Jag vet att banken lär kunna hjälpa till med att skriva köpekontrakt. Men det finns kanske någon mäklare som också kan hjälpa till med enbart pappersarbetet men tyvärr så kostar det ju en del ändå.
Har bekanta som håller på att sälja sitt hus nu och de har fyllt i ett frågeformulär med frågor typ :
Räcker varmvattenberedaren till en normalfamil, har ni haft vattenläkage, mögel mm
En form av försäkran till köparen att säljaren inte vet om några fel.
Sen är det ju avtalet om tillträde och betalning av handpenningen och så det slutgilltiga köpeavtalet på tillträdelsedagen.
Om du kan få tag på de papper som behövs kan du kanske klara av köpet själv men det gäller att passa sig för det rör sig ju om en del pengar och en tvist kan ta flera år att lösa om det vill sig illa. Fast det kan ju gå galet även om köpet sker via mäklare också.

En sak du ska tänka på är att allt ska stå med i avtalet.
Det är bara dumt att gå med på muntliga överenskommelser för det är svårt i efterhand att bevisa vad som avtalats.
Har du inte fått lånen beviljade när du skriver på så se till att det blir inskrivet att köpet endast gäller under förutsättning att de lån som behövs blir beviljade.
Jag skulle nog höra mig för med banken och en mäklare för att höra vad de är villiga att hjälpa till med och hur mycket det kostar. Kolla även om det finns några böcker på bibban där det står hur du ska gå till väga.
MVH
Bondmoran