Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull med småboss  (läst 1439 gånger)

anette i bugared

• -
Ull med småboss
« skrivet: 20 mar-08 kl 11:02 »
Finns det något sätt att få ren ullen (vit finull) från smått, smått skräp?
Jag har testat att skölja ur den, men det hjälper inte. Det är för smått att plocka ur. Troligen jord eller torvströ-rester.
Har också kardat ett otal gånger, men skräpet lossnar inte.

Den kardade ullen är småprickig av skräpet och det känns inte roligt att spinna av den ullen.
I övrigt är den fet och lättkardad.

Måste jag kasta?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Våmhuskullan

• -
SV: Ull med småboss
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 11:25 »
jag har spunnit av ull som haft lite skräp i sig...oftast kryper skräpet ur så man spinner, men nackdelen är att man kan få några stickor i sig  :-\
men prva spinna och se om det inte lossnar då det tvinnat ihop sig...det brukar vara lätt då att peta ur det. och ibland har något skräp varit kvar men det brukar lossa då jag sköljer av härvan.

Grelbers-stock

« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 13:37 »
Kamning är klart bäst för att få bort mestadelen av sådan smuts då den lossnar ur när fibrerna parallelliseras till skillnad ifårn kardning - sämst är nog kardmaskin i mitt tycke för det är som den får smutsen att fastna ÄNNU bättre tyvärr.  Fet skriver Du.....när Du har fett kvar i ullen så behåller den lättare sådant med.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 22 mar-08 kl 11:57 »
Att spinna av ull som är småprickig av vad det vara månde och som inte släpper vid tvätt av ullen tycker jag är att slösa dyrbar tid och energi på usel råvara. Skräpig ull är inte värt arbetet.
Använd bara ren ull från välskötta får när du spinner. Resultatet av det gedigna arbetet du lägger ner blir mycket mer tillfredsställande än ett garn där skräpet förväntas försvinna med användning. (Det gör det inte.)
Att spinna är underbart och förtjänar bra förutsättningar.
hälsar
Birgith
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 22 mar-08 kl 13:46 »
Att spinna av ull som är småprickig av vad det vara månde och som inte släpper vid tvätt av ullen tycker jag är att slösa dyrbar tid och energi på usel råvara. Skräpig ull är inte värt arbetet.
Använd bara ren ull från välskötta får när du spinner. Resultatet av det gedigna arbetet du lägger ner blir mycket mer tillfredsställande än ett garn där skräpet förväntas försvinna med användning. (Det gör det inte.)
Att spinna är underbart och förtjänar bra förutsättningar.
hälsar
Birgith

Ja, det är exakt så jag känner det. Vad jag än använder ullen till sedan så kommer det att vara "sekunda" på nåt vis.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 5 användare
skibber, Ellbell, Pasi, javill, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser