Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man upp hullet på ett varmblod ?  (läst 6119 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Hur får man upp hullet på ett varmblod ?
« skrivet: 27 mar-08 kl 19:01 »
Mitt varmblod fäller nu som bara den. När nu den tjocka vinterfällen försvinner tycker jag att han både känns och ser lite tunn ut.
Skulle vilja få upp hullet på honom ! Vad kan jag ge för att han ska lägga på sig och öka i vikt ?
Han dricker också dåligt, vattenspannen är oftast orörd på morgonen. Är det något att oroas över ?

anette i bugared

• -
SV: Hur får man upp hullet på ett varmblod ?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 19:43 »
Vi gav kornkross och sojaolja till vårt fullblod. Han var av den magerlagda typen och tålde inte havre eller någon produkt där havre ingick.
Korn/soja funkade i alla fall jättebra, tillsammans med "fri" tillgång på hösilage.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

LasseN

• Hulu Gård
« Svar #2 skrivet: 27 mar-08 kl 20:34 »
Jag har ett äldre varmblod som också va lite tunn här i vår-vintern.
Mitt recept är lucern, det finns i både strå och pellets, jag ger pellets uppblött t grötkonsistens.
Sedan har jag fått rek av veterinär att ge olja, raps eller vilken som. Man kan ge en dl per dag, de kan dock bli lite pigga av det...

Börja lite mjukt med nya foder, jag började med några dl lucern per dag och nu får han dryga litern per dag uppdelat på två mål.
Betfor är aldrig heller fel...
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-08 kl 20:43 »
Lusern ja, eftersom höt kan vara lite taskigt så här års..

Majsolja är lämpligast för häst, jag vet, har provat dom alla.. :) Hade förut ett 40 tal hästar som utfodrades med 2-5 dl olja om dagen så det gick åt några liter..så jag har provat en del ;) Majsoljan gillade dom allra bäst ;D (Och den var billigast att handla på willys.)

Kornkross o soja i all ära..men har aldrig lyckats fodra hull med det även om det ska funka enligt skolboken...

Mitt råd är också ett par kilo lusern, uppblött och olja. OCH att du ser till att sprida fodringstillfällen, minst 3 gånger om dagen, helst fler ändå.
Det är inte aptitretande för en häst att få driver med mat i ett svep. Men mindre mängder flera gånger om dagen så petar dom i sig mycket mer!
Ge lusernet separat i en lös krubba, blandar man det med krafftfodret blir det ofta matkinkigt av det istället...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 21:25 »
Lusern är guds gåva till hästägare!! Det bästa när man behöver få upp proteinhalten i foderstaten, eftersom det (ja, även det pelletterade) är grovfoder, och därmed passar hästarnas tarmsystem bättre än kraftfoder. Soya kan man behöva ta till om man har riktigt taskig balans på höet, men grunden är lusern!

Visst kan vissa hästar ha lite svårt för smaken från början, men de vänjer sig oftast! Vår gammelpålla äter inte uppblötta lusernpellets, så  hon får dem torra istället, vilket inte har varit några problem. Vallacken får dem lätt uppblötta, men inte som en gröt, det blir snarare som ett fuktigt pulver... Funkar bra för honom! Och han har dessutom varit rätt tunn när han var yngre...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 23:02 »

Kornkross o soja i all ära..men har aldrig lyckats fodra hull med det även om det ska funka enligt skolboken...

50 kilo + första halvåret, när han var konvalecent, sedan var det mest att hålla honom musklad och inte tappa hullet igen.

Men fet blev han aldrig, var inte den typen. Fick t.o.m. en "anonym" anmälan om att vi svältfödde en av hästarna på gården, och i jämförelse med de fjordingar han gick med så kunde man tro det ;).
« Senast ändrad: 27 mar-08 kl 23:05 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

LasseN

• Hulu Gård
« Svar #6 skrivet: 27 mar-08 kl 23:04 »
En sak till: Orörd vattenhink är ju inte så bra. Dricker han mycket under dagen?
Tips: Diska ur hinken och ge rent, gärna lite ljummet vatten varje kväll. Kolla at han verkligen får i sej vatten.
En annan viktig grej är att kolla att han bajsar ordentligt, minst 2-3 högar per natt.
När min pålle var sjuk så gjorde vi som ni andra tipsat om; gav många små mål, slängde det gamla överblivna fodret och gav i rena hinkar och ljummet vatten. Vi blev rek betfor för magens skull. Och så räknade vi bajshögar hej vilt!
Allt hör ihop....

Nu är ju inte din vän sjuk, men kom bara att tänka på det, då han var så himla tunn efter en vecka på djursjukhus.

Snart är våren här med grönt, härligt gräs! Yippie!!!

Ett måste i taget...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 27 mar-08 kl 23:06 »
Har du några värden på grovfodret är det lättare att ge råd men lucern är (som tidigare sagts i tråden) ett grovfoder som brukar ge bra resultat. Fri tillgång på hö/hösilage är alltid positivt. På vilket sätt ser han tunn ut? Tunn i överlinjen, muskelfattig och tendens till höbuk brukar ofta vara p.g.a. proteinbrist.

När det gäller kraftfoder så brukar många gånger Krafft rehab ge bra resultat men det kostar en del.

Ang. vattnet så är det inte bra om han inte dricker. Vissa tycker det är mer smakligt ljummet eller att man blandar ner lite betfor i vattnet (måste självklart regelbundet bytas). Har han saltsten?

Vad har han för foderstat idag?

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 27 mar-08 kl 23:10 »

Han dricker också dåligt, vattenspannen är oftast orörd på morgonen. Är det något att oroas över ?
Vad får han för grovfoder, hö eller hösilage?
Jag har några som inte dricker nämnvärt mycket alls, men det kan bero på att hösilaget de får är rätt fuktigt.

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 mar-08 kl 09:22 »
Självklart, en liten näve salt i maten brukar ge skjuts på vattendrickandet också :)

( det är inte så att han äter snö ute?)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #10 skrivet: 28 mar-08 kl 23:15 »
Groov 90 är bra! Ger mitt vbl ca 1 kg om dagen + hö nästan fri tillgång. Funkar kanon!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 mar-08 kl 23:21 »
Men 125 är det mer drag i... Det beror på helt vad man har för sorts häst o vad den gör..

Vår varmblod som varit konvalecent i 4 månader nu får fri tillgång på hö och 3 kg krafft groov 125...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #12 skrivet: 28 mar-08 kl 23:35 »
Håller med! Men för mig har det räckt med 90! Köper dock 125 när 90 inte finns. Men för min dam räcker det egentligen  med 90  då vet jag att hon får vad hon behöver. Korn är ju som sagt tidigare en "fett-bomb" utan spring-i-benen-effekt!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 28 mar-08 kl 23:38 »
Citera
spring-i-benen-effekt!!

Jag är nog liten bakom för jag har då aldrig haft ont av den effekten..

Håll i hatten, mitt kallblod som promenadmotioneras just nu står på 3 kg sport ;D

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 29 mar-08 kl 16:56 »
Jag drog på havren på mitt ena sto för att få spring-i-benen-effekt, inte fasiken hjälpte det!  ;D

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 29 mar-08 kl 17:05 »
Jag drog på havren på mitt ena sto för att få spring-i-benen-effekt, inte fasiken hjälpte det!  ;D

Har delat stall med folk som öst kraftfoder i sina sega hästar (har varit havre, turbo och allt möjligt), med resultat att de bara blivit ännu segare. Sedan har de fått annat att göra, och hittat fodervärd åt hästen. Fodervärden drog ner på fodret, och hästen fick fart! För mycket av det goda hjälper inte alltid ;)

Jag har inte haft nåt problem med sega hästar, snarare tvärt om. De brukar få lite b-vitamin höst och vår för pälsfällningen, och det funkar även som raketfoder! När de får b-vitamin går det undan!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 29 mar-08 kl 17:09 »
Jag tycker nog egentligen att den bästa spring-i-benen-effekten brukar komma av varierad ridning och bra kondition på hästen, dvs att det är roligt och att den orkar!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 29 mar-08 kl 19:52 »
Jag tycker nog egentligen att den bästa spring-i-benen-effekten brukar komma av varierad ridning och bra kondition på hästen, dvs att det är roligt och att den orkar!

Det håller jag med om. + att omställningen till första snön och första känningen av vår samt blåsigt väder alltid brukar innebära mera benspring!

LasseN

• Hulu Gård
« Svar #18 skrivet: 30 mar-08 kl 10:03 »
...ursäkta mej, men är det inte så, att den här diskussionen handlar om nåt annat än hur man får upp hullet på ett varmblod nu?  :-[
Ett måste i taget...

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 30 mar-08 kl 13:45 »
...ursäkta mej, men är det inte så, att den här diskussionen handlar om nåt annat än hur man får upp hullet på ett varmblod nu?  :-[

Man kan ju också se det som så att en piggare och gladare häst i ridningen sätter lättare muskler och därmed hull...
Du ska se att diskussionen kommer tillbaks till huvudtemat förr eller senare, så brukar det fungera. Och gör den inte det så är kanske allt sagt....  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser