. Är receptbelagt.



Veterinären ringde hem till mig ikväll och undrade hur det var med valparnas mamma. Jag berättade att hon mår bra nu, äter och verkar ha gått upp i vikt. (Vill ni läsa allt som hänt vår tik Louise och hennes valpar, gå in på: www.vingesus.se/louise )
Passade också på att fråga om "finnarna" och hon svarade att det är ganska vanligt förekommande hos valpar. Det man kunde göra var att hålla koll så det inte blev för många, och att eventuellt badda med lite asollösning eller liknande, det skulle försvinna av sig själv.

Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

amarantus

  • Gäst
SV: Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« Svar #5 skrivet: 04 apr-08 kl 19:34 »
Min veterinär berättade att lågställda varelser just får dessa hudbakterier och när min tax var valp visste inte ens uppfödaren om vad det var. Vet att vissa veterinärer ber en torka ut varblåsorna till skorpor men det kommer tillbaka väldigt ofta. Det kan ju vara bra att du vet det om det kommer igen iallafall :)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Två varfyllda "finnar" på den hårlösa magen...
« Svar #6 skrivet: 30 jun-08 kl 23:40 »
Vi hade en gång i tiden en schäfertik som fick finnar eller stora pormaskar, mest på översidan av halsen. Det kan möjligen ha varit någon slags irritation pga halsbandet. De där finnarna sprack ju ibland och då kom det ut en brun illaluktande sörja. Vi försökte hålla efter och klämma ut dem under ordnade former så att inte pälsen blev nersmetad och hela hunden luktade. Vill minnas att det var som värst när hon var ganska ung, det avtog så småningom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare (1 dolda)
Strömmen i dalen, Mattias, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser