Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak mamma!?  (läst 4096 gånger)

I.A

Elak mamma!?
« skrivet: 28 mar-08 kl 15:56 »
En av våra tackor fick i natt fyra lamm. Tre vita och en sv/vit. På morgonen stöter hon bort den sv/vita och i em har hon börjat att stöta bort en vit??? Hon var riktigt elak emot den sv/vita, tog sats och tryckte upp den mot grindarna??? Det är andra gången hon har lamm och sist var inga problem, då hade hon två. Ska man låta henne sköta det hela själv eller ska man lägga massa tid o energi på att rädda lammen. Hur gör ni?

Mvh

Ulla Krull

SV: Elak mamma!?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 17:12 »
Det där är alltid så frustrerande!
Jag brukar börja så att jag knyter fast tackan med halsband eller grimma (alt adoptionsgrind) så att hon inte kan skada ungarna. Det händer annars ibland att de stångar ihjäl dom  >:(
Om hon har fyra och det verkar tufft för henne att föda upp dem så hade jag försökt att adoptera bort den bortstötta snarast och fram till tillfälle ges så måste den ju stödfodras om den inte kommer åt maten.
Ibland verkar det som om de sorterar ut de lamm det är något fel på som kanske visar sig senare men jag tycker alltid att det är värt att försöka rädda lammet. Om jag föder upp det som flasklamm så gör jag det så rationellt som möjligt med hink och ganska snabb avvänjning så behöver det inte bli så dyrt och jobbigt.

Sedan är det alltid en risk att ha kvar sådana tackor för tyvärr gör de ofta om det igen. Och spara för allt i världen inga livlamm från henne för det är ett mycket ärftligt beteende!

I.A

« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 19:44 »
Tack!
Känner mig väldigt villrådig. Egentligen borde naturen få sköta detta men som människa är det svårt att stå och se på  :-\  Hon har iallafall bestämt sig för att endast behålla två. Det är bagglammen hon vill ha, trots att den ena var väldigt tunn och krokig. Jag har satt in de två tacklammen som hon inte vill ha, i en liten hage intill med värmelampa. Jag höll dom vid tackan i början så att de fick råmjölk och sedan har jag matat med tillägg varannan timma. I kväll gick det inte att smyga intill lammen för att ge dom di.
Jag funderade över att hålla fast henne men är rädd att hon blir mer stressad än hon redan är och då kanske hon inte vill ha några lamm alls.
Vad är adoptionsgrind?  Är man tvungen att ge tillägg varannan timma hela dygnet, eller klarar dom sig utan på natten? Hur länge behöver dom välling? Kan man sluta då de börjar äta vanligt foder?

Mvh

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 21:13 »
Så gjorde min tacka oxå förra året ,hon fick 3 lamm men tyckte bäst om det som kom sist .Hon hade tvättat dom 2 första så dom var rena o fina men sen var det bra me dom enligt henne !Den minsta o sista låg hon med hela tiden den fick vara vid magen o mellan frambenen o dia fick den men inte dom andra 2.Så i ca 2v tid flaskmata jag dom tills jag såg att dom kommit på att man kunde dia mamma mellan bakbenen utan att bli bort sparkad ,så dom fixa det själv töserna .
Detta var tackans 1:a lammning så jag trodde att det berodde på oerfarenhet att hon gjorde så ,att det kanske varit annorlunda OM hon bar fått ett lamm el. 2 istället för 3 st som hon skulle hålla reda på ?Hon ska snart lamma igen samt hennes döttrar & jag hoppas ju verkligen inte att dom kommer att "sortera" sina lamm & ha favoriter .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

agge

« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 22:55 »
Är man tvungen att ge tillägg varannan timma hela dygnet, eller klarar dom sig utan på natten? Hur länge behöver dom välling? Kan man sluta då de börjar äta vanligt foder?
Mvh
Jag  brukar ge sista maten kl. 23.00 och sedan får de klara sig till 06.00 nästa dag, hitills har det gått bra, men de har haft en mamma som tagit hand om dem men inte haft nån mat  jag vet inte om det är annorlunda om de inte får vara hos mamman.

Och spara för allt i världen inga livlamm från henne för det är ett mycket ärftligt beteende!
är detta sant ???
Har varit lyckligt lottad hitills, för under våra tio år som fårägare och de senaste fem med mest texelfår har vi inte haft nåra såna här problem

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 31 mar-08 kl 12:58 »
De bortstötta lammen bor numera hemma hos mig, är pigga och glada! Bor just nu i köket!  :-[

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

hustran

« Svar #6 skrivet: 31 mar-08 kl 13:49 »
En adoptionsgrind finns hos Siltbergs. Den är jättebra tycker jag. Man ställer in tackan och sluter grinden om halsen (hon får alltså fodret utanför) Sedan finns lammen i en lammbox hos tackan. Grinden är en del av boxen så att säga. Hon kan äta dricka och lägga sig som hon vill, men inte stånga lammen. Det kan se grymt ut men när man ngn. gång då o då släpper lös henne (för att se om hon fortfarande stångar bort lammen) Så sticker hon villigt ut huvudet igen. Tänk på hur de oftast beter sig i hagen......snabbt ut med huvudet genom nätet och äta, även om man just bytt hage. Jag skulle inte spara varken tacka eller lamm det straffar sig nog i framtiden.Du kan nog själv bygga en om du sett ngn.   :)

Henning

« Svar #7 skrivet: 31 mar-08 kl 19:28 »
Jag har i stort sett slutat med adoptionsgrind efter att hållit på med det i ganska många år. Det funkar men tackan lider av att stå fixerad utan att kunna sköta om lammen. Jag har också märkt att adopterade lamm eller oönskade egna ofta kommer efter i tillväxt på vidsträckta betesmarker. Tackan accepterar visserligen att lammet diar men letar inte efter det när det är dags om hon har ett älsklingslamm också.

Om en tacka stöter bort ett av sina lamm tar vi genast bort det älskade lammet, utom hörhåll. Ett par timmar senare kan man prova att släppa tillbaka. Ibland byter hon favorit, då är det på rätt väg. Efter några byten brukar det gå bra.

Det räcker för vissa tackor att lammet har gått undan en bit och blivit nosad på av andra tackor.

När vi adopterar bort  övertaliga lamm gör vi det i när en tacka med ett lamm håller på att lamma. Efter scanningen i år har vi lika många vuxna tackor med tre foster som de med ett. Nu hoppas vi att de lammar i lagom takt så att vi har trillingar att föra över till 1-lammare. (Ett år hade vi otur så att alla trillingarna kom i slutet)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 31 mar-08 kl 19:50 »
En av mina ungtackor hade fått två lamm när jag kom till ladugården i morse. Trots att jag var där kl 2.00 i natt såg jag inga tecken på att lamm var på väg men 6.30 var de födda. Det kan tänkas att någon av de andra nosat eller slickat på bagglammet för tackan vill inte ha med honom att göra. Hon stångar honom så fort han är i närheten. Hittills har han dock fått dia när jag stått bredvid och hållit tackan men hon stångar honom när hon kommer åt. Jag har bundit upp tackan så hon inte kan stånga men hon springer ju över honom ibland. Ni som har mycket erfarenhet, kommer hon att acceptera honom till sist? Jag menar inte älska honom men låta bli att stånga. Han behöver ju vara hos mamman även om hon inte ger honom mat.Jag har mest ungtackor och de äldre ser ut att få många lamm så det är nog inte möjligt att adoptera bort. Jag hade tänkt skaffa en adoptionsgrind men eftersom Henning avråder så struntar jag i det. Men var gör jag om hon inte slutar att stånga? Tacklammet tar hon väl hand om och är mycket kärleksfull emot.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #9 skrivet: 31 mar-08 kl 20:14 »
Emot hennings råd....flåt Henning, så rek. jag grinden. du slipper ligga i skiten och samla råmjölk, du vet att (om du vill) dina ev. flasklamm får den näring de behöver och kanske tackan accepterar lammen såsmåningom. Vi har använt den ngr. gånger med bra resultat. Numera så PANG! Varför har vi våra djur? för vår eller deras skull? Vill heller inte avla vidare på en tacka med såna problem.

Henning

« Svar #10 skrivet: 31 mar-08 kl 21:53 »
Emot hennings råd....flåt Henning, så rek. jag grinden. du slipper ligga i skiten och samla råmjölk, du vet att (om du vill) dina ev. flasklamm får den näring de behöver och kanske tackan accepterar lammen såsmåningom. Vi har använt den ngr. gånger med bra resultat.

Varför har vi våra djur? för vår eller deras skull?

Jag håller med om att en adoptionsgrind gör det lättare att mjölka om man har en stor och bråkig tacka.

Att vi har djuren för vår skull rättfärdigar inte att man utsätter dem för lidande.

I.A

« Svar #11 skrivet: 02 apr-08 kl 17:52 »
Våra två utstötta lamm hamnade ju i goda händer  :) Hoppas allt går bra hemma i köket hos Linda. Jag kan inte påstå att jag är avundsjuk  ;) GLömde väl säga att man bör låta bli att klappa dom på huvudet, då man kan sätta igång stångreflex, fast jag tror att den kommer ändå, så ni får akta knävecken   ;).
Huruvida "Elak mamma" syndromet är ärftligt kan nog diskuteras. Tror nog att det är olika orsaker till att det blir så. Jag tror att våra djur är mycket klokare än vad vi vill erkänna.
I går natt lammade vår sista tacka. Hon är själv flaskuppfödd pga att hennes mamma inte ville ha henne. Hon  fixade hela förlossningen själv. Hon fick fyra lamm och tar hand om allihop. Jag har provat att ge dom extra men dom vill inte ha. Tackan står still länge, tills alla är nöjda och går till värmelampan o lägger sig. En riktigt bra mamma, trots att Hon hade en elak mamma. Även om lamm är söta så är jag trött på bebisar och sjuka tackor. Mvh Ingela

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 03 maj-08 kl 21:58 »
Måste bara visa bilder på mina små, numera ganska stora, lamm!

Från knappt 2kg till 12kg på 5 veckor, den utvecklingen är iaf jag nöjd med! De håller som bäst på och avänjer sig själva, äter mer och mer gräs och blad, och mindre mjölk. Duktiga tjejer som gör det lätt för matte!  ;D

Tekla:

Maräng:
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Bergabo

« Svar #13 skrivet: 04 maj-08 kl 10:17 »
Hej!
En av våra tackor gjorde likadant, favoriserar det ena lammet och vill bara ha det, puffar bort det andra. Vi tvångshöll henne i början så det andra lammet fick dia. Sen har det lammet varit så envist så det har passar på när det får tillfälle att dia så tackan har till slut tvingats acceptera båda även om hon fortfarande inte bryr sig lika mycket om det ena. Tråkigt att höra att det är ärftligt för det är ett väldigt fint tacklamm hon inte vill ha men det kan säkert stämma för tackan själv är ett flasklamm från början så antagligen blev hon själv bortstött av sin mamma.

Mvh Elisabet

Birgit

« Svar #14 skrivet: 04 maj-08 kl 12:06 »
Det är ju inte tackan som är elak, hon känner säkert av att hon har för många lamm, då satsar hon på ett par av dom.
Ska man hårddra det är det vi människor som är elaka, som avlar fram djur med dessa egenskaper. En tacka har två spenar!!!!
Har nämnt det i tidigare trådar: jag tror inte får kan räkna till mer än två lamm.
Att tackan motar bort ett eller flera är ett sundhetstecken som visar att hon har koll på läget. Hade fåren levt utan vår påverkan hade det varit nödvändigt att stöta bort övertaliga eller svaga lamm direkt. Inte ödsla energi på något som är hopplöst. Att vissa tackor accepterar hur många lamm som helst och även att vi människor är med och styr är inte heller "snällhet" utan ett resultat av att vi avlat bort grunläggande egenskaper hos djuren som behövts för att överleva innan vi tog över.
Man kan naturligtvis naturligtvis låta naturen ha sin gång, finns de som avlivar lammen också och försöka adoptera bort dem. Men orsaken är att vi driver aveln för hårt och att vi även håller djuren för bra, så de producerar för många foster.
Vad vi gjorde för att få ner lammantalet, var att hålla tackorna på magra beten på hösten och betäcka dom sent. Tycker man de är magra, ger man dem mer efter betäckningen, speciellt i början. I slutet göder man mest lammen, vilket kan leda till väldigt stora lamm och lammningsproblem. De sista åren vi hade finullsfår fick vi aldrig 4 lamm, enstaka med 3, de flesta 2 och ungtackorna 1. Fungerade toppen, plus att överlevnaden och tillväxten på lammen ökade rejält. Dessutom mådde tackorna mycket bättre än de gjort tidigare med mångfödslar och massor av kraftfoder. Den strategin sliter ut tackan i förtid.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 04 maj-08 kl 13:15 »
Det där var också ett sätt att se på saken. Helt klart tänkvärt.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #16 skrivet: 05 maj-08 kl 09:37 »

För några veckor sedan födde en ungtacka för första gången. Lyckligtvis var jag närvarande vid födseln, hade jag inte varit det så tror jag inte den stackarn hade överlevt. Flera av de övriga tackorna inklusive baggen var framme och skulle nosa innan ungtackan ens hunnit börja slicka. Jag fick mota bort dem och försiktigt lyfta fram lammet till henne (hade halm mellan mig och lammet).

Sedan märkte jag att hon inte ville ge den lille mat, hon sparkade och sprang undan. Jag fick helt sonika under en veckas tid hålla henne om halsen och blåsa henne lugnande i nacken så att hon skulle ge lite mat.

Som ni förstår blev jag ju lite orolig över hennes beteende. Hade funderingar på att ta bort henne så snart lammet blev så stort att han kunde klara sig. Men efter en vecka så såg jag att hon var väldigt kärlektsfull och ömsint och snällt stod och lätt den lille nappa på spenarna.

Jag har mina tankar om att tackan helt enkelt inte var riktigt beredd på moderskapet... att hon helt enkelt var en tonårig mamma. Vad tror ni om den tanken?
 ;D
Älskar djur... människor också!

agge

« Svar #17 skrivet: 05 maj-08 kl 13:38 »
Angelika, jag stöder helt din teori om "tonårsmammor" när det gäller vissa ungtackor.
Ta inte bort en sådan tacka förrän hon fått lamma en andra gång ( om det inte finns andra skäl till det )
Min erfarenhet är att de flesta av dessa ungtackor blir utmärkta mammor nästa gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser