Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter ni i påsk?  (läst 1832 gånger)

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
Vad äter ni i påsk?
« skrivet: 17 mar-08 kl 14:50 »
Skulle vara kul att få lite tips på mumsiga vegetarian/vegan recept till påsk. Äter man ägg är det ju inga problem (;)) men vad äter ni som utesluter ägg också?
Pajer är ju gott och går att variera i en oändlighet men hur gör man en äggstanning utan ägg?

Glad Påsk! :-*
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Arizto

SV: Vad äter ni i påsk?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 10:10 »
Har dålig koll på vad man äter på påsk. Växte inte upp med några strikta tradtioner.
Här kommer iaf några tips från Djurens Rätt:

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,6428242&_dad=portal&_schema=PORTAL

Att göra äggstanning utan ägg finns det otaliga varianter på: sojamjölblandningar, mosad tofu, mixa cashewnötter och koka upp med arrowrot.

Själv har jag bara gjort tomatpaj, mixade då tofu med sojagrädde, blandade i örter, citron och soltorkade tomater. Denna smet använde jag istället.

Ett tips om man saknar äggsmak är att införskaffa black salt och använda i "äggrätter". Har den "fisiga" smaken av ägg  ;)

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 10:26 »
Äter man ägg är det ju inga problem (;)) men vad äter ni som utesluter ägg också?

Kanske passar äggplantan rätt så bra till påsk?  ;D

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #3 skrivet: 22 mar-08 kl 18:14 »
Kanske passar äggplantan rätt så bra till påsk?  ;D

=D Ja faktiskt! Jag skar en äggplanta i lagom stora bitar, kokade dessa sladdriga i saltat vatten och lade dem i en vanlig sill-inläggningssås - det smakade nästan precis som riktig sill :)

Själv har jag bara gjort tomatpaj, mixade då tofu med sojagrädde, blandade i örter, citron och soltorkade tomater. Denna smet använde jag istället.

Det låter gott :) ska ta och prova det någon gång!
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Arizto

« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 11:33 »
Äggplanta är smidigt som "sill", brukar göra vanlig inläggning med sillkryddor, senapssill och även chilisill. De senare två i en krämigare sås med vegomajonäs som bas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser