Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket använder ni hästen per vecka?  (läst 4524 gånger)

gotthard

Hur mycket använder ni hästen per vecka?
« skrivet: 01 apr-08 kl 23:40 »
Hej hästmänniskor!

Hur mycket tycker ni att ni behöver använda (rida, köra eller motionera på annat sätt) er häst varje vecka för att hästen ska må bra både fysiskt och psykiskt??
Hur många dagar/vecka och hur mycket vid varje tillfälle?

/Hästsugen

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur mycket använder ni hästen per vecka?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-08 kl 23:55 »
Det beror ju helt vad du gör. Om hästen inte arbetar sig svettig, då är det varje dag, ju hårdare arbete, desto mer vila.

En lätt ridtur räknar inte jag som arbete..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 07:11 »
För att må bra är ett ganska vitt begrepp! Har du en optimalt stimulerande miljö för hästen så behöver den nog inte arbetas alls för att må bra! Det är också olika på olika raser, och olika individer hur mycket stimulans de kräver för att må bra!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 08:41 »
Det är ju väldigt olika beroende från häst till häst. Min förra var som mest harmonisk när han jobbade 5-6 dagar per vecka, stoet jag rider nu skulle kunna klara sig på 3-4 dagar. Jag gillar själv att köra hårdare pass varannan dag med långskrittning/vila/tömkörning emellan.

gotthard

« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 20:56 »
Hallå och tack för snabba svar!

Jag förstår att det varierar mycket mellan olika hästar vad de har för behov, och att olika typer av arbete stimulerar olika mycket.... Men det är ändå jätteintressant med konkreta exempel; "så här tycker jag om min häst" typ! Är det en självklarhet att motionera hästen varje dag? Eller går det ibland en vecka med hästen i hagen utan problem??

Våra funderingar vad gäller hästras är Fjording, Shettis, Nordsvensk bruks eller så.

Svara gärna mer!!

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 21:46 »
Okej! Så här tycker jag om min häst!

När vi köpte vår gammelpålla för bra många år sen nu, så var det en självklarhet att hon skulle ridas en timme per dag! Vilade gjorde hon högst en gång varannan vecka. Sen har det blivit lite annat med åren. Hon fick föl när hon var femton, och då blev det ju lite uppehåll förståss. Men på hösten var hon igång igen, mjukstart naturligtvis, men nog reds hon så gott som dagligen i flera år till.

Sen när fölis blev större hade vi ju två hästar som skulle ridas, så då blev det väl lite fler dagar som tanten fick vila. Unghästen reds ju inte varje dag till att börja med, men det utökar man ju också! Så jag red ofta två hästar per dag en period. Lite mycket ibland, men gammelpållan hade tur och fick en fantastisk medryttare.

Sen fick vi problem med vallacken, pga en illasittande sadel. Så han reds nästan ingenting på två år! Under den tiden blev det tömkörning och longering. Något enformigt, men den hästen är en helt otroligt postitiv och sammarbetsvillig individ, så det gick bra ändå! Nån gång behövde han skutta av sig lite överskottsenergi i longerlinan.

Gammelpållan reds flera gånger i veckan fram tills ca 25 års ålder. Blev lite mindre efter att medryttaren fått barn. Vallacken har numera sadel, men har inte ridits så mycket som han hade behövt. Dels för att jag fått barn, och inte har samma tid att spendera i stallet, och, för att jag bott långt ifrån i två perioder.

Nu bor jag nitti mil bort, och en granne rider honom kanske två gånger i månaden. Vilket är synd på en väldigt trevlig häst i sina bästa år! Tyvärr har jag väldigt negativ erfarenhet av att annonsera efter medryttare, och ser hellre att hästen inte rids, än att han rids av någon som förstör! Hans gamla mor är nu 28 år, har ridits nån gång då och då fram till i vintras.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 22:53 »
Fjording, Shettis, Nordsvensk bruks eller så.

Jag har liten erfarenhet av de raser du efterfrågar men att vila en vecka är inget som skulle fungera för de hästar jag rider. Eller rättare sagt, nog kan de stå en vecka men då får man "lida" litegrann de första 2 passen innan överskottsenergin gett med sig (trots att de går på lösdrift i kuperade hagar).
Det blir än viktigare att rida regelbundet ju äldre hästen blir eftersom de lätt blir stela om de inte regelbundet mjukas upp.
Sedan är det nog upp till varje häst spyke hur de hanterar vila, man får också tänka efter vad man kräver om man rider väldigt oregelbundet, det går inte att satsa för fullt 1 dag per vecka och låta hästen stå resten.

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 00:58 »
Mitt ena halvblod skulle kunna gå i hagen dagarna i ända, om hon själv fick välja...  ;) Visst blir hon lite pigg om hon inte gått på några dagar, men den stora anledningen till att rida henne regelbundet är att hon annars blir stark, stel och svårriden i markarbetet.

Jämför man då med shettisen är den största anledningen till att aktivera henne att hon annars blir odräglig på grund av understimulering. Bökig att hantera och otålig att få göra något. Minst 3-4 dagar i veckan vill hon bli sysselsatt på något sätt.

Så med halvblodet är det fysiska anledningar, och shettisen psykiska!

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #8 skrivet: 03 apr-08 kl 01:04 »
Mitt varmblod verkar inte bry sig om han blir riden 4 dagar i veckan eller 4 dagar i månaden. Han är lika cool oavsett hur ofta det blir.
Med shettisen däremot är det för mig som för Falin. Han skulle nog behöva jobba varje dag annars blir han ännu mer odräglig än han är i vanliga fall !!

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 06:28 »
Och morsans shettis är underbar trots att han körs när jag är uppe och hälsar på! Enda problemet med att det blir så sällan är att han är överviktig och inte har den bästa kondisen..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 10:35 »
Våra hästar islandshästar och en shettis. Bryr sig inte heller om de rids/arbetar 4 dagar i veckan eller 4 dagar i månaden. När jag håller igång mer aktivt (inte just nu) så brukar jag rida/träna varannan dag. Speciellt bra för unghästarna har jag märkt. De behöver vila huvudet. Hästarna går annars på lösdrift med tillgång ca 7 ha stor hage nu på vintern. På sommaren krymper hagen för att hästarna inte ska växa för mycket på bredden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-08 kl 14:27 »
4-åringen (nsv bruks, sto) skulle helst behöva gå varje dag... :o. Möjligen med en vilodag i veckan  :-[.

Men det är tyvärr en omöjlighet tidsmässigt just nu. Ambitionen är väl att åtminstone få till två kortare (30-60 min) kvällspass under veckan (just nu tömkörning eller lättare dragarbete) och ett längre (1-2 h) på helgen (för tillfället skogskörning).

1-åringen (samma ras och kön) aktiveras i lagom takt när dagsformen är den rätta, minst några ggr i veckan blir det ledövningar eller promenader, dock endast kortare stunder.

Hej hästmänniskor!

Hur mycket tycker ni att ni behöver använda (rida, köra eller motionera på annat sätt) er häst varje vecka för att hästen ska må bra både fysiskt och psykiskt??

/Hästsugen
Självhushåll till nytta och nöje

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 03 apr-08 kl 17:05 »
Sen är det ju ganska stor skillnad på intensiteten i arbetet!

Tömkör jag min häst så tömkör jag aldrig mer än en halvtimme, oftast bara en kvart-20 min. Då är det mycket samling(ja när han är tränad för det förståss ;)), bakbenen under, och galopp som man kan promenera bakom! Hästen ska alltså sätta sig ordentligt och jobba med rygg och bakdel! Det är som tung styrketräning för människor, man gör alltså färre repetitioner!

En timmas uteritt i lungt tempo är mer som balsam för själen för hästen! Sen kan ju även en uteritt vara intensiv, men det blir ju oftast mer konditionsträning då!

Ibland kan ju en halvtimmas jobb vara mer för hästen än en och en halv timme!

Sen ser jag helt klart att hästarna mår bra psykiskt av att få göra nåt, att få komma utanför gården!

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 03 apr-08 kl 22:27 »
Sen är det ju ganska stor skillnad på intensiteten i arbetet!

Det är väldigt sant! Shettisen som jag nämnde ovan behöver inte timslånga turer, det kan likaväl räcka med en kvart om det är något hon inte riktigt kan och därmed är mentalt jobbigt. Sedan är hon trött och nöjd.  :)

lantidyllen

« Svar #14 skrivet: 05 apr-08 kl 01:22 »
Mina hästar märks det ingen större skillnad på oavsett om de motioneras eller inte.. jag har just fått barn så nu rids/körs de väldigt sporadiskt. periodvis har de arbetat dagligen och nu har de bara ridit/körts ett fåtal gånger på ungefär ett halvår..
Jag har 1 Islänning, 3 shettisar och en nordsvensk bruks

gibbsson

« Svar #15 skrivet: 05 apr-08 kl 21:32 »
jag har en ardenner, en bruksnordsvensk och ständigt dåligt samvete.... Jag hinner inte alls motionera dom så mycket som jag anser att man ska. Men lyckligtvis verkar inte hästarna bry sig nämnvärt. De tycker att det är skitkul att arbeta, men de är nöjda med att ligga i hagen och jäsa oxå. På sommaren rids och körs det mycket, men på vintern knappt alls på grund av att det blir mörkt innan man ens hinner hem från jobbet. Min förra häst var raka motsatsen, om hon inte fick röra på sig ordentligt varje dag blev hon en mardröm att hanskas med och mådde inte bra alls, så det är nog VÄLDIGT individuellt skulle jag tro.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 apr-08 kl 21:58 »
Men är måtet av nöjdhet ifall dom bråkar eller inte? Eller vad grundar sig det på?

Jag utgår ifrån vad hästar mår bra av rent fysiologiskt och har aldrig träffat någon häst som inte vill röra på sig ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gibbsson

« Svar #17 skrivet: 05 apr-08 kl 22:10 »
Men är måtet av nöjdhet ifall dom bråkar eller inte? Eller vad grundar sig det på?

Jag utgår ifrån vad hästar mår bra av rent fysiologiskt och har aldrig träffat någon häst som inte vill röra på sig ::)

nej naturligtvis inte. man får väl se till helheten, såväl fysiologiskt som psykologiskt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 15 apr-08 kl 23:59 »
Hej hästmänniskor!

/Hästsugen

Det beror på hästen .
Tex vi har en gammal häst som är fullt nöjd med att komma ut på några skogsrundor i veckan .
Ca 45min åt gången lagomt mkt i alla gångarter.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

isa

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 10 maj-08 kl 12:09 »
Vårt sto mår bra av att jobba.
vi kör eller rider henne 5-6 ggr vecka
Gammal är äldst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Mårten Falk, ärt, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser