Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vårfoder?  (läst 1435 gånger)

Holmén

vårfoder?
« skrivet: 28 mar-08 kl 15:58 »
Tänkte se om det är någon som kan hjälpa mej. Jag hörde talas om en biodlare här i närheten som hade sett yngel i sina kupor mitt i vintern. han fick rådet av vår mentor att han skulle ge dem en ballong sockerlösning till. Jag fick panik ( är så rädd om de två samhällena jag har) och gav mina varsen ballong sockerlösning,men de har inte rört det så jag undrar kan man ha dem kvar eller sockerlösningen blir gammal,tänkte om den kan jäsa eller så?

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: vårfoder?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 16:05 »
Hej, nej det är nog ingen risk att sockerlösningen jäser.
Om du gav dem tillräckligt med socker i höstas (hur mycket beror på var i Sverige du bor. Själv räknar jag 15 kg för ett samhälle i Gbg trakten). Är det nog inte troligt att de behöver mat redan. Däremot kanske du skall göra en foderkontroll i början av april en dag när vädret blir gott och temperaturen går upp/över 10 grader i skuggan. Lättast är att öppna baktill i kupan och helt enkelt känna på ramarna och uppskatta vikten. I början av april (här i Gbg) bör de ha mellan 4-6 kg foder kvar för att klara sig bra tills de är självförsörjande från naturen. Om det är mindre kvar bör man ge dem tillskott i form av foder. Antingen som du har gjort eller genom att ge dem en gammal honungsburk att äta ur.

MVH Roger

Holmén

« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 16:11 »
Jag bor i norra skåne och jag gav mina en spann bifor var tror att det är 16kg. Men då låter jag bara ballongerna sitta kvar för jag är rädd att jag dränker bina om jag försöker ta bort dem.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 19:27 »
En hink bifor är motsvarande 12kg socker. När bina ynglar under den kalla årstiden går det åt mat som tusan så om du vill att de ska överleva sådana saker så är det bara att fodra på rejält vid invintringen. Minst 18kg socker ger biodlarna här i trakten (norrköping)... det är  m.a.o. en och en halv spann bifor. Det är bra om bina känner sig riktigt rika på våren med för då ynglar de bättre vilket ger bättre möjlighet för god skörd.

:)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser