Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara perenner?  (läst 2372 gånger)

imsevimse

Ätbara perenner?
« skrivet: 13 mar-08 kl 21:30 »
Hej!
Jag är inspirerad av Permakultur och håller på med odling. Jag har några frågor till er där ute...
Vad finns det för ätbara perenner egentligen. Jag vet att en massa kryddväxter är fleråriga, likaså jordärtskockor, rabarber, smultron och jordgubbar. Vet ni något annat?

Lycka till alla på säsongens start!

Sia

• Dalarna
SV: Ätbara perenner?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-08 kl 22:29 »
Jag är helt säker på att det fanns en tråd om det här redan, någon som kommer ihåg var den är?
Edit: Hittade den:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=21823.0
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 22:31 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 14 mar-08 kl 18:56 »
ytterligare saker som är fleråriga grönsaker som inte står i den gamla tråden är: Lungrot (=Good King Henry), flerårig ruccola (säljs av bl.a Runåbergs, den är dock bara flerårig i söder), daglilja (faktiskt en asiatisk grönsak, det är blomknopparna man äter)

imsevimse

« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 21:18 »
Tack så mycket för tips!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 15 mar-08 kl 10:56 »
Sparris är väl en perenn har jag för mig?

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 15 mar-08 kl 18:04 »
, daglilja (faktiskt en asiatisk grönsak, det är blomknopparna man äter)
Det måste vara jättesvårt att knipsa av knopparna när man vet vilken otroligt vacker blomma det blir!

Sparris är garanterat en perenn, man får inte skörda förrens tredje året, läste jag idag, funderar på att sätta en sparrishäck mot grannen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser