Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Massugnar  (läst 8543 gånger)

Knalle

  • Inlägg: 0
Massugnar
« skrivet: 21 apr-05 kl 20:53 »
Hallu.
Tack vare senaste numret av Åter har jag blivit medveten om det här med massugnar. Det verkar onekligen vara en alldeles utmärkt grej och en god idé att mura upp i det torp vi lagt vantarna på i Blekinge. Nu har jag bara lite funderingar kring vad ett sådant bygge skulle ta i anspråk både vad det gäller tid och pengar, för en utbildad murare (inte jag själv).
Är det någon som kan ge mig svar på tal och/eller kanske dela med sig av andra erfarenheter gällande just massugnar?  Ännu hellre, är det någon i Blekingetrakten som är villig att hjälpa mig med en massugn för en rimlig penning?

Tacksam för svar, trevlig VÅR!

Kalle
"For every solution there is a problem..."

andersericsson

  • Gäst
Re:Massugnar
« Svar #1 skrivet: 25 maj-05 kl 20:23 »
En massugn är DYR om det utförs av en fackman. Jag har hört siffran 100 000 kronor nämnas. Men, förbränningen är ju alldeles utmärkt. Såvitt jag förstår är ju konstruktionen, i princip, ganska enkel. Men att göra det själv är ju en helt annan femma.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Massugnar
« Svar #2 skrivet: 24 sep-05 kl 12:22 »
Vet inte riktigt vad du menar med massungn, förutom att det inte har med järnhantering att göra. Förmodligen menas en ugn som har lagring i en termisk massa och då jag inte vet om du ska värma hus eller baka kan jag inte bidra med vad jag har för tankar. Dock ska det inte kosta 100000 kr.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Massugnar
« Svar #3 skrivet: 27 feb-06 kl 22:51 »
Som jag har fattat det är en massugn en TUNG ugn. Finska ugnar kan väga flera ton. Ryska ugnar är en "massa" sten. Det är väl klimatet.

Jfr rökhusens stora stenhögar, dvs finska bostäder utan skorsten. Rökpörten.

Valter P
Rönninge


solrosfrö

  • Inlägg: 32
    • Skåne
    • The Jam Kitchen
Re:Massugnar
« Svar #4 skrivet: 06 mar-06 kl 22:49 »
har traffat en man som hade murat sin egen massugn po ett par dagar med hjalp av nogon kunnig, ar en enkel konstruktion, men man ska ha en jarninsats som man nog koper fardig. i ovrigt var materialen tegelsten o vanlig skonsk lera uppblandad med vatten.  Kan formedla kontakten om du hor av dej, vill inte lamna ut adresser utan att kolla om ok.
verkar haftigt i alla fall, tankte forsoka fixa en sjalv so smoningom. hoppas detta blev begripligt fast jag skriver po tangentbord utan prickar idag... / A

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Massugnar
« Svar #5 skrivet: 06 mar-06 kl 23:02 »
Massugn verkar intressant.

Har ett hus som är 50-talsrenoverat, man har alltså rivit ut den gamla skorstensstocken,
satt in vedpanna (som nu är slut) osv.

Har funderat på att mura en massugn i den gamla skorstenens ställe.

Den ska gå ända upp till taket i övervåningen.

Det skulle kunna funka minst lika bra som de gamla kakelugnarna,
och med bara en eller två eldstäder.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

taco

  • Gäst
Re:Massugnar
« Svar #6 skrivet: 06 apr-06 kl 12:45 »
Der findes en masse info omkring emnet på en dansk hjemmeside www.masseovn.dk . Her kan i finder rigtig mange gode ideer. Jeg leder efter noget info omkring emnet i sverige

taco

hakiss

  • Gäst
Re:Massugnar
« Svar #7 skrivet: 16 apr-06 kl 08:40 »
Hej
Jag kan sälje massugnar fr. 20.000,- i byggpaket ca. 2 daga om att bygge op.
Demo kan ses i Motala

Läs mere på www.icicore.dk
eller ring 0506-331 55


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser