Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgget, vanlig get eller lantras?  (läst 2376 gånger)

sandholmen

Dvärgget, vanlig get eller lantras?
« skrivet: 26 mar-08 kl 00:27 »
Vi ska skaffa ett par getter som sällskap, gräsklippare och ev mjölk/ostproducenter.
Men vi vet inte om vi ska skaffa dvärgget, vanlig get eller lantras. Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter och synpunkter, ge oss lite råd helt enkelt?

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: Dvärgget, vanlig get eller lantras?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-08 kl 07:28 »
Vi skaffade två dvärggetter i juni. Jag har inget annat att jämföra med, men det har fungerat jättebra för oss. De är trevliga, lagom stora och betar bra. Träd man är rädd om får man klä med nät - när de väl kommer på hur gott det är med bark skalar de av alla träd i hagen på nolltid... :) Ett misstag (jag tycker i alla fall att det var ett misstag) vi gjorde i början var att ha deras hage för nära vårt hus, så att de därifrån kunde se oss när vi var inomhus. Varje gång de såg någon av oss började de att bräka för full hals. Efter ett tag smög man omkring här inne för att de inte skulle upptäcka en... Mjölken vet jag ingenting om än, men vi tror att Selma snart ska ha killingar, så förhoppningsvis vet vi mera inom kort.
harstorp4.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 26 mar-08 kl 11:08 »
Vill du ha mjölk, ska du nog ha en större ras. I andra länder finns det dvärgraser som avlats för mjölkens skull, men de vi kan få tag på här hemma har nog inte så mkt. då de mest avlats för sällskaps skull.

Och så en sak. Getter bräker! Det spelar ingen roll ifall dom ser en eller inte. Dom har god hörsel.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-08 kl 12:19 »
Och så en sak. Getter bräker! Det spelar ingen roll ifall dom ser en eller inte. Dom har god hörsel.

Sant!  :) Men sedan vi flyttade vår hage utom synhåll från huset bräker de i alla fall inte varje gång man går ur i köket eller öppnar ytterdörren. Nu menar jag förstås inte att det är otrevligt att de bräker, men jag började känna mig smått förföljd efter ett tag...  ::)
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare (2 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser