Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar utan bordsskick  (läst 1648 gånger)

Nypålandet

Kycklingar utan bordsskick
« skrivet: 29 mar-08 kl 10:35 »
Har ett gäng kycklingar från kläckaren, de äldsta är väl ca 3v. Dessa går i en bur inne tills dom satt lite mer fjädrar.

Problemet jag har är att dom grisar något oerhört med mat & vatten, det är ett evigt springande (för frugan... Jag jobbar mest) för att byta vatten & rensa upp i fodret. Jag har försökt sätta upp vattenautomaten högre, minska på spånet & fan vet vad... Men likföbannat fyller dom upp automaterna med bös.

Hur gör ni för att slippa griseriet, eller iaf stävja det något?

Margit

• Gäst
SV: Kycklingar utan bordsskick
« Svar #1 skrivet: 29 mar-08 kl 11:04 »
Mina kycklingar grisar också...även mamman som sprätter och skiter. Hon lyckas ganska ofta pricka den lilla vattenskålen med skit  ::) oddsen borde vara ganska höga för att lyckas med det, men men.

Jag bytte ut spånet mot sand som jag köpte på Hornbach (?) tvättad sandlådesand. Nu blir det ju inte så mycket skräp i maten i alla fall.

Har även funderat på en vattenautomat, typ en sådan som man har till burfåglar, kanske kunde funka? Den kan man ju hänga upp en liten bit upp. Någon som testat?

Kycklingarna sitter ju gärna i matskålen, sprätter och skiter, någon slags miniautomat kanske finns?
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 13:01 av Margit »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 11:54 »
Jag använder också sand eftersom jag blev trött på att vattenautomaterna blev igentäppta av spån, det fungerar jättebra.
Citera
Har även funderat på en vattenautomat, typ en sådan som man har till burfåglar, kanske kunde funka? Den kan man ju hänga upp en liten bit upp. Någon som testat?
Det finns ju små plast "koppar" som man skruvar på en vanlig pet flaska. Flaskan fäster man utanpå nätet, "koppen" sticker in i "buren". Finns på högberga. Kanske det vore något?
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 11:58 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 13:01 »
Det finns ju små plast "koppar" som man skruvar på en vanlig pet flaska. Flaskan fäster man utanpå nätet, "koppen" sticker in i "buren". Finns på högberga. Kanske det vore något?

Bra tips!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 14:04 »
Varför inte prova flaskona man har till tex kaniner. Här jag bor har det varit burhöns förut och det finns ett vattensystem med små nippler som på flaskorna så det borde ju fungerar.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 20:43 »
Jag har halm till mina kycklingar, blir inte så mycket skräp i vattnet tycker jag men visst man får ju ändå rensa och byta tre ggr/dan. Skit i matskålen har jag  inte så mycket problem med det heller men jag har ganska litet fat som jag fyller på en tre ggr/dan det oxå.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 30 mar-08 kl 13:54 »
Sand verkar vettigt. Halm känns inte som att det håller undan skiten lika bra?

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 mar-08 kl 13:59 »
Min halm flög inte i vattnet när jag passade de små sötingarna ju!

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 30 mar-08 kl 14:06 »
Min halm flög inte i vattnet när jag passade de små sötingarna ju!

Tänkte mer på "skitarna"  ;)  Dom äldsta börjar bli ganska stora, så det är inte risgrynskluttar längre...  ;D

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 mar-08 kl 14:10 »
Tänkte mer på "skitarna"  ;)  Dom äldsta börjar bli ganska stora, så det är inte risgrynskluttar längre...  ;D

Asså ;D ut med dem i hönshuset då :P det är dags när de skiter på så...

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 30 mar-08 kl 14:12 »

Asså ;D ut med dem i hönshuset då :P det är dags när de skiter på så...

Imorgon. Håller på att dela av en unghönshörna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser