Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katten kissar på golvet  (läst 5822 gånger)

Mysse

Katten kissar på golvet
« skrivet: 20 mar-08 kl 16:21 »
Hej alla kattvänner,

Vi har ett stort problem med en av våra två katter. "Siri" vägrar att gå på lådan utan kissar och bajsar på golvet, oftast på samma ställe - men hon varierar sig också när hon känner för det. Snart är måttet rågat, men jag har MYCKET svårt att tänka mig en avlivning. eller att någon annan kan tänkas vilja ha henne.

Har ni några tips? Kan det vara en dold sjukdom?
Det här har vi gjort för henne:
Hon har kattlucka så hon alltid kan gå ut och in när hon vill.
Vi har två kattlådor alldeles vid kattluckan, en med kattsand och en med träpellets (som jag tycker är mycket trevligare men hon vägrar att använda).
Vi har provat att strö peppar ( cayenne och vitpeppar) på golvet där hon brukar kissa. Det bryr hon sig inte ett dugg om.
Vi har lagt ut tidningar. De kissar hon på lika gärna som på golvet, men hur kul är det att ha tidningar längs hela väggen. Det känns som en ohållbar lösning.
Vi bor på landet utan främmande katter i närheten, hon är väldigt låg i rang men har inga problem med våran andra katt, som tvärt om flera gånger har beskyddat henne från andra katter, där vi bodde tidigare.
Det känns tydligt att hon tycker om oss alla i familjen. Hon är väldigt lugn och kelig med människor.
Siri fyller 7 år och är kastrerad. Hon verkar frisk, men jag kan tycka att hon är en speciell katt - på gott och ont. Våran Klara känns mycket tryggare och mer "typiskt katt".

Toalettproblemen är inte nya, men nu verkar hon helt slutat använda låda sedan en lång tid tillbaka och vi börjar bli lite desperata.
/ Familjen Nordangård

Välkommen hem till oss på en kopp te!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Katten kissar på golvet
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 16:59 »
 >:(  Här hade inte sån katt blivit kvar länge >:(
Särskillt eftersom ni verkar ha gjort "allt" för henne...

Visst utekatt, men då hittar hon säkert nåt annat lika tråkigt ställe att kissa på.......
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 14:01 »
Först får man utesluta sjukdom, t ex urinvägsinfektion. Har hon varit helt rumsren tidigare? I så fall är ett sånt beteende förmodligen en protest. Började problemen eller blev värre vid flytten? Har det varit någon annan förändring, t ex ändrade arbetstider, ommöblering...? Det bästa att använda på golvet där hon kissat är ett rengöringsmedel med citrondoft, det avskyr katter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #3 skrivet: 22 mar-08 kl 10:18 »
Jag håller på och läser en bok om katter och där stod det att katter kan vara känsliga att ha lådan vid kattluckan. Varför? Vem som helst kan ju komma in precis när katten ska till och då är det inte lätt att fly.
1 katttlåda för varje katt plus 1 extra är också rekommendationen. Träpellets är förstås väldigt obehagligt att gå på.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-08 kl 11:48 »
Ja, placeringen är katter noga me! Det gäller både lådan, maten och vattnet. De vill inte ens ha vatten och mat bredvid varann. Lådan måste stå ostört - och långt från matplatsen. Om katten kissar på golvet på en och samma plats, kan man faktiskt ställa matskålen där, så slutar katten kissa där - och börjar förhoppningsvis inte på någon annan otillåten plats...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lotus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-08 kl 21:42 »
En av mina missar bajsar på golvet ibland (och då oftast på samma ställe). Efter flera år av funderande, byte av kattsand, sprayande med diverse medel på stället, bestraffningar etc etc har jag förstått kattskrället (och det här låter kanske flummigt men); han bajsar på golvet när han är sur på mig!

Tex om han varit mycket ensam, om han fått för lite kärlek (han vill helst sitta i min famn heeela dagen) eller om han fått annan mat än den han är van vid. Och så om lådan är smutsig, förståss. Jag använder bara EverClean i sandlådan. När jag försökt byta till de billigare varianterna så bajsar han bredvid igen....

Jag vet inte om det här kan stämma på din katt, men det kan vara värt att fundera på om missen kanske är sur för någonting? Det kanske finns andra djur eller barn som misse inte kommer överens med?

Mysse

« Svar #6 skrivet: 24 mar-08 kl 20:41 »
Tack för alla svar!

Många saker har jag redan tänkt på, men att de inte vill ha kattlådan vid kattluckan var nytt men det låter ju logiskt på något sätt, trots att jag har placerat den där för att "vara snäll" för att den ska finnas nära.

Siri har varit helt rumsren tidigare och problemen kom inte i direkt samband med flytten. Hon hade börjat kissa fel på förra stället men bara ibland och när vi flyttade hit så blev det inte värre utan det är nu i vinter som hon har blivit "hopplös". Förut har det nog mest berott på att hon tyckt att det har varit för smutsigt i lådan någon gång. För hon är väldigt petig med det. Är det bajs i lådan då går hon inte dit. och är det då snö på marken ute så kan hon inte göra något där heller.

Jag är också inne på att det är någon protest hon håller på med. Eller kanske att det började med en protest och nu tycker hon att det går lika bra att fortsätta kissa på golvet. För vi har ju trots allt försökt att ändra tillbaka hennes missnöjen. Frågan är om det går att bryta ett beteende som har pågått så pass länge.

Hon kissar inte bara på ett ställe (-och hon bajsar på golvet också), men i stort sett bara i ett rum och bara på golvet längst med väggarna -aldrig i soffor, sängar e.c.t. Man skulle kunna stänga dörrarna till det rummet men då kan hon inte använda kattluckan och den är hon väldigt flitig på att gå ut och in genom. Anledningen till att vi satte in kattluckan var just att hon aldrig kan bestämma sig vart hon vill vara. Den funkar jättebra.
Vi har också hund som tycker mer om kattmat än om sin egen mat, så det skulle vara svårt att ställa maten på golvet där hon oftast kissar -för ett sådant hörn har hon.

Jag har bestämt mig för att hon ska få vara kvar den här sommaren (på somrarna brukar hon hålla sig utomhus med sina behov) om hon sedan fortsätter att kissa på golvet till hösten, då är det nog kört för lilla Siri.
Vi ska nog försöka ge henne en låda på ett mer diskret ställe också.
/ Emma

Kattamor

« Svar #7 skrivet: 27 mar-08 kl 00:22 »
Försök med att tvätta det ställe där ni vill att hon ska kissa med klorin. Klorin innehåller ammoniak pricis som kattkiss. Katter brukar bli "tossiga" av klorin. Prova med att stryka insidan av en kattlåda med klorin och låt det torka. Låt sen bli att hälla kattsand i lådan då hon vant sig att kissa utan kattsand. Märker ni att hon kissar i lådan ökar man mycket långsamt med kattsand, företrädesvis klumpbildande. Ha hela tiden samma kattsand. Häll enbart en deciliter kattsand i taget, endast i ena ändan av lådan, så katten inte tvingas att gå i det förrän hon själv väljer att göra det. När ni ser att hon krafsat i sanden kan ni öka sanden med en deciliter i taget två gånger i veckan. Det kommet att ta lite tid. Försök hela tiden få det att ligga i ena ändan av lådan så att det till slut bildar ett litet berg. Katter måste själv välja att göra saker, de kan inte bli tvingade, och märker hon att hon har valmöjlighet att antingen gå i sanden eller på den fria ytan i lådan kommer ni till slut med list, ju mer ni fyller lådan, att "tvinga" henne gå i sanden. Kom bara ihåg att hela tiden hålla lådans innerkanter strukna med klorin som fått torka innan hon får gå i lådan. Ställ också sedan lådan på det mest undanskymda stället ni har i huset. Katter är som människor i det fallet. Ingen katt, eller människa för den delen, tycker om att sitta och kissa eller skita inför allmänheten. Det är högst privat. Jag får inte ens sitta bredvid lådan för att vänta på att tömma den när mina katter gör sina behov, då går dom bara ut ur lådan igen. En katt är aldrig så sårbar som när den gör sina behov, och vill därför göra det i skymundan. Lycka till!

Mysse

« Svar #8 skrivet: 27 mar-08 kl 12:27 »
Åhh neej,

För några veckor sedan torkade jag av golvet där hon kissar som värst med klorin när vi skulle få besök (annars så städar jag bara med såpa. Dels för att rengöra men jag tänkte att det måste vara en hemsk lukt som hon förhoppningsvis skulle hålla sig ifrån - det har hon ju inte gjort. Å andra sidan har hon inte brytt sig om peppar heller.

Tack för tipset, hon ska också få en egen låda med tak och väggar så hon kan vara lite privat. (Vi har ett så himla opraktiskt badrum så kattlådan får inte plats där.) Jag tror inte att våran andra katt gillar sådana, hon vägrar till exempel att använda kattluckan om man inte håller upp den åt henne.
Skam den som ger sig. / Emma

Ulricaa

• -
« Svar #9 skrivet: 27 mar-08 kl 13:10 »
Många katter trivs inte att gå på samma låda som en annan katt....i och med att det är två honor du har kan detta oxå vara fallet. Själv hade jag två lådor medan jag hade två hankatter, annars kissade dom på golvet. Har en honkatt nu som när vi bodde i lägenhet bajsade på golvet precis jämte kattlådan precis hela tiden och det bara hux försvann nu när vi flyttade till hus....katter är renliga varelser men känsliga som få....och älskar man sin katt så vad gör man inte? Jag hade en honkatt tidigare dock som efter en urinvägsinfektion satte sig exakt överallt och kissade där det fanns kläder att sitta mjukt på och tyvärr kände jag väl efter ett år att vi kan inte ha det såhär, men sålänge dom håller sig till golvet och man kan *stå ut*...så...testa att flytta lådan och sätt in en låda till...lycka till! :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 mar-08 kl 00:20 »
Har du kollat med veterinären så det inte är ngt fysiskt fel på henne?
Klorin har jag alltid hört att det ska undvikas eftersom det förstärker ammoniakdoften i katturinet och bara gör det ännu mer lockande. Katter tycker ju inte att katturin luktar illa. Ättika kan kanske vara en idé, den doften gillar de definitivt inte. Man får ställa lite i små skålar runt omkring den aktuella platsen. För mig har det funkat med krukväxter jag inte vill att de ska skalpera.  Som sagt så kan det ju vara så att hon är lite blyg och vill ha låda med tak och väggar, annars att man är noga med att tömma lådan på kiss o bajs väldigt ofta eftersom hon är så petig. Mina katter älskar nytömd låda och står nästan på kö för att gå då, ska de ut och åka bur så kan man alltid lura dem att kissa genom att rensa lådan,

Slutligen, det finns ngt på apoteket och hos veterinären som heter Feliway. Det är en grej man pluggar in i vägguttaget och som sedan avger någon slags feromoner (tror jag). De brukar rekommenderas om man har katter som är oharmoniska eller osams, det ska visst fungera lugnande utan att vara skadligt för katten. Dyrt är det men kan vara värt att kolla upp! Funkar inte det så kan kanske en omplacering vara aktuell hellre än avlivning? Om det nu är så att det är ngn/ngt hon är sur eller avundsjuk på.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser