Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En liten utbuktning vid naveln på någon av de 8 dagar unga valparna  (läst 2636 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hej!
Vi har för 8 dagar sedan berikats med 10 silver/grå storpudelvalpar! Vår tik Louise blev sjuk och har idag opererat bort sin inflammerade livmoder. Under hennes sjukhusvistelse har mannen och jag varit ställföreträdande "mödrar" och det har varit jobbigt men ändå funkat bra! (Hon har varit inlagd 3 dygn och ett halvt till blir det.)
Nu till frågan... har upptäckt att två av valparna har en liten utbuktning vid naveln, förstår att det är ett navelbrock men vad gör man åt det?

(om ni vill läsa om Louise, sjukdomen och valparna gå in på: www.vingesus.se/louise)
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Gugge (klehr65)

• -
Min lilla Jack Russeltik har ett stort bråck på naveln. Det ser ut som en stor bubbla och därav har hon fått sitt namn"Bubblan". Hon har haft det sedan hon var liten valp och hon är nu 6 år. Hon har aldrig haft några besvär av det ! Mitt råd är att om vovven inte verkar ha ont av det, (och det blir sällan problem av bråck) så låt det vara. Låt vetrinären titta på det när du ska besiktiga valparna .
Lycka till !

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Hej!
Vi har för 8 dagar sedan berikats med 10 silver/grå storpudelvalpar! Vår tik Louise blev sjuk och har idag opererat bort sin inflammerade livmoder. Under hennes sjukhusvistelse har mannen och jag varit ställföreträdande "mödrar" och det har varit jobbigt men ändå funkat bra! (Hon har varit inlagd 3 dygn och ett halvt till blir det.)
Nu till frågan... har upptäckt att två av valparna har en liten utbuktning vid naveln, förstår att det är ett navelbrock men vad gör man åt det?

(om ni vill läsa om Louise, sjukdomen och valparna gå in på: www.vingesus.se/louise)

Hej
När min tik fick valpar så hade en av valparna bråck. Vi fck då rådet av vet att massera tills "bubblan" gick tillbaka in i buken. Med idogt masserande av oss och senare valpköparen så var "bulan" borta när tiken blev ett år. Det är väl värt ett försök och så är det ju så mysigt att gosa med den lilla valpisen också ;).

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Disconect

• Gäst
Det är nog ganska vanligt med bråcket. Det ska försvinna av sig själv, om inte kan man gå till veterinären så kollar dom upp det, och kanske opererar bråcket.
Bara hunden inte lider av det på något vis.  :)

Sia

• Dalarna
Det man kanske också ska tänka på att göra är att informera tikens och hanens (föräldradjurens) uppfödare om att valparna har navelbråck, utifall att det är ärftligt.
Det Kan vara intressant att veta vid eventuellt avelsarbete med halvsyskon och kusiner.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Tack så mycket för goda råd! Jag ska massera dem och som ni skrev, säga till veterinären när det är dags för honom! Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Lycka

• Ångermanland
Köpte en valp  -87 med navelbråck.
Kenneln skrev in i köpekontraktet:
Om det blev broblem med detta skulle kenneln stå för operation.
Hon blev 13 år och inga besvär med bråcket.
Hedemorahöns

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hej!
Ville bara meddela att valparna är 19 dagar gamla och ingen har navelbrock kvar! Härligt!
Marika

Ice

Hej!
Ville bara meddela att valparna är 19 dagar gamla och ingen har navelbrock kvar! Härligt!
Marika

Det går nog inte att avgöra ett brock så tidigt, naveln har helt enkelt tagit längre tid på sig att läka bara!

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser