Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gård privat  (läst 1932 gånger)

Geir

Köpa gård privat
« skrivet: 08 apr-05 kl 10:06 »
Hej,
vet någon om vad man behöver ta reda på när man skal köpa en liten gård privat? Det lär vara en del pappersarbete, kan en normalbegåvad person klara av allting själv, eller är det bättre att hyra in någon jurist e.l? ???

Bondmoran

Re:Köpa gård privat
« Svar #1 skrivet: 16 apr-05 kl 00:45 »
Jag vet att banken lär kunna hjälpa till med att skriva köpekontrakt. Men det finns kanske någon mäklare som också kan hjälpa till med enbart pappersarbetet men tyvärr så kostar det ju en del ändå.

Har bekanta som håller på att sälja sitt hus nu och de har fyllt i ett frågeformulär med frågor typ :
Räcker varmvattenberedaren till en normalfamil, har ni haft vattenläkage, mögel mm

En form av försäkran till köparen att säljaren inte vet om några fel.
Sen är det ju avtalet om tillträde och betalning av handpenningen och så det slutgilltiga köpeavtalet på tillträdelsedagen.

Om du kan få tag på de papper som behövs kan du kanske klara av köpet själv men det gäller att passa sig för det rör sig ju om en del pengar och en tvist kan ta flera år att lösa om det vill sig illa. Fast det kan ju gå galet även om köpet sker via mäklare också. ::)

En sak du ska tänka på är att allt ska stå med i avtalet.
Det är bara dumt att gå med på muntliga överenskommelser för det är svårt i efterhand att bevisa vad som avtalats.

Har du inte fått lånen beviljade när du skriver på så se till att det blir inskrivet att köpet endast gäller under förutsättning att de lån som behövs blir beviljade.

Jag skulle nog höra mig för med banken och en mäklare för att höra vad de är villiga att hjälpa till med och hur mycket det kostar. Kolla även om det finns några böcker på bibban där det står hur du ska gå till väga.

MVH
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Köpa gård privat
« Svar #2 skrivet: 16 apr-05 kl 22:44 »
Tänk på att för nästan alla fastigheter utom småhus behöver du ett yttrande från kommunen om att de inte tänker utnyttja sin förköpsrätt. Här är det kommunens exploateringsavdelning som handlägger sådana ärenden. Det gick rätt snabbt när jag köpte, det tog inte ens en vecka, men det kan nog variera.

Att ha en färdig avtalsmall underlättar, men egentligen är det inte så komplicerat. Men det är viktigt att vissa formaliteter är rätt, annars får ni inte lagfart förrän det är klart och det kan dröja.

Skall ni låna pengar kan det vara en fördel att låta banken skriva det och lämna in lagfartsansökan, då kan de nämligen bevilja nya lån innan ni fått lagfarten. Det är svårt eller omöjligt att låna pengar på fastigheten innan man fått lagfarten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1194 gäster, 2 användare
PLund, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser