Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på huggna stenblock  (läst 10025 gånger)

Attis

• -
Pris på huggna stenblock
« skrivet: 12 mar-08 kl 08:12 »
Vi har möjlighet att köpa ett gäng huggna stenblock till våran framtida grund. Stenarna är ca 50x60x50 eller liknande. Vi ska få betala 375 kr styck. Egentligen tror jag det är ganska billigt, men det blir ändå mycket pengar eftersom vi ska ha ganska många.
Någon som kan kommentera priset? Skäligt eller ej?
/Attis

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pris på huggna stenblock
« Svar #1 skrivet: 12 mar-08 kl 09:01 »
Jag tror det är billigt även om det blir mycket pengar. Här är ju en stenhuggare här på forumet som håller till på Sturkö, han kan kanske ge en fingervisning?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 10:28 »
Med tanke på vilket arbete det är att hugga dom så är det jättebilligt!  ;D ;D ;D
Är dock inget vidare på priser men skulle väl tippa att det blir någonstans mellan en fjärdedel och halva priset för nytillverkat. Eftersom det antagligen är svensk handhuggen granit så, ja... finns ju inget bättre.
Det blir ju lite pengar men huset får den vackraste grund som tänkas kan. Går ju inte heller att jämföra med 'påklistrade' plattor. Blir ju aldrig detsamma.
Vilken färg har graniten? Rödaktig? Grå?

Bilder är ju alltid kul...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Archos

« Svar #3 skrivet: 13 mar-08 kl 16:23 »
Flikar in en fråga om "påklistrade plattor". Vi har en gammal torpdel och en nytillbyggd del (förra ägaren). Den gamla delen har vacker torparstengrund som går utanför panelen. På den nya delen går panelen utanför grunden. Kan man med "påklistrade plattor" få det att se mer harmoniskt ut? Var får man tag dem?

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 19:51 »
Återkommer med bild på stenarna. Ska bestämma vilka vi ska ha imorgon, så med andra ord så slår vi till. När det gäller prisskillnad gentemot nytillverkade förstår jag att det blir stor skillnad, men min egentliga tanke var nog att hitta ett nerbrunnet, bortplockat eller någon annan grund som bara stod och "skräpade". Som man mer eller mindre kunde få mot bortforsling.
Nu slipper vi i alla fall slitgörat med att frakta hem stenarna (kommer på lastbil utan att jag lyfter ett finger)  :)
/Attis

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 21:36 »

Angående 'påklistrade plattor';
http://www.stenbolaget.se/utomhus/granit/bekladnadsgranit.html

Jo, var transporten också inräknad så gör ju det en del. Gäller bara att dom hanterar stenarna vettigt. Sten är visserligen hårt men ett hörn slår man enkelt sönder och ett sönderslaget hörn förstör en hel del. Iallafall om det är frekvent. Men beror ju också på hur noga dom höggs en gång i tiden.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 22:11 »
Lovade bild på stenarna för länge sedan, nu har dom snart (trots torkan) blivit överväxta.
För den med Karlskrona känningar kan jag berätta lite kuriosa. Stenarna har legat som grund i den vägg som fanns kvar av spårvägshallen vid Gräsvik (bifogar en bild på väggen). Den revs i slutet av förra året, och nu ska den bli grund i vår utbyggnad.
Vi la vantarna på 22 stycken (fanns/finns fler).
« Senast ändrad: 11 jun-08 kl 22:14 av Attis »
/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser