Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Avelsgalt  (läst 2669 gånger)

MILLA

• Blekinge
Avelsgalt
« skrivet: 16 mar-08 kl 19:26 »
Hej alla ni som har egen galt, hur har ni era galtar. Våran galt går tillsammans med suggan från betäckningen och fram till ca 2 veckor innan beräknad grisning. Resten av året går han ensam, han verkar i och för sig inte vantrivas med detta men jag tycker det är synd att han ska vara ensam.
Hur gör ni ?

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
SV: Avelsgalt
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 10:22 »
Hej Milla!

Vi har en galt och en sugga som går tillsammans. Chanel (suggan  :)) har inte grisat än så än så länge har Nasse inte behövt vara ensam.
Men när den dagen kommer har vi en hage precis bredvid Chanels hage och de delar bo fast med skiljevägg. Jag hoppas att det kommer funka, men som sagt, jag vet inte eftersom det inte har skett än. Nasse kanske går rätt igenom eltråden för att komma till sin tjej, inte vet jag men den dagen, den sorgen...  ;) :)

/ Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

MILLA

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 11:12 »
Så hade vi det också innan. Det funkade bra tills det blev strömavbrott.......... Det blev en kull till väldigt tätt efter den första. Allt gick bra det blev en liten kull och tur var väl det då suggan var ganska sliten.
Camilla

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 12:43 »
Nu har ju jag "bara" minigrisar, men vill gärna dela med mig om hur jag har mina galtar. ;)

Mina galtar får bara träffa suggorna när de ska betäckas.  :-[
Resten av tiden har dom sällskap av en kastrat.
Visst kand et hända att kastraterna utsatta för galtarnas sexuella frustration i bland, men de verkar trivas med att ha en kompis.

Dom går "vägg i vägg" med suggornas hagar ( 2-3 eltrådar) och de har aldrig rymt i till dom.
Inte ens när de har brunstat.

Samtidigt så tror jag inte att en galt mår jättedåligt av att bo ensam under en period.
Tittar man på vildsvinets betéende, så söker galten bara upp suggorna när de brunstar.
Övrig tid lever han som en ensamvarg.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 21:32 »
Ja, jag tycker dom verkar trivas rätt bra med att ligga själva och spana på sin flock... Det kan också bli sämre brunster om dom ständigt går ihop, blir väl inte så spännande då kanske.. ;)

mli79

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 21:31 »
Kommer med en följdfråga. Hur är era galtar när dom går med suggorna när de inte brunstar? Är dom lugna och så, eller är dom konstant "sugna"?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 23:22 »
Kommer med en följdfråga. Hur är era galtar när dom går med suggorna när de inte brunstar? Är dom lugna och så, eller är dom konstant "sugna"?

Våra  3 gyltor/suggor har inte grisat än (ska grisa om några veckor och framåt) och vi ska precis ta dom ifrån galten till nytt fräscht hus.. dom har gått ihop sen dom var små..
Han har varit lugn förutom vid brunst.. Vi har linderödare.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 07:56 »
Tycker det där är väldigt olika på galtar, en del har full koll och går inte och tjatar när det inte är aktuellt, medan andra håller på hela tiden och testar, och om man måste ha dom tillsammans så är den senare modellen bara att göra sig av med tycker jag. Han gör bara suggorna irriterade, och det kan sen i sin tur göra att dom inte brunstar alls, i synnerhet små, ranglåga suggor. Då är det bättre att ha dom åtskilda. Det kan även vara bra att dela på suggorna, om det finns dominanta som trycker ner dom små, det kan bli så dom små aldrig vågar bli brunstiga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser