Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får hållning  (läst 1567 gånger)

Vilse

• Gäst
får hållning
« skrivet: 23 mar-08 kl 04:19 »
Jag har får sen många år men bor i land där det inte blir vinter.
Ska nu tillbaka till sverige och vill ha får även i mitt svenska liv.

Vad är grundförutsättningen i sverige för att ha får?
Hur mycket yta per får? yta hage?
Hur många månader per år klara sej ett får utan extra tillskott och bara hag-gräs? maj-september?
(södra sverige)
Vintertid vad är kravet på tillgång till vindskydd?
lada eller typ öppen lada och utfodra inne i ladan?
Hur mycket hö äter ett får under vintern? om vi räknar konventionella höbalar? pris?
kan man köpa färsk silage i plastbalar? pris?

(i dag så gör jag eget färsk silage, slår gräs på morgonen, vänder det ett par gånger och sen in i plastbalar i storlek som konventioenlla höbalar.. håller i ett par år och jag utfodrar både stutar och får med detta. har gräs året om men det växer långsamt under 3-4 månader och då stödutfodrar jag med silage och sockerbetor)

Henning

SV: får hållning
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 10:14 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Bokohammare, Sickan92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser