Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är mobiltelefon ett bra verktyg?  (läst 3160 gånger)

Vurre

  • Inlägg: 1972
Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« skrivet: 31 mar-08 kl 21:05 »
som man får fråga om här?

Jag chansar på det , eftersom jag vill ha en telefon som är hållbar och som tål en självhushållares liv.
Jag har haft ganska stor tur med mina telefoner, men nu är det dags att byta ut den gamla nokian som hängt med i många år och jag vill ha kvalitet, dvs en telefon som tål väta och jord.

Nån som har erfarenheter? Jag har blivit tipsad om en ny Samsungmidell, m110, som ska tåla en hel del.

JAg betalat inte gärna för lullull, men vill ha en hållbar telefon med hållbart batteri. Vad ska man tänka på?
snus? vad är priset på en pris?

leifhh

  • Gäst
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 21:18 »
Kommenterar mobiltelefoner utifrån mina självhushållar och tjänsteerfarenheter:

Privat har jag en gammal Nokia 6250, stor och tung, så vattentät att man kan bada med den och den har en ok batteritid. Skall vara ordentligt stötsäker sägs det. Telefonen räcker i princip från öra till mun vilket är bra när man är ute i blåst eftersom mikrofonen ej är lika känslig som på minitelefoner. Tangenterna är stora nog att trycka på utan att man kommer åt 3 st samtidigt. Man kan svara med hanskar på.  Idel fördelar alltså. Nackdel: den ryms inte i speciellt många fickor, inte ens i fristadsbyxornas mobilficka utan jag får lägga den i tumstocksfickan istället. Kan koppla ihoop den med en bärbar dator om jag har rätt sladd (långsamt men det funkar bra).

Jobbtelefonen (Nokia 5140i) är modernare, är nästan lika vattentät som min privata, bättre batteritid. Små tangenter, alldeles för små. Jag behöver spara mina naglar för att över huvud taget kunna skicka sms eller ens svara......

Kolla att telefonen är vatten, eller minst regntät. Kolla att dina fingrar klarar av tangenterna. Bekanta dig med menyerna, känns de ej spontant OK så gå vidare till en annan modell. Med dagens batterier  har väl de flesta helt OK kapacitet.

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 08:27 »
Håller med att en Nokia 5140i är en bra verktyg  ;)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-08 kl 18:26 »
Min 4 år gamla mobil fungerar perfekt. Den använder jag som alarm vid sömn, matlagning... displayen fungerar som svag ficklampa. Miniräknare och kom-ihåg-lappar fungerar den som också :). Vissa mobiler har en särskild lysdiod som ficklampa. Det jag kan sakna är en kamera i mobilen. Ja det blir inga superbilder men bilder blir det och det kan vara guld värt ibland.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #4 skrivet: 06 apr-08 kl 13:42 »
har ingen och har aldrig haft men det är säkert bra att ha en om man går vilse elller skadar sig i skogen.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-08 kl 14:05 »
Hajfenan är fortfarande ett säkert val.
Vet av egen erfarenhet att den håller för kortare simturer, att sågas i med motorsåg samt som kastredskap för att avbryta kattslagsmål.

http://www.tradera.com/auction/1/aid_61867266

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-08 kl 08:24 »
Jag vill inte ha en telefon utan lampa, det verkar betyda att de också kommer med kamera.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #7 skrivet: 09 apr-08 kl 13:29 »
Min nästa telefon blir en som kan koka kaffe och vakta barn.....

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 11:53 »
Nokia 5140i  är totalt värdelös tycker jag.
Bytte ut min vikbara samsung för ca:1 år sen och saknar den fortfarande.
Nokian är förvisso fuktsäker, har ficklampa, vattenpass, radio, kamera och kompass men att lansera den som hantverkartelefon tycker jag är att ta i.
Man måste ha fina naglar, alternativt peta med en tändsticka för knapparna är så små. Krångligt att komma in och ut i menyerna och allt tar tid med de små knapparna. Det enda positiva med telefonen är priset, köpte min för 1 000:-,  när modellen var ny kostade den 3 700:- .
Nä jag ger 5140: 1 av 5 i betyg och rekommenderar den inte. 

Vilse

  • Gäst
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-08 kl 08:54 »
Jag använder bara min telefon för at kommunicera med och jag tycke det är så mycket onödigt i den!
en sak dom missat på (alla?) nya modeller är den lampa som blinkade när man hade missat samtal eller ett sms som inte lästs!
man behövde då inte ta up telefonen och kolla av den utan bara titta efter den snabbt blinkande lampan.


kamera i telefonen?
vet inte vad man ska ha det för men kan väl tänkla mej om man typ krockar o vil ta en bild eller om man ser kändis ute på stan eller nån teknisk historia istället för att ta fram paper o penna ta ett kort,,men spel och tjafs,,varför?


Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #10 skrivet: 30 apr-08 kl 09:08 »
Kamera är ju bra för att ta bilder på stunder å minnen. Använder fakt. kameratelefonen mycket mer än min vanliga kamera eftersom den alltid finns tillhands och har absolut bra bildkvalitet!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #11 skrivet: 15 maj-08 kl 20:01 »
Jag använder bara min telefon för at kommunicera med och jag tycke det är så mycket onödigt i den!
en sak dom missat på (alla?) nya modeller är den lampa som blinkade när man hade missat samtal eller ett sms som inte lästs!
man behövde då inte ta up telefonen och kolla av den utan bara titta efter den snabbt blinkande lampan.

Samsungs vikbara "enkla" modeller har en sån lampa.

Samsung kan jag annars rekomendera... otroligt hållbara.

Jag köpte en sån efter sett en samsungmobil hålla i över 4 år i min fars händer (han avveklade ca 1 per år tidigare).

Jag tappade min i en fontän... den simmade lite och myste i vattnet ca 20 min tills jag insåg att den inte låg i fickan och letade reda på den.
Jag plockade ur batteriet direkt, torkade den ordentligt med fön + sol vecka och sen funkade den. Och den funkar fortfarande 2 år senare även om jag borde skaffa nytt batteri till den. (lite dålig batteritid är enda effekten simturen hade)

Ett annat plus är att samsung har mobiler som INTE har kamera, musik, radio etc... jag vill ju "bara" ringa och sms:a.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #12 skrivet: 16 maj-08 kl 20:03 »
Ang den praktiska funktionen av mobilkameran kan jag ge några exempel:
* Fotografera någonting innan man börjar plocka isär det (för att få ihop det sen)
* Om du ser en skylt eller lapp med information (telefonnummer, adresser, en tidtabell etc) du vill spara - klick!
* Ser man ett djur eller en växt man inte känner igen, fota och kolla upp väl hemma
* Enkel "före/efter"-dokumentation vid byggen, renoveringar och andra projekt
* Istället för att anteckna på lektion så tar man ett foto med mobilen efter lektionen, så kan man lyssna på läraren istället

En bra jobbmobil måste man också kunna se klockan på utan en massa knapptryckningar och knapplås.

Neiklot

  • Gäst
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #13 skrivet: 25 maj-08 kl 20:39 »
Ja, jag vet inte.

Det är inte så många som ringer till mig.
Dom som ringer till mig vet var jag bor (och/eller så träffar jag dom regelbundet)
Den stör mig och kostar pengar!

- Hade jag kunnat hade jag varit utan telefon helt.

Skicka brev gjordes ju förr?
Det kanske funkar nu också?  :o ??? ::)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Är mobiltelefon ett bra verktyg?
« Svar #14 skrivet: 25 maj-08 kl 20:47 »

Skicka brev gjordes ju förr?

Det kanske funkar nu också?  :o ??? ::)
Nej, jag har tagit bort min brevlåda.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser