Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfärd  (läst 1296 gånger)

essi

• Gäst
Utfärd
« skrivet: 16 mar-08 kl 16:52 »
Vi hade årsmöte igår och jag hade den smala lyckan få ordna en utfärd till Sverige. Vi åker över från Vasa till Umeå och därifrån norrut. Finns det någon som kan tipsa vad vi ska besöka. Med kommer allt från yrkesodlare till vanliga dödliga...  Någon större odlare kanske?? Duktiga föreningar?? Biodlare som talar norrlandsfinska (meänkieli )??  Nordbiprojektet var ett förslag., vi har en "hel dag" på oss övernattar gör vi kanske i Kalix Haparandatrakten för att åka följande dag ner längs finska sidan

Tack på förhand
Hälsn. Elisabeth
« Senast ändrad: 16 mar-08 kl 16:54 av essi »

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Utfärd
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 15:39 »
Hej Elisabeth

Jag bor i fel ända av Sverige för att svara dig på ditt inlägg igentligen, men jag känner ändå några biodlare uppe i norra Sverige. En jag kan rekommendera att besöka är en man vid namn Birger (kallad Bi-Birger) i Boden. Jag vet inte exakt hur många bisamhällen han har nu men han har haft upp till 200 samhällen tidigare och är en mycket kunnig biodlare och full med idéer och en duktig pratare. Återkom till mig om du vill ha tag i hans nummer och adress.

Annars kan jag rekommendera dig till att gå in på adressen: http://www.biodlarna.se/ och där välja "biodling där du bor" för att sedan se vilka distriktoch lokalföreningar som ligger ut efter er färdväg. Där finns även namn och adresser till respektive förening och ta kontakt med för att kolla av om de kan ta emot er.

Önskar dig/er lycka med er planerig och resa.
Med vänliga hälsningar Roger
PS: Skulle ni någon gång komma förbi Göteborgstrakten får ni gärna komma förbi vår föreningsbigård och hälsa på.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-08 kl 22:49 »
Kommer ni från Österbotten eller Vasatrakten? Vilka bisorter och vilket drag har ni där i så fall? 

essi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 mar-08 kl 17:36 »
Vi kommer ifrån Österbotten i Finland dvs vi är biodlare från Karleby och  Vasatrakten (jag försöker få med odlare från flere föreningar) somliga av våra biodlarne är så gott som helt svenskspråkiga (=kan endast  lite finska) och resten helt finskspråkiga med ringa kunskaper i svenska.
Nu är det är flere som vill röra i grytan här och de talar om Stockholm med omnejd, inte dummt det heller och för min del skulle det vara helt ok när tidpunkten är början på juni
Jag spinner på och pejlar läget nu så få se vart det bär.... båda alternativen är fortfarande med 
Roligt att det finns lite "större" odlare norrut också  och jag tror verkligen att typ Bi-Birger kunde vara något för oss

http://www.keskipohjanmaan.mehilaishoitajat.kpnet.com/  (lite på svenska har jag knåpat ihop)

Här har vi italienare, elgon, buckfastare, krainare minst har vi kanske av nordiska mörka bin ..  och mest kanske av coctail-bin  ;) 
Draget är ungefär som i Umeå kan jag tro, (vi är ju på varsin sida av Bottenviken) mycket skogsbär, hallon mjölkört maskros mm på senare år ser vi här nu också allt oftare rapsfält eller ryps i allafall väldigt gula fält..
Skörden här längs kusten har varit rätt goda senaste somrarna  trots allt,  fast det har regnat en hel del, jag som hobbyodlare med 7 kupor hade en snittskörd på ca 40-45 kg / kupa. Då har mina kupor bara varit ute i skogen.

h.e.
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 17:51 av essi »

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser