Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapillärbrytande organiska material  (läst 3059 gånger)

wikhall

• Gäst
Kapillärbrytande organiska material
« skrivet: 25 mar-08 kl 16:28 »
...till grundläggning, annat än Iso-drän, Cellplast etc.

Förutom Lecakulor, vet någon något bra material, gärna värmeisolerande (dvs. inte tvättat grus...) ?

trädman

SV: Kapillärbrytande organiska material
« Svar #1 skrivet: 25 mar-08 kl 19:46 »
Grus + halm? Läste om en halmhusbyggare som isolerat sitt betonggolv med ingjutna halmbalar (betong både under och över balarna och balarna placerade med spalt så det blev armerande "celler", om jag minns rätt). Halm är dock inte särskilt kapillärbrytande så det måste nog lösas på annat sätt -exv grus under det undre betonglagret. Varken grus eller leka är dock särskilt organiska.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 25 mar-08 kl 19:53 »
Det andra alternativet är väl att använda jorden som en resurs och att använda markvärmen som en del av husets isolering. Det finns ju gott om exempel från förr (heter det mullbänk?) där man körde med oluftad grund.
Tror dock att det måste vara bra dränerat och inget som kan stoppa fuktvandringen genom golvet.

ES

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #3 skrivet: 25 mar-08 kl 21:34 »
Fundera på tallbark det har dom flesta egenskaper du söker men för att nå bästa efekt är att det ät fritt från fukt! Kör hårt din Alingsåsbonde..he he he
 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

wikhall

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 mar-08 kl 08:17 »
Jag är inte Alingsåsare, utan Bjärkebo, det är en väldig skillnad... Var försiktig så du inte får byäldsten på dig...  ;D

Tack för tipset, jag ska ut och skala tallen medan det är torrt...

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-08 kl 08:57 »
Nu blir jag nyfiken, varför vill du ha organiskt material? Även om det är kapillärbrytande så kommer understa lagret att ruttna och mögla. Just med material som kommer i kontakt med marken så vill man väl ha o-organiska material som grus, leca m.m?
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

wikhall

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 mar-08 kl 09:23 »
Ah, ok... naturliga material då. Inte cellplast och iso-drän. Det handlar om bästa formen av värmeisolering under ett jordgolv, jag vill inte heller ha värmeslingor i golvet.

Det är krux med golvet i sig, det är mycket sten rakt inunder, tjockleken på golvet blir totalt ca 20 cm,
då får det till lite smarta lösningar...

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-08 kl 12:52 »
Halaj!

Nu blir jag nyfiken!

Du skall alltså ha något kapillärbrytande och värmeisolerande lager och sedan stampat jordgolv ovanpå detta!?

//T

wikhall

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 mar-08 kl 14:43 »
Leca är ofta givet i jordgolvet. Och jordgolvet i sig blir värmeackumulerande vid upprepad eldning i eldstad... fast- det bör läggas djupt, lecan isolerar bäst vid ett tjockt lager. Här är lite speciella omständigheter... Ja, det blir ett jord, eller rättare sagt lergolv, härdat med linolja. Det är en tankenöt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 18:19 »
Halaj!

Jaha, ok.

Mitt enda ynkliga tips är att kolla in byggahus.se:s länksida:
http://www.byggahus.se/lankguide/
kanske hittar du något där som för dig vidare.

kolla gärna också in länkarna under rubriken byggnadsvård.
Jag har förstått att du är...hrm...något skeptisk mot moderna material.

//T

trädman

« Svar #10 skrivet: 28 mar-08 kl 00:42 »
Skumcement/skumbetong under jord/lergolvet. Jag gissar att 20 cm är i tunnaste laget om man vill få hygglig isolering även med detta, eftersom det ganska mycket liknar leca.

Och så en kommentar om mullbänken. Mullbänken bidrog nog i sig själv inte så mycket till isoleringen av golvet. Det som isolerade var väl snarast den relativt stillastående luften mellan golvet och marken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser