Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växthus  (läst 1372 gånger)

qawsed

växthus
« skrivet: 17 mar-08 kl 15:16 »
Skulle det vara möjligt att ha bin i ett växthus som även är varmt på vintern?
Hur skulle dom bete sig då? Jag tänker på övervintringen.

ersam

• -
SV: växthus
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 15:48 »
Skulle det vara möjligt att ha bin i ett växthus som även är varmt på vintern?
Hur skulle dom bete sig då? Jag tänker på övervintringen.
Jag kanske inte borde uttala mig för mycket eftersom jag inte startat ännu - men:

I varmare länder behöver inte bin övervintra utan de håller igång hela tiden - rätta mig om jag har fel. Men där finns det växter att pollinera året om.
I ditt fall skulle det krävas tillräckligt med växter för att hålla igång de små gynnarna hela tiden men olika växtföljd så de hela tiden har att göra. Annars torde de svälta ihjäl - om du inte stödutfodrar dom hela tiden.  :'(

Hur många tusen kvadratmeter skulle krävas för att hålla igång ett samhälle? Går bin på temperatur eller känner de även av andra årstidsvariationer såsom dagslängd?

ES

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: växthus
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 20:39 »
I sydligare nejder lägger bina upp förråd för att överleva torr-perioder eller regnperioder. Det är en smart strategi som innebär att de är många som direkt kan sätta igång och hämta nektar när det blir läge för blomning igen. Andra insekter hänger inte alls med lika bra. Så det funkar nästan likadant som hos oss, där det blir vinter.

Men jag tror inte att det blir bra med svenska bin i växthus. Oavsett om det är sommar eller vinter. Ha bina utanför växthuset istället. Utländska bin får du inte ta in utan vidare pga av smittorisk med mera. Så glöm det!

Annars kunde man väl hålla dom vid liv med sockervatten och något pollensubstitut utan större problem. Men tänk om dom skulle få för sig att svärma...

Däremot kan det nog funka bättre med humlor i växthuset. Finns att köpa färdiga samhällen:

http://www.hombio.be

Kanske finns någon återförsäljare i Sverige?

Kanske man kan göra sitt eget humlebo?

A.
« Senast ändrad: 18 mar-08 kl 20:55 av (Anders) »

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser