Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  “Bagagerumsloppis” på biredskap  (läst 4143 gånger)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
“Bagagerumsloppis” på biredskap
« skrivet: 17 mar-08 kl 13:56 »
Måndagen den 5 maj 2008 är det “Bagagerumsloppis” på Södra Inlands bigård. Adressen dit är Bilgatan 2, Kungälv (Ligger på Rollsbo norr om samhället ca 3 minuters bilväg från motorvägsavfarten Kungälv norra). Vi startar kl 18.00 och brukar normalt hålla på till 20 - 21 tiden. Fika för de närvarande serveras i vårt klubbhus.
Medtag ditt överblivna bimatrial och sälj det från ditt bagagerum på bilen till andra besökande på bigården eller passa själv på att proviantera ditt behov av bimatrial från de som är där och säljer.
Alla hjärtligt välkomna

Besök gärna vår föreningshemsida: www.bibladet.se

anette i bugared

• -
SV: “Bagagerumsloppis” på biredskap
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 20:45 »
Var får ni alla dessa kanonbra ideer ifrån :o :-*
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 17:39 »
Det bara kommer till en....  ;) :D ;D

Ta med dina kompisar och kom över och proviantera av det som kommer att finnas. Jag själv har en del överex av saker jag kommer att ta med mig.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 00:55 »
Hmm...

Jag kanske skulle kunna finansiera resan ner genom att återlämna bastunyckeln som jag har kvar sen tiden jag bodde på Tveten.

Jag har 3 säckar med svearam och dito drottninggaller som jag behöver bli av med. Finns det intresse för den kupstorleken i Kungälv?

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 12:46 »
Det finns de som har svea kupor i föreningen och bedriver sin biodling med svea matrial, men jag kan inte svara på om de behöver mer ramar och galler eller ej. Vi hade en nybörjare som gick grundkursen i fjol som har köpt på sig en hel del mer svea matrial, kanske att han har behov av ytterligare mer.

Oavsett så är du välkommen. Så får du kanske lämnat igen nyckeln samtidigt...

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-08 kl 16:56 »
Passar på att trycka på denna loppisen igen. Det är lite drygt 2 veckor kvar att gå igenom vad ni har på lagret och städa ut det ni inte behöver och skriva upp vad som behöver kompletteras.
//Roger

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 18:47 »
Kommer där att finnas Buckfastbin till salu så kanske jag kommer ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Dunderhonung

« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 22:03 »
Passar på att trycka på denna loppisen igen. Det är lite drygt 2 veckor kvar att gå igenom vad ni har på lagret och städa ut det ni inte behöver och skriva upp vad som behöver kompletteras.
//Roger

Det tar ett tag att städa ut de man inte behöver ;)

Får se om jag å farsgubben kommer, en bit att åka... men en väldigt bra idé måste jag säga :) :) :)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-08 kl 15:45 »
På grund av att det lagliga (Bisjukdomslagen) med att allt bimatrial måste ha flyttningsintyg för att få förflyttas över församlingsgränser har våra bitilsynsmän (och kvinnor) påpekat att de inte kommer att godkänna någon "loppis" där inget matrial för försäljning är besiktigat av bitillsynen.  :'(

Detta innebär att vi har varit tvugna att ställa in "bagagerumsloppisen".

Allternativet till detta enligt vad våra bitillsynspersoner menade just nu var att ta foto på det matrialet som man ville sälja och sedan visa upp det för en eventuell köpare, för att sedan komma överens om besiktning och hämtning efteråt.

Jag hoppas att vi till kanske nästa år ha redit ut ett sätt att uppfylla lagen och ändå kunna ha någon form av "loppis" på biredskap då många jag talat med tyckt att det varit en bra idé.
Dock vill ingen av oss medverka till att vi bryter mot de lagar och förordningar som vi har som biodlare att följa.

Så om igen, tyvärr har "Bagagerumsloppisen" blivit inställd. Ni får dock om ni ändå vill gärna komma på besök till vår bigård vid vilket tillfälle som ni har vägarna förbi.

//Roger

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 29 apr-08 kl 19:08 »
Gäller regeln med flyttningsintyg för att få föra bimaterial över församlingsgränser överallt eller bara vissa delar av landet?
Var får man i så fall reda på vad som gäller för ens eget område?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

wictor

« Svar #10 skrivet: 30 apr-08 kl 20:58 »
Förr fanns i Sverige svenska flodkräftor. De var såväl anpassade till svenska förhållanden sedan kanhända 10.000 år (efter senaste istiden), dels förökade de sig bra, övervintrade bra, och dessutom var de väldigt goda och röda, passande bra på våra festbord i augusti.

Så kom någon på att sätta in Amerikansk flodkräfta i någon vattenhåla. De skulle ju vara "ännu" bättre.

Vad var det som spred pesten? Jo, alla dessa odlare som friskt fiskade i alla möjliga vatten med samma redskap. Kräftpesten spred sig överallt, och idag är svensk flodkräfta en sällsynt ovanlighet.

Kanhända det är ett liknande scenario som svenska myndigheter försöker undvika när de lägger vissa hinder i vägen för ett alltför fritt utbyte av begagnat biodlingsmaterial?
Vill vi fritt sprida varjehanda sjukdom runt landet?

Kanhända lite att tänka på inför varjehanda "loppis" där "billiga" prylar utbjudes?

(Min tanke är att det mesta är krafs, och det mesta som salubjudes torde vara av obefintligt värde för en biodlare. Varför säljs detta? Det kanske inte dög ens från början, då blir det väl inte bättre med åren?)

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 30 apr-08 kl 22:53 »
Men vad är skillnaden egentligen mot alla annonser på biodlarnas egna sälj-sidor eller blocket? Det finns väl knappast någon garanti för någonting egentligen?

Mycket handlar väl om personligt omdöme och god hygien men det finns väl alltid de som inte har koll eller bryr sig.

Ibland känns det hopplöst att ens börja! Allt verkar ju så himla farligt med en det ena och en det andra...

Här hemma hade vi en stor församlingssammanslagning för några år sedan då 4 st församlingar blev 1. Varför skulle det helt plötsligt bli mindre farligt att transportera saker inom församlingen - som nu är 4 ggr så stor...  ???

ES
PS. Vad kan hända vid "svartimport" över församlingsgräns?

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 01 maj-08 kl 10:08 »
Och hur vet den som skall starta med biodling, att de redskap som köps begagnade,skall besiktigas innan de får tas hem? Och vad ingår i det som skall besiktigas??? Bara kupor, ramar, eller även redskap såsom tillbehör, slungor etc??

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 01 maj-08 kl 21:27 »
Och hur vet den som skall starta med biodling, att de redskap som köps begagnade,skall besiktigas innan de får tas hem? Och vad ingår i det som skall besiktigas??? Bara kupor, ramar, eller även redskap såsom tillbehör, slungor etc??
Det är väl som alla lagar att det ska man känna till!  ::)

Än "värre" är väl de som inte själva håller på med biodling men som får röja upp hos nån avliden släkting och sen lägger undan det någonstans...

Det bästa är väl att tillverka allt själv och sätta upp staket så ens bin inte flyger iväg och förkyler sig eller nått annat och att allt främmande hålls borta!

Skämt åsido - finns det belägg att de här reglerna verkligen förhindrar nån spridning? Att det rent teoretiskt gör det är väl uppenbart men i verkligheten?

ES

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 01 maj-08 kl 23:27 »
Det är väl som alla lagar att det ska man känna till!  ::)

Än "värre" är väl de som inte själva håller på med biodling men som får röja upp hos nån avliden släkting och sen lägger undan det någonstans...

Det bästa är väl att tillverka allt själv och sätta upp staket så ens bin inte flyger iväg och förkyler sig eller nått annat och att allt främmande hålls borta!

Skämt åsido - finns det belägg att de här reglerna verkligen förhindrar nån spridning? Att det rent teoretiskt gör det är väl uppenbart men i verkligheten?

ES
Men allvarligt talat. Inte ett ord om detta på nybörjarkursen förra året, inget på fortsättningskursen i vintras. Trots att man tog upp bestämmelserna kring binas flytt över sockengränser.......................

Och vad gör jag med mina bin som flyger över sockengränsen en kilometer norrut och hämtar nektar............... Blir de automatiskt illegala ut och invandrare ;D?

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 02 maj-08 kl 16:07 »
Vad jag själv kan tycka om detta är kanske samma tankar som "ersam" skrev den 30 April.

Allt handlar ju om godhygien och vad man tror på eller inte. Hur många av sveriges alla biodlare har inte någon gång fått eller själva flyttat någon/t bisak över församlingsgränsen?

Alla annonser som finns på Blocket eller liknande ställen, hur mycket av det matrialet är igentligen besiktigat att det är friskt? Och när det bara gäller biredskapssaker, hur kan bitillsynen se om en renskrapad låda, bihus eller slunga är frisk eller sjuk med någon av de sjukdommar som faller inom lagens arm? Jag skulle nästan säga att det är omöjligt för en tillsynsperson att avgöra om matrialet är friskt eller sjukt med blotta ögat för även om det är smutsigt eller slitet behöver det ju inte alltid vara sjukt. Chansen i så fall är ju lika stor att det skulle vara smitta kvar i något som är rengjort.

Skall man då alltid vara hyperrädd för att ens bin blir sjuka så fort man använder något som är gammalt och inte nygjort?
Kanske vi skall börja göra lådor av engånsmatrial som vi kan kasta på hösten? Wellpaplådor och ramar av potatis eller majsstärkelse som enkelt kan brytas ned av naturen...

Själv hör jag väl till ovanstående skara som "syndat" och köpt matrial (ej levande bin eller drottningar) från andra sidan församlingsgränsen och tagit hem utan besiktning. Och ännu så länge kan jag inte koppla ihop mina inköp av matrial från fel sida av församlingsgränsen med några sjukdommar bland mina bin.

Eftersom jag odlar drottningar också så har jag säkert hjälp till åt andra hållet med. När jag odlar fram drottningar vet jag inte alltid vem som kommer att vara kund till dem, bina är besiktigade eftersom jag oftast parar ute på föreningens parningsplats som inte ligger i samma församling som jag har mina bin i. När jag sedan säljer en drottning skulle enligt lagen det gå ett intyg om att mina bin är besiktigade och friska till den bitillsynspersonen som har det distriktet dit min drottning kommer. Men detta tror jag inte har skett.

I grund och botten förstår jag syftet med lagen (tänk på kräftorna), men ibland kan den bli lite stelbent.
I läget ovan med en loppis av detta slag skulle det vara enligt mig ockej att genomföra om allt matrial som togs dit var besiktigat. Sedan vart det landar kan man ju aldrig garantera. Kanske min granne köper det och då hade inte besiktningen ens behöfts (om han/hon inte bor på andra sidan församlingsgränsen).

Kanske går det till framtiden att reda ut med myndigheterna hur en sådanhär "loppis" skulle kunna fungera. För att inte bryta mot allt för många lagar eller för att få någon dispens för att göra en sådan här sak. Just nu blev det stopp för det tråkit nog.

//Roger

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser