Vi kommer ifrån Österbotten i Finland dvs vi är biodlare från Karleby och Vasatrakten (jag försöker få med odlare från flere föreningar) somliga av våra biodlarne är så gott som helt svenskspråkiga (=kan endast lite finska) och resten helt finskspråkiga med ringa kunskaper i svenska.
Nu är det är flere som vill röra i grytan här och de talar om Stockholm med omnejd, inte dummt det heller och för min del skulle det vara helt ok när tidpunkten är början på juni
Jag spinner på och pejlar läget nu så få se vart det bär.... båda alternativen är fortfarande med
Roligt att det finns lite "större" odlare norrut också och jag tror verkligen att typ Bi-Birger kunde vara något för oss
http://www.keskipohjanmaan.mehilaishoitajat.kpnet.com/ (lite på svenska har jag knåpat ihop)
Här har vi italienare, elgon, buckfastare, krainare minst har vi kanske av nordiska mörka bin .. och mest kanske av coctail-bin
Draget är ungefär som i Umeå kan jag tro, (vi är ju på varsin sida av Bottenviken) mycket skogsbär, hallon mjölkört maskros mm på senare år ser vi här nu också allt oftare rapsfält eller ryps i allafall väldigt gula fält..
Skörden här längs kusten har varit rätt goda senaste somrarna trots allt, fast det har regnat en hel del, jag som hobbyodlare med 7 kupor hade en snittskörd på ca 40-45 kg / kupa. Då har mina kupor bara varit ute i skogen.
h.e.