Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarhållen efterbörd  (läst 7491 gånger)

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Kvarhållen efterbörd
« skrivet: 16 mar-08 kl 11:14 »
Ja så var det då dax för tackorna att börja lamma, först ut har varit en förstagångs tacka lamm från i fjol, hon födde igår ett litet lamm som maken inte alls hade uppmärksmmat så jag såg det först när jag kom hem, tyvärr så var det inte mkt att göra vid det lammet. Nu har heller inte efterbörden släppt och jag funderar klart på om det kan vara ett dött lam till kvar eller om det bara är så att efterbörden inte kommit ändå.

Vi har varit i kontakt med distr. vet som tyckte att vi skulle avvakta i 24 h med att gå in och känna tackan äter, idisslar och verkar på det hela taget oberörd. Vet tyckte också att vi skulle tempa och se om antibiotika skulle behövas. En bekant fårägare med många års erfarenhet av får uppfödning tyckte att vi skulle avvakta i 3 d!!!! Och först då tillkalla vet eller avliva!!!!!! Detta känns ju helgalet i mina öron så nu vänder jag mig till er som fårexperter, hur göra???

Jag är till yrket barnmorska och vet ju att det beträffande människor är så att om moderkakan inte kommit inom 1 h efter förlossningen så är chansen att den ska komma spontant inte så stor. Väntar man i 3 d vill jag inte ens tänka på vilken infektion det skulle bli!!!!

Så hjälp, hur ska jag göra för att få en bra utgång på det här????

/Viktoria

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 11:57 »
Gick ut och kände fick inte med moderkakan ut men tackan började krysta och det satte nog igång frånstötningen för sedan kom den. Ska kontakta vet igen med tanke på ev antibiotika nu när man har varit inne i livmodern. Tempade henne också 38,2.

/Viktoria

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #2 skrivet: 16 mar-08 kl 12:33 »
En barnmorska i lamningstider är nog inte så dumt. Jag tycker du gjorde helt rätt. Om det hade varit ett lamm kvar är det störst chsns att få ut det direkt, innan slemhinnor torkar och livmoderhalsen krymper.

mådan

  • Inlägg: 4
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 09:52 »
Jag har ett liknande problem. Men jag har dessvärre väntat lite väl länge, är jag rädd. Har ringt DV hela morgonen, men det är det visst fler som gör...
   Min tacka lammade i lördags och ser ut som på fotot fortfarande. Hon fick ett lamm som levde och ett dödfött som låg med baken först. Är efterbörden kvar? Bör jag gå in? Är jag en dålig fårägare som inte gjort nåt tidigare?  :'(
   Hon är för övrigt pigg, äter och idisslar.



« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 09:55 av mådan »

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 12:07 »
Jag har märkt att när lammen är döda, så släpper ofta inte moderkakan. Den brukar släppa efter ca 5 dagar. Det är viktigt att inte tackan står smutsigt under denna tiden, eftersom det finns en direktväg in i livmodern via slamsorna som hänger där bak.  De ska heller inte klippas av, eftersom de då kan halka in igen och ta med sig en hel del bakterier tillbaka in i livmodern.
Jag har använt pencillin under denna tiden för att förhindra infektion.

Nu till min fråga:
Jag ringde Distriktsvetrinärerna en gång vid denna situation. Det hade då gått 24 tim sedan lammningen (kastningen) och moderkakan hade inte släppt. Veterinären insisterade på att jag skulle komma in med tackan och hon ville gå in och ta bort moderkakan för hand! Om det inte gick så skulle jag få pencillin till henne. Eftersom jag visste att tackan hade slutit sig igen, tackade jag för mig och lade på! Ringde senare min gamla veterinär som gav mig penicillin.

Har ni varit med om att de har gått in och dragit ut moderkakan efter det att tackan slutit sig igen? Jag tyckte att det var en extremt dålig idé och är lite upprörd över att veterinären kunde ens komma på tanken...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #5 skrivet: 17 mar-08 kl 13:32 »
Jag blir lite förvånad över denna mängd penicillin som används, ofta i "förebyggande" syfte. inte bra vad jag vet. De ggr. vi haft kvarbliven efterbörd så blev vi ordinerade sulfa. Är dålig på sånt här men det är väl helt olika typer av "antibiotikum , eller?

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 18:52 »
Jag har ett liknande problem. Men jag har dessvärre väntat lite väl länge, är jag rädd. Har ringt DV hela morgonen, men det är det visst fler som gör...
   Min tacka lammade i lördags och ser ut som på fotot fortfarande. Hon fick ett lamm som levde och ett dödfött som låg med baken först. Är efterbörden kvar? Bör jag gå in? Är jag en dålig fårägare som inte gjort nåt tidigare?  :'(
   Hon är för övrigt pigg, äter och idisslar.

Hej, Jag tycker du kan avvakta om tackan inte har feber. Att gå in två dar efter lamningen kan göra mer skada än nytta. Vanligaste orsaken till kvarbliven efterbörd är något för tidig lamning. Därnäst kommer problem i själva lamningen och är det ett lamm kvar släpper inte efterbörden, vanligtsvis.
Ring vet om tackan får feber eller blir dålig på annat sätt.

mådan

  • Inlägg: 4
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 19:37 »
Tack för svar!
Jag håller koll på tempen och hälsan i allmänhet och hoppas att allt går bra.

Fantastiskt forum, det här!  :-*

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #8 skrivet: 17 mar-08 kl 20:52 »
Fick mitt första lamm i lördags  ;D
Pratade med en väldigt kunnig fårägare..hon frågade om vi tittat efter så inget hängde kvar ur tackan..för om det gjorde det kunde det tyda på kalkbrist.. Vilket tydligen är ganska vanligt hos tackor som lammat..du kanske kan prova kalktillskott ???
Jag är helt novis på detta..vidarbefodrar bara råd jag fått.. / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kvarhållen efterbörd
« Svar #9 skrivet: 17 mar-08 kl 23:16 »
hon frågade om vi tittat efter så inget hängde kvar ur tackan..för om det gjorde det kunde det tyda på kalkbrist.. Vilket tydligen är ganska vanligt hos tackor som lammat..du kanske kan prova kalktillskott ???

Den Kalkbrist som kan orsakar kvarbliven efterbörd hänger ihop med -> den kalkbrist som gör att djuret fått hypokalcemi och är liggande..... (det är inte "vanligt" hos tackor)

Kvarbliven efterbörd kan orsakas av en hel massa saker:
stora foster...
hormonstörningar...
kraftigt utdraget värkarbete...
kastningar...

E-vitaminbrist../A-vitaminbrist...
Selenbrist...

På kossor är det vanligt att gårdar med mycket kvarbliven efterbörds kor
slipper det problemet när de börjar ge extra E-vitamin/selen. / Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
malinj

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser