Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxvikt - antal mellanväggar?  (läst 7168 gånger)

ersam

• -
Vaxvikt - antal mellanväggar?
« skrivet: 28 mar-08 kl 10:03 »
Hej!

Håller på med en inköpslista och försöker hitta uppgiften om hur mycket vax man ska beställa till sina ramar. Tyvärr hittar jag bara uppgiften per kilo. Men inte hur många vaxmellanväggar som går per kg. Är jag blind? Borde väl vara bra att veta...

Hade tänkt 3/4 Langstroth. Hur mycket väger exempelvis 100 mellanväggar?
3/4 Langstroth - Farrar; Är det samma eller vad är skillnaden?

MVH
ES

anette i bugared

• -
SV: Vaxvikt - antal mellanväggar?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 10:49 »
Jag kan bara svara för LN, där det går 19 mellanväggar per kilo.
Du kan säkert fråga på OGT i Varberg, tel 0340-620021. De har svar på det mesta.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 11:04 »
Kollade på http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html vidare till kundtjänst och där standardmått och där står:

LN=699 cm2
Farrar=595 cm2

Så några ramar till torde 1 kg räcka till. Inte så himla noga men som "nolla" är det svårt att veta om det är 1 eller hundra.  :P
Konstigt att inte den uppgiften finns med - men är man inne i det så är det väl så naturligt att man inte tänker på det.

Tack för hjälpen!

ES

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 12:00 »
Kollade på http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html vidare till kundtjänst och där standardmått och där står:

LN=699 cm2
Farrar=595 cm2

Så några ramar till torde 1 kg räcka till. Inte så himla noga men som "nolla" är det svårt att veta om det är 1 eller hundra.  :P
Konstigt att inte den uppgiften finns med - men är man inne i det så är det väl så naturligt att man inte tänker på det.

Tack för hjälpen!

ES

Jag skaffade en liten "brevvåg" för att kunna väga bl.a. honungen, vaxet och det färdigspunna garnet. "Tjockisvågen" i badrummet funkade inte nåt vidare på såna smågrejer.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 15:59 »
Hej, vikten på 1 vaxmellan vägg beror på hur tjock den är präglad. Det varierar lite från de olika vaxfabrikanterna här i Sverige. Skall du ha ut flest antal kakor per kilo brukar det vara Oskar Gustafsson (OTG) som ger dig flest. För LN = 18 och Svea = 16 (Vet ej uppgift för 3/4 Langstroth eller Farrar).
Töreboda ger dig bara ca 16 kakor LN på kilot och runt 14  på Svea (fortfarande ingen uppgift om annat rammått). Joelvax i Skåne har jag för mig ger dig ungefär lika med Töreboda i antalet kakor räknat.

Som du förstår är det omöjligt att ge dig ett exakt svar utan bäst är det att lyfta luren och ringa och kolla efter hur många kakor du får på 1 kg från respektive i ditt önskade rammått.

MVh Roger

wictor

« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 18:11 »
Swientys katalog talar om hur många kakor det går på ett kilo i de olika formaten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser