Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta direktel mot vad?  (läst 13688 gånger)

Sågaren75

SV: Byta direktel mot vad?
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 19:56 »
oh vad gulligt att ha en lillpiga som hjälper pappa med veden önskar jag hadde tjej så man kunnde få en lillpiga också snyft...

milo

« Svar #21 skrivet: 17 okt-08 kl 22:04 »
Har en hund som hämtar ved med glädje ,, saknas ved inne hämtar hunden veden  ;D

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 17 okt-08 kl 22:52 »
Sambon jobbar mest med värmepumpar, de flesta är borrade. Jag har för mej att han sagt att en normalstor anläggning drar 8000 kwtimmar per år. Är det ologiskt att tro det skulle funka med solenergi till det?
Vi själva eldar med ved och vi gör allt från fällning till kapning och klyvning, men det tar en sådan enorm tid så vi tycker inte vi gör något annat på helgerna. I framtiden vill jag ha en Tinker som kan dra stockar och även ridas på.
Vi vill komma ifrån att vara 100% beroende av, utam bara myselda i kaminerna härinne.
Låter det knas eller kan det funka med solenergi? Vad tror ni?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 okt-08 kl 08:23 »
En värmepump driven med solel skulle bli jättedyr. Mycket dyrare än att köpa färdigkluven ved av någon.

Annars finns det ju maskiner som gör vedhanteringen mycket snabbare.

ca

« Svar #24 skrivet: 18 okt-08 kl 09:10 »
Varmvattnet kräver mer energi än många tror. När lillpigan kommer upp mot tonåren krävs en ordentlig beredare för att tillfredsställa ungdomens renlighetskrav. Gissningsvis 7-8000 kwh vilket med dagens elpris blir ca 14 000 kronor /år. Kanske en kamin eller kökspanna med vattenmantel vore en bättre lösning än Jötul?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #25 skrivet: 18 okt-08 kl 10:03 »
Varför inte solfångare till varmvattnet? Installerade detta för två år sedan. Den klarar varmvattenbehovet från mars månad till november. Sedan ger den ett tillskott genom att förvärma vattnet innan det går in i vedpannans varmvattenberedare. På det sättet får jag högsta möjliga verkningsgrad på solfångarna.

Hela sommarhalvåret är det jätteskönt att slippa gå ner och elda i pannan för att man skall duscha eller diska. ;)  På gång också att koppla tvättmaskinens vattenintag så att den får 40 gradigt vatten från sol resp vedvarmt vatten.

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

LasseDalom

• -
« Svar #26 skrivet: 20 okt-08 kl 16:29 »
Satsa på flera eldstäder och en luftvärmepump tycker jag låter som den bästa lösningen för dig.

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 20 okt-08 kl 23:48 »
DU BOR JU VID HAVET vindsnurra med oreglerad el direkt in ackumulatortank...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Vilse

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 okt-08 kl 01:39 »
om man har el-element men vil byta oever til mer och mer ved eldning,,hur ser det i dag ut, man maaste begaera bygglow foer att saetta in en vedspis i koeket elelr naan central vedspis och ha flaekt saa det sprider sej runt i huset.
Vad faar man installera?
Kraangliga bygglov?
Beror det paa var man bor?
Vad kostar det att ta haal i en yttervaegg och saetta in en rejael vedspis i tex koeket?

hur mycket ved anvaender ni som bara har ved?

Haer neer faar man saetta in en braskamin i ett hus om man har stor nog fastighet.
Lagen har dragits aat saa jag skulle i dag inte faa saetta in en til vedkamin om det inte var en super delux energi vaenlig laag osande en.
Bara foer att min tomtyta aer foer liten.
Min granne som har stort lantbruk faar saetta in en snuskigt osande kamin foer han har stor tomt.
konstig lag daa vi bor granne med varandra :)
alla mina grannar paa naagra mils avstaand faar installera kamin som ej aer eco vaenlig men inte jag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
G-son

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser