Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäckskal till kycklingar ??  (läst 6778 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Snäckskal till kycklingar ??
« skrivet: 28 mar-08 kl 21:12 »
Jag har bara kycklingar i åldrarna en vecka upp till 4 veckor, undrar när jag ska börja ha snäckskal till dem? är det först när dem börjar värpa eller dem har nytta av det tidigare?
Tänkte samtidigt passa på att fråga hur gamla kycklingarna ska vara när man kan börja blanda ut startfodret med annat hönsfoder?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Snäckskal till kycklingar ??
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 10:48 »
Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig med detta ??? Även förslag mottages tacksamt  :)

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 10:57 »
Jag har bara kycklingar i åldrarna en vecka upp till 4 veckor, undrar när jag ska börja ha snäckskal till dem? är det först när dem börjar värpa eller dem har nytta av det tidigare?
Tänkte samtidigt passa på att fråga hur gamla kycklingarna ska vara när man kan börja blanda ut startfodret med annat hönsfoder?

Alla gör så olika det är nog därför du inte fått så mkt svar tror jag. Det finns så många olika sanningar.
Vänta tills de är ca 8 veckor med att blanda ut ditt startfoder.
Snäckskal är nog för stora nu för små kycklingar och jag brukar vänta tills de är större hönor. Det är ett svar med modifikation för mina går ihop och bara de vet när de börjar äta av vad :)

Går på känn så blir det bra! huvudsaken är att fodret inte är för stort och snäckskal är vassa o stora.
En del kullar kycklingar jag haft har jag dragit upp på vuxenfoder och ingen skillnad har jag sett heller. Men nog är det bra med Startfoder alltid.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 12:14 »
Ge inte kycklingarna snäckskal. Snäckskal används till äggläggande hönor för att ge dem extra kalcium till äggskalsproduktionen. Extra kalcium till små kycklingar däremot kan orsaka benutvecklingsproblem.

När det gäller kycklingar så enda gången som man behöver ge dem grus är när de har tillgång till korn/vete etc. Små kycklingar som ges kycklingfoder eller kokta ägg behöver inte grus.

När det gäller foder så håller jag med Amarantus, här gör alla väldigt olika.

Vi gör dock så att de första 6-8 veckorna ger vi dem ett kycklingstartfoder. Visst kan man de dem ett vuxenfoder också men innehållet i ett sådant är beräknat på t ex ett vuxet djurs behov, äggläggande höna etc. Ett kycklingstartfoder är trots allt ett foder som är beräknat på de små, växande individernas behov.

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 mar-08 kl 12:30 »
Ge inte kycklingarna snäckskal. Snäckskal används till äggläggande hönor för att ge dem extra kalcium till äggskalsproduktionen. Extra kalcium till små kycklingar däremot kan orsaka benutvecklingsproblem.

När det gäller kycklingar så enda gången som man behöver ge dem grus är när de har tillgång till korn/vete etc. Små kycklingar som ges kycklingfoder eller kokta ägg behöver inte grus.

När det gäller foder så håller jag med Amarantus, här gör alla väldigt olika.

Vi gör dock så att de första 6-8 veckorna ger vi dem ett kycklingstartfoder. Visst kan man de dem ett vuxenfoder också men innehållet i ett sådant är beräknat på t ex ett vuxet djurs behov, äggläggande höna etc. Ett kycklingstartfoder är trots allt ett foder som är beräknat på de små, växande individernas behov.

Ja och jag ger mosat kokt ägg till Allfoder de ggr jag gett glömde jag säga. Man kan ju därför göra lite olika...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 01 apr-08 kl 08:37 »
Hur gör ni med mineraler då? Läste att man kan ge tex Picobal och där finns ju snäckskal i det, behöver man ändå ha extra snäckskal till?

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare (2 dolda)
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser