Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad händer med deklarationen?  (läst 4517 gånger)

survivorman

• -
vad händer med deklarationen?
« skrivet: 28 mar-08 kl 16:04 »
hej

är det någon som vet vad som händer med deklarationen om man deklarerar via internet och gör avdrag?

kontrolleras den av en dator eller manuellt?

hur ser proceduren ut från att den kommer in till skatteverket?

mvh.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
SV: vad händer med deklarationen?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-08 kl 18:00 »
Kontrolleras av dator. men om datorn upptäcker konstigheter granskas deklarationen manuellt.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 19:52 »
Sen gör skattemyndigheten varje år ett antal punkter som dom bestämmer att dom ska titta lite extra på. Och då plockar datorn ut alla dom deklarationerna i listor..

Tilläggas ska att gör du övriga avdrag och inte skriver någon text i för övrigt så granskas den. Och skriver du text så granskas den.. Man har rumpan bak hur man än gör...

johe71

« Svar #3 skrivet: 03 apr-08 kl 11:26 »
Kontrolleras av dator. men om datorn upptäcker konstigheter granskas deklarationen manuellt.

jag skulle gissa på att samma sak sker om man lämnar in deklarationen manuellt...

alltså skatteverket har en massa "prao-elever"/praktikanter som knappar in värdena i datorn (fast antagligen är det elektronisk inläsning, och de som misslyckas får praktikaterna knappa in manuellt) och sen kontrollerar datorn deklarationen, och väljer ut de som ska granskas manuellt av en tjänsteman på skatteverket...

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 11:51 »

alltså skatteverket har en massa "prao-elever"/praktikanter som knappar in värdena i datorn

Det förklarar en hel del. När vi skulle deklarera efter att vi köpt sommartorpet, bidde det extremt fel. Det står nämligen ingenstans att man som utlandsboende och i utlandet skatteskyldig ska nolldeklarera inkomsten i Sverige och bara deklarera stugan. Så vi skrev in inkomsterna i euro extremt övertydligt och dessutom i rutan under att "detta är redan beskattad inkomst i euro". Var det någon som fattade det? Nejdå. Strul, strul...

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 15:13 »
Plockar upp en gammal tråd:

Vi har deklarerat via nätet och nu har vi ännu inte fått slutskattebeskedet.

Vad kan det bero på?

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 16:28 »

Vad kan det bero på?

Jag fick mitt slutskattebesked igår, så dom verkar sena...
Livet är för kort för att vänta...

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 16:32 »
Jag fick mitt slutskattebesked igår, så dom verkar sena...

Tålamod får man nog ha...

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 16:35 »

Vad kan det bero på?
Du kan ju försöka att logga in på skatteverket.se,
där finns i a f redan mitt besked i elektronisk form,
som papperslapp har jag det ännu inte fått.

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 dec-09 kl 20:36 »
Du kan ju försöka att logga in på skatteverket.se,
där finns i a f redan mitt besked i elektronisk form,
som papperslapp har jag det ännu inte fått.
Ah. Och nu när jag sitter med dator och har tid så är det inte "öppet". Konstigt nog. Eller kanske inte så konstigt, teknikerna har nog inte 24-timmars-jour på allt...

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 dec-09 kl 08:33 »
Skattebesked fanns men det var inte helt enkelt att se vad jag skulle betala i kvarskatt...

jenses

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 dec-09 kl 10:15 »
Skattebesked fanns men det var inte helt enkelt att se vad jag skulle betala i kvarskatt...
Men det ser du väl på skattekontot?

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 10:43 »
Men det ser du väl på skattekontot?
Aha, nu ser jag!

Tack!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 dec-09 kl 10:59 »
Tar tillfället i akt och klagar lite..
Upptäckte nu att skatteverket dragit skatt en gång till på havandeskapspenningen som jag fått utbetalt av Försäkringskassan, somFörsäkringskassan redan dragit skatt på vid utbetalningen. Anledning: Jag är egenföretagare. Nu funderar jag om detta har gått riktigt rätt till?
Enligt försäkringskassan betalar dom aldrig ut till företag utan till personer, ska jag då behöva skatta för pengarna som företagare?

edit:
Jag var i kontakt med både och i samband med deklarationen, en gubbe på skatteverket (per telefon) sa att det var bara att flytta över dom pengarna på den vanliga deklarationen och göra en notis att pengarna var redan skattade. När jag besökte det lokala kontoret där försäkringskassa och skatteverket delar kontor fick dom alltså till att jag skulle skatta dom två gånger.. ::) O jag fattar inget. För min del rör det sig om ca 10 000 kr i pengar som jag inte vill förlora i onödan...
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 11:02 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #14 skrivet: 16 dec-09 kl 11:56 »
Tvi vale för skatteverket! >:(

De jävlarna lyckades slarva bort de ändringsblanketter jag sänt in när jag hade en enskild näringsverksamhet som inte drog in så mycket som jag räknat med. Hade fått ett vanligt jobb och således inte lagt 100% tid på firman som jag räknat med och därmed inte tjänat så mycket som jag preliminärt beräknat.

Helt plötsligt kom ett "trevligt" krav på att jag skulle betala ca 32000:- i skatt och egenavgifter m.m. när jag endast haft en sammanlagd inkomst på runt 6500:- Och de ville helst att jag skulle betala in det även om jag visade med kvitton osv att jag inte haft några inkomster som kunde berättiga 32000:- i skatt/avgifter. Jag skulle ju få tillbaka pengarna sen.....  :(

Och om jag inte skulle betala in detta i tid skulle det skickas iväg till kronofogden (direkt givetvis, skatteverket har inga krav på att ge påminnelser osv som alla normala företag har). Jag har ALDRIG haft några som helst problem med att betala skatter, räkningar eller övrigt i tid och då kom den här SKITEN ovanpå att vara mitt i att lägga ner en verksamhet för att man fått jobb och försöka styra upp alla papper. Detta för att DE SJÄLVA på skatteverket slarvat bort mina papper...

Nu hoppas jag bara dyrt och heligt att det inte skall vara något mer jävelskap med detta. Bor ju som sagt ett antal mil bort men antar att de sänder slutskattebeskedet till min folkbokföringsadress. Får ta och fråga min far om det anlänt... Men vill egentligen helst inte veta för det vore för bra för att vara sant om det skulle vara några pengar att få tillbaka. Förbannade helvetesbyråkrater som bara klantar till det när nu allt ska vara så noga!!

(Sorry, denna tråd påminde mig bara om en del jävelskap...)
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser