Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grund till växthus?  (läst 23466 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Grund till växthus?
« skrivet: 16 mar-08 kl 08:24 »
Vi har blivit med växthus! Ca 8 m2, aluminium. Men - vi måste ju förankra/grundlägga det på ett vettigt sätt så det a) inte skjuts upp av tjäle och spricker b) inte blåser bort i den obligatoriska januaristormen.

Här i byn har många lagt sina växthus på slipers, men det känns ju inte så fräscht, kreosot och sånt. Så hur gör vi enkelt och billigt?? Marken är morän, således gott om sten.

Vi tänkte börja med att gräva en grund och fylla med grus. Men sen då? Stommen har hål runt om , så att man kan förankra den med skruv ned i något, men vad, om man nu inte vill ha slipers??

Har ingen direkt rutin på att bygga, om man säger så  :P helt OK att skratta en smula i smyg åt okunnighet... men jag behöver hjälp med idéer här!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grund till växthus?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 10:29 »
Ett sätt är att sätta plintar som du förankrar huset i...
Minst 6 stycken behöver du säkerligen....

Glipan mellan marken och nederbiten på huset kan du täcka med en bräda eller halm/bark,  Använd fantasin för att hitta det du gillar och funkar för dig... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 16 mar-08 kl 10:54 »
Grattis till växthuset!!

Vi har haft slipers, inte under växthuset, men under en annan liten byggnad och tyvärr ruttnar även de. Jag tror man bör undvika allt med trä.
Sten eller betong är att föredra.
Vårt stora växthus står på gjutna plintar. Plintarna gjöts i papprör som ställdes i grävda hål. Lätt som en plätt (Om det är grävbar mark, förstås.)

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 16 mar-08 kl 19:11 »
Vi grävde ett halvmeter djupt hål, fyllde en del grus, byggde en träram, la armeringsjärn, gjöt en betongsula på en-en och en halv dm och murade sen ett lager lecablock på det och fyllde upp med grus runt om. Sen skruvades växthuset fast i lecablocken. Nu är vårat större, 25 kvm, men det står stadigt och fint. Gissar att det inte behövs så mycket arbete för ett mindre hus men å andra sidan blåser det ju mer nuförtiden. Grannens 8 kvm växthus som inte är ordentligt förankrat blåste sönder fullkomligt under Gudrun.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 mar-08 kl 20:09 »
Vårt work in progress står på plintar. Här utför Majken gropinspektion.

Lite senare:

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-08 kl 22:18 »
Själv tänkte jag jobba på samma sätt som man grundlägger en mur se Finjas beskrivning som någon länkade till i frågan om att bygga en mur: http://www.finja.se/aktuell/pdfny/4019_tradgardsmur.pdf

Gräv ur 40 cm. Lägg 10-15 cm makadam i botten. Lägg armering och en sträng betong som du sedan placerar lecablocken i. Lägg ny armering och nya block tills du får så hög mur du vill ha.

Vill du ha bättre isolering så ska du självklart gå ner djupare och eventuellt isolera med markskivor men ovan beskrivning tror jag duger bra!

ES

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 12:41 »
Tack för idéer. Keep'em coming!  :D

Vi har själva varit inne på leca-blocksidén, så det känns ju tryggt att det har provats av flera. Här är Gudrun-land, så det gäller att förankra stadigt... de flesta växthus i byn for rätt illa när Gudrun och Per härjade!

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 12:43 »
Tack för idéer. Keep'em coming!  :D

Vi har själva varit inne på leca-blocksidén, så det känns ju tryggt att det har provats av flera. Här är Gudrun-land, så det gäller att förankra stadigt... de flesta växthus i byn for rätt illa när Gudrun och Per härjade!
Vi blev av med några takskivor på växthuset, men de är av plast, så det var bara att montera dit dem igen när vinden bedarrat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

bevakman

• Götåkra brukshästar
« Svar #8 skrivet: 25 mar-08 kl 00:19 »
Hej där

Vi grävde ca 40 cm ned och grusade upp ca 10 cm. Som grund för huset blev det det enklast möjliga nämligen överblivna timmerstockar från en riven lada. Två st på varandra, borra ett 10 mm hål genom båda och förankra sedan med 12 mm armeringsjärn, ca 70 cm långt, som du driver ned i marken med släggan. grusa på utsidan ca 10 cm ut så rinner vattnet undan och står inte mot stocken. Olja den gärna innan så står den sig längre. Inne i huset lade vi skifferplattor som golv. Huset förankras sedan i bottenstocken och den klarade Pär även om den gick några rutor.

Lycka till
Bosse  ;)
Två motton att leva efter:
Doris (Hitta Nemo). "Fortsätt simma, fortsätt simma"
Nike: "Just Do It !"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 25 mar-08 kl 08:42 »
Just nu ligger det en halvmeter snö eller så där huset ska stå... och jag som tänkt börja gräva ur för grunden nu under påsklovet  >:(

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 25 mar-08 kl 09:35 »
Just nu ligger det en halvmeter snö eller så där huset ska stå... och jag som tänkt börja gräva ur för grunden nu under påsklovet  >:(
Lyckades iallafall gräva bort grästorvorna helgen innan!  :D

Halva trädgården är markerat som fornlämning eftersom det finns rösen och fornåkrar nedanför tomten. Så just nu känns det bra att ansökan är inne hos Länsstyrelsen om tillstånd att bygga. Tar väl ett tag innan jag kan börja gräva så det är bra med lite mellanspel av snö... Lite njutning är det att sätta "systemet" i arbete...  ;)

ES

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 25 mar-08 kl 13:14 »
Länsstyrelsen brukar kunna ta tid på sig  ::) vilket län bor du i?

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 25 mar-08 kl 14:48 »
Länsstyrelsen brukar kunna ta tid på sig  ::) vilket län bor du i?

Snön också!  :D

Västra Götaland. Att säga att man börjar gräva nu brukar vara ett sätt att få fart på dom! "Jag tänkte använda stenröserna till grundläggningen - tror du det är okej?". Gäller bara att lura dom att man är helt vild så blir dom rädda och kommer!  ;D

Risken är väl bara att de kommer hit alltför ofta för att kolla så man inte hittar på nått...  :-\

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser